Insprutare eller förgasare!
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Insprutare eller förgasare!
jag har en va varje.
Märker ingen skilnad.
Men jag kör ganska så snällt.
Vilket e bäst och varför.
har hört lite olika saker.
Märker ingen skilnad.
Men jag kör ganska så snällt.
Vilket e bäst och varför.
har hört lite olika saker.
Vilka goa ämnen du kan hitta... du kommer att få många olika svar på den här frågan.
Att få till rätt bränsle-luft-blandning till en bensinmotor är komplicerat. Den stora skillnaden mellan systemen är precisionen. En förgasare, som endast styrs av din högerfot, lite luftflöden och kanske någon vacuumklocka klarar näppeligen att vara tillräckligt exakt för att klara krav på låg bränsleförbrukning och avgasrening. För att uppnå optimal precision måste man helt enkelt blanda in elektronik, med sensorer och processorer och då blir det insputning.
I tävlingssammanhang kan förgasare funka bra - de levererar oftast det motorn behöver - och lite extra. De är förhållandevis lätta att justera, genom att skruva, ratta och byta munstycken. De kostar heller inte mycket.
På gatan är dock insprutningen hästlängder bättre när det gäller bränsleförbrukning, miljövärden mm. Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...). Insprutningen kräver även mindre underhåll.
Nackdelar med förgasare: mekanik som spjällaxlar, munstycken mm slits, mycket delar och inte så exakt.
Nackdelar med insprutning: kräver mycket elektronik och givare, svårare att felsöka och "trimma".
Men, som du säger, som förare skall du inte märka mycket skillnad - om allt är rätt justerat.
...min åsikt iaf...
Att få till rätt bränsle-luft-blandning till en bensinmotor är komplicerat. Den stora skillnaden mellan systemen är precisionen. En förgasare, som endast styrs av din högerfot, lite luftflöden och kanske någon vacuumklocka klarar näppeligen att vara tillräckligt exakt för att klara krav på låg bränsleförbrukning och avgasrening. För att uppnå optimal precision måste man helt enkelt blanda in elektronik, med sensorer och processorer och då blir det insputning.
I tävlingssammanhang kan förgasare funka bra - de levererar oftast det motorn behöver - och lite extra. De är förhållandevis lätta att justera, genom att skruva, ratta och byta munstycken. De kostar heller inte mycket.
På gatan är dock insprutningen hästlängder bättre när det gäller bränsleförbrukning, miljövärden mm. Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...). Insprutningen kräver även mindre underhåll.
Nackdelar med förgasare: mekanik som spjällaxlar, munstycken mm slits, mycket delar och inte så exakt.
Nackdelar med insprutning: kräver mycket elektronik och givare, svårare att felsöka och "trimma".
Men, som du säger, som förare skall du inte märka mycket skillnad - om allt är rätt justerat.
...min åsikt iaf...
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Det kan ju bero på.
Vissa förgasare funkar inte ett skit när det börjar luta lite utan dom flödar över m.m. och surar ner motorn som följd.
Insprutning har ju inga bekymmer med lutningar - får bara soppapumpen bränsle så går det.
Sen vilket man väljer är en smaksak - personligen är jag för insprut även om jag åker med en Holley 750 på CJ7an men man kan inte få allt.
Vissa förgasare funkar inte ett skit när det börjar luta lite utan dom flödar över m.m. och surar ner motorn som följd.
Insprutning har ju inga bekymmer med lutningar - får bara soppapumpen bränsle så går det.
Sen vilket man väljer är en smaksak - personligen är jag för insprut även om jag åker med en Holley 750 på CJ7an men man kan inte få allt.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
Jo, det har du (Åsa-Nisse) rätt i.. Fast det är nog lite skillnad med vad du menar med att luta "lite" och vad jag tänkte på...
Vi kan väl säga att förgasaren klarar inte rejäla lutningar under längre tid? Med risk för att halka off topic är det ju även annat som man måste beakta då.. som sugledning i bränsletanken, motorns oljesump, förarens frukost mm...
Vi kan väl säga att förgasaren klarar inte rejäla lutningar under längre tid? Med risk för att halka off topic är det ju även annat som man måste beakta då.. som sugledning i bränsletanken, motorns oljesump, förarens frukost mm...
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Noppe! Finns inga undantag, såvida du inte menar dom otroligt underbara (funkade ungefär 280mil eller 4 mån, vilket som nu inträffade först)elektroniskt syrda förgasarna som en del asiatiska bilmärken försökte sig på...ahma-niva skrev: Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...).
Mapsensor (lufttrycksmätare för insuget), spjällägesgivare, 1 eller 2 tempgivare samt en lambdasond. Det tycker inte jag är många givare...ahma-niva skrev: Nackdelar med insprutning: kräver mycket elektronik och givare, svårare att felsöka och "trimma".
Och sen är det hur enkelt som helst att felsöka...
Tja... Får man den i förgasaren så går den nog inte så bra....ahma-niva skrev: , förarens frukost mm...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
-
- Forumräv
- Inlägg: 967
- Blev medlem: mån feb 13, 2006 8:15
- Ort: Hallabro, Ronneby Kommun
- Kontakt:
Det beror ju rätt mkt på vilken typ av insprut och årsmodell man har med.Mapsensor (lufttrycksmätare för insuget), spjällägesgivare, 1 eller 2 tempgivare samt en lambdasond.
Tidigare insprut är ju av förklarliga själ mindre elpryttlar i.
På mitt Motronic 4.3 från 850Turbo -94 så sitter det rätt mkt skit eller ja det är väl inte skit för det fungerar rätt bra.
Där sitter:
¤ Luftmassemätare
¤ Spjällägesgivare
¤ 2st Knacksensorer
¤ Kamaxelgivare
¤ Vevaxelgivare
¤ Lambdasond
¤ Tomgångsmotor
¤ EVAP-Ventil
¤ Ventil till laddtrycksregleringen
¤ 5st spridare
¤ Tändning + slutsteg
En sak jag gillar är tomgångsmotorn om man åker manuellt - bara släppa upp kopplingen och åka upp och ner för backarna på 850 +-40rpm(tror jag ) men funkar fint gör det iaf.
/ Jonas Engberg
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
http://www.engbergracing.com
http://www.engbergracing.blogspot.com
Jeep CJ7 -75 | Olds455cui | 35" MT
Calvinator -02 | Volvo 850R | Paddeldäck | 35" Bogger | 14" Alcoa
enda fördelen med förgasare är väl enkelheten(gäller bara gamla förgasare)
jag meckar hellre med insprutningar än tex den där ¤%#¤&%%& suzukiförgasaren.
Det finns några förgasare som faktiskt funkar bra även i svåra lutningar,men helst ska det vara sprut eller diesel
jag meckar hellre med insprutningar än tex den där ¤%#¤&%%& suzukiförgasaren.
Det finns några förgasare som faktiskt funkar bra även i svåra lutningar,men helst ska det vara sprut eller diesel
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Ja... just en sån förtjusande manick kör jag runt med i Ladan till vardags... Funkar förvånansvärt bra just nu (ta i trä). Lambda vid besiktning var 1,02 och den drog 1,2 l/mil med 4 pers, inkopplad kat, mitra på taket och släp bakefter Hässleholm-Eksjö.lasse suzicán skrev:Noppe! Finns inga undantag, såvida du inte menar dom otroligt underbara (funkade ungefär 280mil eller 4 mån, vilket som nu inträffade först)elektroniskt syrda förgasarna som en del asiatiska bilmärken försökte sig på...ahma-niva skrev: Med katalysator är det nästan ett måste med insprutning (finns undantag...).
Har nu funkat i snart fyra månader utan att jag behövt mickla med den... Å andra sidan har jag tidigare gjort en härdsmälta i orginalkatten och hållt på att sätta fyr både i motorrum och bagage.. Inget jag rekommendera för den som verkligen är beroende av bilen eller som är nervöst lagd...