Insprutare eller förgasare!

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Insprutare eller förgasare!

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 10:57

jag har en va varje.
Märker ingen skilnad.
Men jag kör ganska så snällt.
Vilket e bäst och varför.
har hört lite olika saker.

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor jun 15, 2006 12:51

Vilka goa ämnen du kan hitta... du kommer att få många olika svar på den här frågan.

Att få till rätt bränsle-luft-blandning till en bensinmotor är komplicerat. Den stora skillnaden mellan systemen är precisionen. En förgasare, som endast styrs av din högerfot, lite luftflöden och kanske någon vacuumklocka klarar näppeligen att vara tillräckligt exakt för att klara krav på låg bränsleförbrukning och avgasrening. För att uppnå optimal precision måste man helt enkelt blanda in elektronik, med sensorer och processorer och då blir det insputning.

I tävlingssammanhang kan förgasare funka bra - de levererar oftast det motorn behöver - och lite extra. De är förhållandevis lätta att justera, genom att skruva, ratta och byta munstycken. De kostar heller inte mycket.

På gatan är dock insprutningen hästlängder bättre när det gäller bränsleförbrukning, miljövärden mm. Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...). Insprutningen kräver även mindre underhåll.

Nackdelar med förgasare: mekanik som spjällaxlar, munstycken mm slits, mycket delar och inte så exakt.

Nackdelar med insprutning: kräver mycket elektronik och givare, svårare att felsöka och "trimma".

Men, som du säger, som förare skall du inte märka mycket skillnad - om allt är rätt justerat.

...min åsikt iaf...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 12:56

Man måste ju frågo om man inte vet eller :?:
Det va en som sa till mig att det inte ens e lönt att ge sig ut med en förgasare.
Nämner inga namn.

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tor jun 15, 2006 13:21

Det kan ju bero på.

Vissa förgasare funkar inte ett skit när det börjar luta lite utan dom flödar över m.m. och surar ner motorn som följd.

Insprutning har ju inga bekymmer med lutningar - får bara soppapumpen bränsle så går det.

Sen vilket man väljer är en smaksak - personligen är jag för insprut även om jag åker med en Holley 750 på CJ7an men man kan inte få allt.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor jun 15, 2006 13:54

Jo, det har du (Åsa-Nisse) rätt i.. Fast det är nog lite skillnad med vad du menar med att luta "lite" :mrgreen: och vad jag tänkte på...

Vi kan väl säga att förgasaren klarar inte rejäla lutningar under längre tid? Med risk för att halka off topic är det ju även annat som man måste beakta då.. som sugledning i bränsletanken, motorns oljesump, förarens frukost mm...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

Lasse Suzican
4x4xnerd
Inlägg: 6984
Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse Suzican » tor jun 15, 2006 14:33

ahma-niva skrev: Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...).
Noppe! Finns inga undantag, såvida du inte menar dom otroligt underbara (funkade ungefär 280mil eller 4 mån, vilket som nu inträffade först)elektroniskt syrda förgasarna som en del asiatiska bilmärken försökte sig på...
ahma-niva skrev: Nackdelar med insprutning: kräver mycket elektronik och givare, svårare att felsöka och "trimma".
Mapsensor (lufttrycksmätare för insuget), spjällägesgivare, 1 eller 2 tempgivare samt en lambdasond. Det tycker inte jag är många givare...
Och sen är det hur enkelt som helst att felsöka...
ahma-niva skrev: , förarens frukost mm...
Tja... Får man den i förgasaren :puke: så går den nog inte så bra.... :lol:
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.

All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!

Åsa-Nisse
Forumräv
Inlägg: 967
Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
Kontakt:

Inlägg av Åsa-Nisse » tor jun 15, 2006 14:45

Mapsensor (lufttrycksmätare för insuget), spjällägesgivare, 1 eller 2 tempgivare samt en lambdasond.
Det beror ju rätt mkt på vilken typ av insprut och årsmodell man har med.

Tidigare insprut är ju av förklarliga själ mindre elpryttlar i.

På mitt Motronic 4.3 från 850Turbo -94 så sitter det rätt mkt skit eller ja det är väl inte skit för det fungerar rätt bra.

Där sitter:

¤ Luftmassemätare

¤ Spjällägesgivare

¤ 2st Knacksensorer

¤ Kamaxelgivare

¤ Vevaxelgivare

¤ Lambdasond

¤ Tomgångsmotor

¤ EVAP-Ventil

¤ Ventil till laddtrycksregleringen

¤ 5st spridare

¤ Tändning + slutsteg

En sak jag gillar är tomgångsmotorn om man åker manuellt - bara släppa upp kopplingen och åka upp och ner för backarna på 850 +-40rpm(tror jag :roll: ) men funkar fint gör det iaf.
/ Jonas Engberg

http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor jun 15, 2006 17:12

enda fördelen med förgasare är väl enkelheten(gäller bara gamla förgasare)
jag meckar hellre med insprutningar än tex den där ¤%#¤&%%& :evil: :evil: suzukiförgasaren.
Det finns några förgasare som faktiskt funkar bra även i svåra lutningar,men helst ska det vara sprut eller diesel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Hasse
OffroadGeek
Inlägg: 4395
Blev medlem: mån feb 27, 2006 22:58
Ort: Skogen

Inlägg av Hasse » tor jun 15, 2006 19:05

Du har insprutning på båda dina bilar :wink:

Och förgasare går att köra i skogen med, men insprutningen är bättre

ahma-niva
Rutinerad
Inlägg: 478
Blev medlem: mån mar 06, 2006 13:37
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av ahma-niva » tor jun 15, 2006 19:49

lasse suzicán skrev:
ahma-niva skrev: Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...).
Noppe! Finns inga undantag, såvida du inte menar dom otroligt underbara (funkade ungefär 280mil eller 4 mån, vilket som nu inträffade först)elektroniskt syrda förgasarna som en del asiatiska bilmärken försökte sig på...
Ja... just en sån förtjusande manick kör jag runt med i Ladan till vardags... Funkar förvånansvärt bra just nu (ta i trä). Lambda vid besiktning var 1,02 och den drog 1,2 l/mil med 4 pers, inkopplad kat, mitra på taket och släp bakefter Hässleholm-Eksjö.

Har nu funkat i snart fyra månader utan att jag behövt mickla med den...:jump: Å andra sidan har jag tidigare gjort en härdsmälta i orginalkatten och hållt på att sätta fyr både i motorrum och bagage.. :nailbite: Inget jag rekommendera för den som verkligen är beroende av bilen eller som är nervöst lagd...
/mats
http://lada-niva.se
...den som äger en Niva har en historia att berätta...

gnisten83
Rutinerad
Inlägg: 486
Blev medlem: lör mar 18, 2006 18:52
Ort: Ryd

Inlägg av gnisten83 » tor jun 15, 2006 20:41

Åkte med Holley 600 innan, gick ett spjut på vägen men helt hopplös i uppförbackar, bara öste in soppa i motorn.
Efter ett byte till Rochester Quadrajet går spisen i de flesta lägen 8)
Men klart ett sprut hade varit mumma :lol:
CJ5 -72 med 304/727/300/30+44/35"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 21:54

Nix Oplen har förgasare

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 21:59

E reaktions tiden lika på dom.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Inlägg av Mathias T » tor jun 15, 2006 22:22

Frontera skrev:Nix Oplen har förgasare
måste var en sådan där elektronisk förgasare eller tbi sporten,den är väl inte så gammal
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Frontera
Guru
Inlägg: 2777
Blev medlem: sön feb 12, 2006 21:46
Ort: Dalby

Inlägg av Frontera » tor jun 15, 2006 22:24

Den e en -97.

Skriv svar