Sida 2 av 3

Re: Etanol konvertera

Postat: tor dec 13, 2018 22:38
av Flupp
Jag kör en riktig flexifuel nu och den skall oljebytena ske på 1000 mil, och det bör gälla för alla bilar man kör på etanol, spriten gör att oljan blir röd om man kör för länge på oljan, oftast dåligt skött service som gett etanolen dåligt rykte vad gäller motorhaverier folk skyller på etanolen,
och om man bestämmer sig för att köra på etanol så ska man inte kladda med bensin mer, blandtankar man eller tankar bensin nån gång ibland så löser etanolen upp bensinrester i systemet och kladdar igen spridarna, (egna erfarenheter märkesverkstäder rekommenderade att tanka var tredje tank bensin och följde rådet dum som jag va, vilket resulterade att jag fick byta spridare) så numera är bensin bannlyst i min bil har kört 6000mil enbart etanol i den jag har nu utan minsta problem, min förra mondeo -00 körde jag tre år enbart etanol utan problem (frågar man experterna så va det säkert etanolens fel att jag körde in i mitträcket med den) :tumbup:

Re: Etanol konvertera

Postat: tor dec 13, 2018 22:41
av Flupp
förbrukningen på min ska ligga på ca 0,7 med bensin och den ligger på ganska precis litern med etanol blandad körning, och jag har inga djäkla ägg under pedalen, den är dessutom piggare på etanol

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 14, 2018 8:58
av Iznogoud
Bara kört konverterat med både förgasare och insprutning, och förbrukningen stiger marginellt vid normal körning.
Det enda jag gjort är att montera saabs rödaspridare från 9000T ( 028050431 ) + en manuell kallstartslösning.

ZJ jag kör nu drog ca, 1,45 på BF95 ( gäller alla ZJ jag haft vid blandad körning ) och ca, 1,55 nu ( uppskattat då jag mest drar trailer) Oljan rödfärgas som redan nämnts samt allt annat etanolen är i kontakt med, men i övrigt ser oljan ut som ny även efter 1000Mil efter något byte.

Största nackdelen med Etanol är att den städar bort alla hartsrester bensinen lämnat efter sig, vilket sätter igen filter mm, så en ökad serviceinsats krävs i början för att bibehålla körbarheten. Spridarproblem är inget jag upplevt på de bilar jag konverterat.

Mycket av problemen som uppstår på äkta eller konverterade etanolbilar tror jag härör från de enkla svarens lösningar...

Förgasarbilar som konverterades fick ofta problem med läckande bränsleslangar(, vilket etanolen raskt beskylldes för att ha frätt sönder. Läckande, torra bränsleslangar tycks ingen ha hört talats om tidigare innan etanolen kom in i bilden... :roll:
För den som fortfarande tror att etanolen fräter sönder bränsleslangar rekomenderas en studie i vilka gummiblandningar olika slangar har för olika bränslen, ex,vis hydroscands slanglista.
Att slangarna började läcka berodde på att hartserna bensinen lämnade efter sig "tätade" slangen inifrån, hartser etanolen sedan sköljde bort. Sprickorna som hartserna "tätade" fanns ju redan där p.g.a ålder, värme, gummiblandning... men upptäcktes inte så länge slangen inte läckte Bensin. Och läckte den Bensin var det ingen som tänkte mer på det, men läckte den Etanol efter konvertering/inblandning, då jäklar....

Motormässigt har jag aldrig noterat några etanolrelaterade problem trots att den motor som kördes längst på bara E85 gick +12000Mil innan karossen den satt i rostade bort.

Fördelen räknas i kronor och ören vid pumpen.
Som mest skiljde priset ca, 5Kr mellan BF95 och E85
Räkneexempel,
BF95 1,45L á 15Kr = 21,75Kr/Mil
E85 1,55L á 10Kr = 15,50Kr/Mil = 6,25Kr billigare per Mil

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 14, 2018 16:26
av Fisketorp
Intressant detta!
Är i valet och kvalet om att byta bil, men man kanske skulle lappa ihop den för en besiktning till och tanka etanol.
Vore kul att prova både för test och plåndbok :)

Är det nödvändigt byta spridare tro?
Skulle ju kunna ta spridare från en v70 turbo till min v70 GLT.

och inhandla några bränslefilter extra :woot:

Då bränslet är avsett för personbil etc och man betalar gällande skatt, så kan man väl inte klassas för skattebrott iallafall
om nu polisen skulle göra en koll.

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 14, 2018 16:34
av Iznogoud
För den intresserade finns en spridarlista här http://users.erols.com/srweiss/tableifc.htm
där olika flöden mm anges för en mängd olika spridare.

Såg nu att E85 låg på höga 11Kr, så räknat med 12Kr litern blir det i alla fall 3,15Kr billigare per Mil för min del.

( Utom då lambdasonden gått sönder... 36Liter på nästan 9Mil :shock: Tänk att så små hål i en spridare kan flöda så mycket bränsle :shock: )

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 14, 2018 20:11
av Fisketorp
Kan du berätta mer om denna kalstartslösning?

Ska man sätta ett filter innan railsen, så kanske man räddar den från massa skit från en bil som gått 35k mil bensin.

Re: Etanol konvertera

Postat: lör dec 15, 2018 9:28
av Iznogoud
Se tråd i vårt forum.
Du har ju redan ett filter, byt det ett par ggr de första 500 milen så sköter det resten sen.

Re: Etanol konvertera

Postat: lör dec 15, 2018 18:13
av Fisketorp
Har du haft problem att få igång den någon gång?
Kör på larm ibland så behöver komma iväg utan någon större fördröjning :D

Re: Etanol konvertera

Postat: sön dec 16, 2018 7:33
av Iznogoud
Nej, motorn behöver köras på tomgång lite längre än vanligt om kall, för att gå riktigt. Men i stort sett inga problem eller större fördröjningar.
Med motorvärmare så startar den som vanligt. Endast iskall som ev, starthjälp behövs.

Re: Etanol konvertera

Postat: tor dec 27, 2018 13:24
av Theo
Mors!

Jag har kört min XJ -91 i runda slängar 2000 mil på E85 nu utan några större problem. Har bytt bränslefilter några gånger men har förutom det bara gjort vanliga servicar var 1000 mil. Har inte råkat ut för startproblemen Iznogoud beskriver, utan min XJ startar mer eller mindre alltid som den gjorde på bensin (utan motorvärmare) förutom när det är under -10C. Då hoppar den igång för att dö två sekunder efter den gått igång. Andra försöket startar den sen som vanligt och går som den ska.

Har i säkert 10 års tid kört många bilar mååååånga mil på E85, både hemmakonverterade och fabriksbyggda flexifuelbilar utan några större problem. De gånger problem har uppstått har det varit jag som varit dumsnål och inte bytt bränslefilter i tid, vilket medföljt att soppapumpen dött.

Min är konverterad med "Röda Saabspridare" som Iznogouds och funkar hur bra som helst.
Låg på 1.5L/milen på bensin och ca 1.7L/milen nu. Dock har XJn fått en höjning och 33x12.5" däck sen den gick på bensin, så förbrukningssiffrorna på etanol blir bättre om man av någon anledning skulle vilja köra med smådäck ;)

Re: Etanol konvertera

Postat: tor dec 27, 2018 20:50
av Fisketorp
Ska fanken ta och tanka Yj`n Med Etanol.
Den gör ju inte så mycket om man inte kommer iväg på stört =D

Då den är förgasare, tror ni man måste justera något?

Skulle behöva göra rent förgasaren tror jag, men kanske löser sig med E85 :woot:

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 28, 2018 7:41
av Iznogoud
Ja, du behöver större munstycken ( eller slipa nålen på de förgasare som har sådan ) för att öka mängden bränsle till motorn.
Dock kan du börja blandtanka dör att se hur mycket E85 inblandning motorn klarar utan åtgärder.
Ett extra bränslefilter före förgasaren är starkt att rekomendera!

Re: Etanol konvertera

Postat: fre dec 28, 2018 20:10
av Fisketorp
Tackar! =)

Re: Etanol konvertera

Postat: mån dec 31, 2018 13:47
av ErraN_XJ
Kompisen konverterade sin gamle 740gl när vi gick i gymnasiet, han fick ställa fram tändningen ett par grader har ja för mig, tydligen brinner etanolen långsammare än bensinen. Han bytte även spridare till sånadär gröna R spridare samtidigt.
de ja minns va att han fick dra ett par sekunder längre på starten men annars gick den hur fint som helst!

Ja tänkte faktiskt köra min yj på etanol sen. Eftersom ja har en ställbar btr så vet ja inte om ja behöver byta spridare, men de ger sig med tiden.

Re: Etanol konvertera

Postat: ons jan 09, 2019 8:50
av Theo
ErraN_XJ skrev: mån dec 31, 2018 13:47 Ja tänkte faktiskt köra min yj på etanol sen. Eftersom ja har en ställbar btr så vet ja inte om ja behöver byta spridare, men de ger sig med tiden.
Jag skulle rekommendera att konvertera via spridarbyte oavsett, eftersom det är lättare att få till en bra reglering direkt.
Det är svårt att få till en BTR-konvertering bra och pumpen tar mer eller mindre alltid stryk av en sån konvertering.
Det blir liksom alltid i blindo, för pumpar brukar inte ändra flöde linjärt med höjt tryck. Vissa pumpar blir det dessutom sämre flöde genom med för högt tryck, alltså får man motsatt effekt.