Sida 1 av 1

Oljenivå med gängad sticka

Postat: ons maj 01, 2019 18:12
av sunkann
Hur avläser man oljenivån när stickan är gängad i motorn. ?
Lägger man emot gängorna eller gängar man ned stickan sen avläser?

Mopeden ligger på min nivå när stickan ligger emot gängorna och på max när den blir nedgängad först. Så är det lite eller mkt olja i motorn?°

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: ons maj 01, 2019 19:47
av jonte_malmö
Samma på min gamla Vespa Popolino 50cc 1977. Jag brukar skruva i den helt och sen ur och läsa av, aldrig gjort på ngt annat sätt, och oljenivån låg rätt så när jag delat och renoverat motorn och sen fyllt på "rätt mängd enligt tabeller". På min nyare moped är det en likadan liten sticka, men den är ograderad och man kan läsa av i ett litet glas på sidan där man även ser färgen på oljan. :tumbup:

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: tor maj 02, 2019 21:55
av gubbstrutten
På min Honda gräsklippare ska den gängade oljestickan skruvas ner i botten när oljenivån kontrolleras.

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: fre maj 03, 2019 8:15
av Hegge
På min Honda CB500t från -75 ska oljestickan inte skruvas ner i gängorna vid nivåkontroll.

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: fre maj 03, 2019 16:35
av jonte_malmö
Det här får man kolla lite djupare på. Iof inte så farligt på en gammal vespa, det är en 2-taktare och samma olja (gear oil) till växellåda, motor och allt. Ska rulla ut den imorgon och inspektera... :?

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: lör maj 04, 2019 10:46
av gubbstrutten
jonte_malmö skrev: fre maj 03, 2019 16:35 Det här får man kolla lite djupare på. Iof inte så farligt på en gammal vespa, det är en 2-taktare och samma olja (gear oil) till växellåda, motor och allt. Ska rulla ut den imorgon och inspektera... :?
2-taktare med s k färskoljesmörjning? :roll:

Re: Oljenivå med gängad sticka

Postat: lör maj 04, 2019 11:13
av jonte_malmö
Va? Nä, uttryckte mig nog lite luddigt. Man slår ju 2-taktsolja i bensinen, och sen gear-oil i motor/växelhus. Motor och växelhus är ett hus som bygger upp kompression inne i växelhuset också. Noga att få det tätt när man är inne och pillar.