LED Hel/Halv ljus

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

LED Hel/Halv ljus

Inlägg av Ghosthack » tor dec 06, 2018 9:21

Är det någon som vet om det finns någon godkänd koplett Hel-/Halv- ljus armatur till bil som får sättas på äldre bilar som inte kom med LED belysninmg eller om det är godkänt att ta armatur från en nya bil och efterm,otera i äldre? :?

Thelemorf
Hemmastadd
Inlägg: 124
Blev medlem: tor okt 17, 2013 18:00
Ort: Boden
Kontakt:

Re: LED Hel/Halv ljus

Inlägg av Thelemorf » tis sep 24, 2019 23:58

Endel sidor som säljer påstår att de har E-godkända konverteringssatser, vilket är lite märkligt för om man läser på tillverkarens hemsida (philips) så står det att de inte är det..

Om det är ok att montera andra strålkastare på en bil beror väldigt mycket på årsmodell. På en äldre bil är det nog godkänt att montera en e-godkänd strålkastare från en modernare bil, medan på en helfordonsgodkänd dito så är det nog svårare.

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: LED Hel/Halv ljus

Inlägg av gubbstrutten » ons sep 25, 2019 11:38

Minst 2 krav:
Strålkastarrengörare.
Automatisk nivåreglering av strålkastare/kaross.
F ö tror jag det är svårt att komma runt det här med en E-godkänd bil.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: LED Hel/Halv ljus

Inlägg av mr.christian » tor sep 26, 2019 1:51

Jag led-konverterade helljuset på en av mina bilar. Det ska jag plocka bort nu... Enligt reklamen så skulle den ge si och så mycket lumen i ljus och det stämmer säkert. Det lyser jättemycket på allt - utom vägen och väldigt kort... Nästa problem är att de håller inget vidare, de blev sämre och sämre, den ena har redan slocknat och den andra är inte mycket ljus kvar i. Nu är detta 2-3 år sedan jag satte i dem så jag minns inte var jag köpte dem men det var inte den billigaste satsen jag köpte. Med detta sagt har de säkert blivit bättre med åren och de som tillverkas av Philips bör väl vara bra men det är ändå inget jag hade satsat på. Och ska man ha det i halvljus så är det som föregående skribent säger; det krävs nivåreglering och strålkastarrengöring.
Ska man ändå lägga ner det jobbet så hade jag hellre satsat på xenon som är mer beprövat.

niva_mats
4x4xnerd
Inlägg: 5160
Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Ort: Jäla (Falköping)

Re: LED Hel/Halv ljus

Inlägg av niva_mats » ons dec 25, 2019 22:23

Precis som alla andra konverteringar av halvljus så är det årsmodellsstyrt om man får lov att göra det.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499

Skriv svar