Opel... suck - FIXAT - trodde jag

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Opel... suck - FIXAT - trodde jag

Inlägg av sos » ons feb 05, 2020 9:14

Ok,
Ingen 4wd men jag provar om någon har upplevt liknande och ja opel är väldigt speciella med 4-5 olika komponenter på samma årsmodell sedan 70-talet och varken regnr eller VIN är någon garanti för att det blir rätt... suck suck

Nåja, mitt bekymmer, jag har en vectra A 1995 2.0 16V X20XEV utan startspärr, troligen ECU Simtec 56.0 då senare har startspärr tror jag mig ha luskat ut i alla fall (ECU sitter djävligt till och jag har inte utrymme ta isär för att granska den)

Felkod 19 och 92(ur minnet) den senare var kamaxelgivare som jag bytt och den felkoden slocknade, 19 återstår.

Beställt givare 2ggr av olika fabrikat STARK och VALEO ingen av dem fungerade. Började luta åt ECU fel och sökte än mer på nätet och snubblade över detta oem 90458251 skall det vara inte 9174621 som är till senare och annan signal... vad f*n, kollade de jag beställt och jovisst de två var båda 9174621 och jag har nu beställt den tredje med "rätt" nummer, då jag sökt på reservdelar så skall de tidigare passa och inget info/varningar om dessa olikheter?!

Kan detta stämma angående givarna, det är Opel och skulle inte förvåna mig men har någon erfarenheter av detta?
Senast redigerad av sos den lör mar 14, 2020 20:36, redigerad totalt 3 gång.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Opel... suck

Inlägg av Iznogoud » ons feb 05, 2020 9:44

Stark, det är inte via någon ebaysäljare va?
Prova denna då, den tycks ha rätt nummer utan någon nummerändring angiven utan mer en varning om en mycket specifik reservdel, "Due to the highly-specific fitment criteria for this part, please contact us to check compatibility before purchasing."

https://www.ebay.co.uk/itm/VAUXHALL-OME ... SwXk1eNMx8
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Opel... suck

Inlägg av sos » ons feb 05, 2020 10:07

Beställde från autodoc i Tyskland, MrAuto hade samma otydlighet och listade båda varianterna som lämpliga... STARK kamaxelsensor fungerade utmärkt (dock ett märke jag inte har erfarenheter av) Valeo är känt men inte direkt något man har förtroende för sådär jättemycket (tillverkar lampbrännar generatorer).

Beställt från Autodoc igen men nu med "rätt" OEM nummer, ebay säljaren du länkade till verkade ha rätt referens till oem men listade betydligt nyare modeller som troligen skall ha den andra givaren men kan ju vara bakåtkompatibla.

Dock ser jag att den saknar det extra höljet vid sensorn vilket indikerar korrekt del då de nyare har en förstärkning och troligen annan dragning/position på motorn.

Som sagt Opel är en föregångare vad gäller att byta komponenter till vad som är billigast aktuell vecka/månad i inköp... sedan 70-talet då samma modell/år kunde ha t.ex flera olika bromsleverantörer
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Opel... suck

Inlägg av sos » tis feb 11, 2020 17:40

Fixat... till sist fick jag rätt sensor, efter otaliga sök och tid på internet så gick det att få reda på att det finns två olika sensorer för vevaxeln, autodoc, mr auto saknar info om detta och Meca, mekonomen listar inga oem nummer alls samt att de är svindyra och troligen passar deras bara på nyare Opel.

Verifierade oem nummer mot autodocs listade Opel/GM oem nummer och beställde en ny givare, dock fick jag inte det märke jag beställde utan de skickade en STARK (som var dubbel så dyr på deras site som den jag beställde men fick den till det lägre priset :-) ).

Givetvis borde man lärt sig av hur Opel är och verifierat oem nummer mot delen jag plockade bort men som sagt jag beställde innan jag rev isär och litade på uppgifterna på web butikerna...

Nu spinner skit bilen fint igen... till nästa sensor lägger av -hej, det är faktiskt Opel vi pratar om.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Opel... suck - FIXAT

Inlägg av mr.christian » ons feb 12, 2020 11:45

Jag har fått uppfattningen att Stark är någon form av EMV (egen märkesvara) till Autodoc. Förvisso har Stark egen webbsida och så men bägge företagen ligger i Berlin och man blir inte sällan rekommenderad Stark när man beställer från Autodoc, så jag tror inte jag är långt ifrån sanningen iaf...
Vad priset är säger inte så mycket om kvaliteten, men jag har också fått delar utbytta till det "dyrare" Stark när jag beställt, och det har funkat u.a.

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Opel... suck - FIXAT

Inlägg av sos » ons feb 12, 2020 20:23

STARK kanske inte tillverkas i Tyskland, Kina? men om det är så att säga med säte i Tyskland så kan man väl hoppas att produkterna drabbats av Tysk noggrannhet/kvalité. Nåja dessa är inte så svåra att byta när man nu gjort det ett antal ggr och klurat ut vilka verktyg och hur man tweekar saker och ting så nu går det på en kvart.

Multiremmen kan kännas besvärlig att byta med sin automatiska/fjäderbelastade spännare men den är enkel att spänna upp och lossa med rätt verktyg och taktik... faktiskt ganska bra med denna automatik så man slipper tjorva med generatorn för att spänna.

Bölk är MrAuto:s olja och jag tycker den funkar bra men nu är även "märkesoljor" billiga från Tyskland.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Opel... suck - FIXAT

Inlägg av sos » lör mar 14, 2020 20:35

Bilen började bete sig konstigt igen... felkoderna kommer och går, centrallåset tjurade (låste sig plötsligt och stannade i halvläge på förardörren) vilket det gjort tidigare men då trodde jag det berodde på att låset frusit och guiden för fönstret låg lös inne i dörren (fixat det i samband med att jag bytt givarna).

Kontrollampor tändes, abs och någon till och bilen har inte ström att starta... va nyligen laddat och laddaren visade 14.5V och gick ned i låg ström. Startkablar och den hoppar igång direkt inga felsymptom och den går hur fint som helst.

Monterat i ett nytt Varta silverline för lite mer än ett år sedan... känt märke och ska vara hög kvalité - jävla skit, mäter spänningen med motorn igång 10V. Förbannat om inte detta varit felet hela tiden och den låga spänningen lurat ECU att skicka ut felkoder, inte f*n trodde man att ett nytt kvalitéts batteri skulle vara felaktigt, den måste ha 2 celler som "glappar" då strulet startade och dessa intelligenta laddare (och jag) vart också lurade då den ibland tydligen haft 14V då allt funkade tillfälligt och batteriet verkade starkt.

Har råkat ut för detta med billiga batterier en gång förr på en annan bil, men då var cellerna konstant borta.

Stoppade i ett nytt batteri och kört, stått på tomgång - INGA problem... ja ja nu sitter de nya givare i bilen och de hade väl ändå säckat snart (känt ålders fel på dessa motorer och mina original har suttit där sedan 1995).
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Skriv svar