Kraven på vinterdäck

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Kraven på vinterdäck

Inlägg av mr.christian » tor nov 01, 2018 17:36

Sladdade :lol: in på transportstyrelsens sida om vinterdäck
(https://transportstyrelsen.se/vinterdack" onclick="window.open(this.href);return false;)
och blev förvånad att, som jag tolkar det, så finns inte några krav på godkändhet som det alltid snackats om, utan det verkar vara upp till tolkaren. Finns bara "alptopp eller snöflinga" verkar det vara lugnt, och det gör det väl på "alla" m+s-däck?

"Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck."


Vinterdäck 1 december–31 mars
Ditt fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning* från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
M+S
M.S
M-S
M&S
Mud and Snow
* Med likvärdig utrustning menas bland annat snökedjor, slirskydd och vissa grovmönstrade däck. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av jonte_malmö » tor nov 01, 2018 20:17

Det faller väl lite på ”särskilt framtagna för vinterbruk”. Både Bfg A/T och tom Bfg Radial är märkta M+S men är snorhala. Kanske att Polisen inte ger dig böter pga M+S-märkningen, nen risken är att vid en olycka vägrar försäkringsbolaget ersättning. Dvs man kan bli skyldig stora belopp till motparten man smällt med. Egentligen tror jag att de måste vara med på STRO’s lista för att vara ok, samtidigt mailade jag dem om ett däck på Dackonline.com som inte var med. STRO svarade att det borde vara lagligt då det verkade vara ”särskilt framtaget för vinterbruk”.
Ford Explorer '98

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av metalworm » tor nov 01, 2018 21:25

stro upphör med sin lista strax

https://www.stro.se/information/vinterdack/

sebringZ28
Beroende
Inlägg: 1018
Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Ort: Linköping

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av sebringZ28 » fre nov 02, 2018 12:07

Få M/T däck har ju vad man skulle kalla ”vintermönster”.

Magnus
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av gubbstrutten » lör nov 03, 2018 9:04

En hypotetisk o t-fråga, men...………..
Cooper Discovery A/T var tidigare i STRO:s lista upptaget som godkänt för vinterbruk.
Vet inte var tidsgränsen går för "nedvärderingen" men tror det skedde för bortåt 5 - 6 år sedan.
Vid en "flygande", har polisen då med sig STRO:s lista och går efter den?
Gör de sig även besväret att kolla tillverkningsdatum/brytpunkt när vinterdäcksgodkännandet upphörde?
Hjälper det om man hävdar att man köpt däcken i god tro som vinterdäck och hänvisar till uppgifter från försäljningsstället?
I mitt fall Dackonline.
Däcken är märkta M+S (som kan tolkas som Mud+Snow och/eller Mud+Sand).
Däcken, i dimensionen 215/80-15", köptes för cirka 5 år sedan till en Niva men sitter nu på en Jimny.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av jonte_malmö » lör nov 03, 2018 10:56

Verkar ju som reglerna luckrats upp lite då. STRO-listan försvinner och man får själv bedöma vad som är lämpligt? Gött, för på min pickis sitter BFG A/T som är för nya för att vara M+S enligt listan, men är märkta M+S och grovmönstrade. Bör vara ok då?
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av mr.christian » lör nov 03, 2018 21:06

Tror inte polisen hotar med låshus om man har "fel" hjul på. Står det M+S, har snöflinga eller alptopp samt har minst 3mm mönster så kommer de inte ens att kommentera dem. Det är sannolikt fortfarande värre med mönster utanför karossen eller hjul som "tar i skärmen" än en ej adekvat märkning av vinterklassning. Så tolkar jag ovan citerade "lagtext".

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Ghosthack » mån nov 05, 2018 9:28

jonte_malmö skrev:Det faller väl lite på Både Bfg A/T och tom Bfg Radial är märkta M+S men är snorhala. Kanske att Polisen inte ger dig böter pga M+S-märkningen, nen risken är att vid en olycka vägrar försäkringsbolaget ersättning. Dvs man kan bli skyldig stora belopp till motparten man smällt med. Egentligen tror jag att de måste vara med på STRO’s lista för att vara ok, samtidigt mailade jag dem om ett däck på Dackonline.com som inte var med. STRO svarade att det borde vara lagligt då det verkade vara ”särskilt framtaget för vinterbruk”.
Det var intresse orginsiation för däckshandlarna som försökte få igenom en lista i EU, som sedan blev en rekomendation. Sedan att EU listan innehåller felar däckmärken än den svenska lista är inte ett sammaträffande utan svensk dummhet i form "Vi vet bättre än världen"

Reglerna som är i början av tråden är de som alltid har gält och inget annat. Sedan ör BFG märkt med Alptopp, för de uppfyller kraven och inget annat.

Skrönan om att "Jänkare" inte kan tillverka vinterdäck pga av att de inte har vinter eller av den anledningen att "någon" delstat krävde M+S märkta däck för att få säljas eller att Jänkarna har anna betydelset på M+S (Mud and Sand) till hör oxå hörsägen, vandringsägen och skitsnavck mm!

Jag har kört med många typer av vintergödkända däck med och utan dubb eller A/T (Allvärderdäck), från många tillverkare. De som sticker ut som ducktiga tillverkare är Nokia, BFG och Kuhmo. Sämsta på väg och bästa i skogen är SuperSwamper (Skit hala på vinterna och är M+S märkta).

Beroende vad jag har haft för bil har jag haft dedikerade vinterdäck eller inte, den ända saningen runt vinterdäck är att Dubb är bortkastade pengar, vill man ha ett riktigt bra dedikerat vinterdäck så har jag inte funnit någon som är bättre än Nokia och jag har kört deras dubblösa nu i 15år och det är jag som får flytta på mig när omgivingen (oftast med dubb) inte kan bromsa eller att jag kommer upp för backen där de andra inte gör det...

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av jonte_malmö » mån nov 05, 2018 10:31

Aha, så det är ingen ny regel? Men för att sammanfatta, räcker det med att de är märkta m+s eller måste det vara snöflinga/alptopp också?

Sen är det ju inte Polisen som är det värsta. Det värsta är om man är inblandad i en olycka och försäkringsbolaget vägrar ersättning pga "fel" däck.
Ford Explorer '98

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Ghosthack » tis nov 06, 2018 9:03

jonte_malmö skrev:Aha, så det är ingen ny regel? Men för att sammanfatta, räcker det med att de är märkta m+s eller måste det vara snöflinga/alptopp också?

Sen är det ju inte Polisen som är det värsta. Det värsta är om man är inblandad i en olycka och försäkringsbolaget vägrar ersättning pga "fel" däck.
Svar ja...

Jag har inte hitils varit med om att Försäkringsbolag gör någon forensik utredning på olyckor, men det vore bra om de gjorde det.

Fråga: vilka bolag gör sådant?

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Bennybira » mån nov 26, 2018 6:20

En liten extrafråga till denna tråden:

Finns det några däck som presterar iaf dugligt i skogen och inte känns som blankslitna sommardäck på snö? :)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av jonte_malmö » mån nov 26, 2018 11:02

Bennybira skrev: mån nov 26, 2018 6:20 En liten extrafråga till denna tråden:

Finns det några däck som presterar iaf dugligt i skogen och inte känns som blankslitna sommardäck på snö? :)
Coopers olika ST (ST, ST Max mm) är hyggliga i vinterväglag, och är väl inga terrängdäck men ok mönster till lättare skogskörning.
Ford Explorer '98

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Bennybira » mån nov 26, 2018 11:44

Lite kaxigare än de flesta orginaldäcken som sitter på diverse fordon iaf :)
Tack!

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Ghosthack » mån nov 26, 2018 16:04

Bennybira skrev: mån nov 26, 2018 6:20 En liten extrafråga till denna tråden:

Finns det några däck som presterar iaf dugligt i skogen och inte känns som blankslitna sommardäck på snö? :)
BFGoodrich all terrain KO eller KO2, bästa som jag hitills har använt om man behöver något som funkar året om och skogen :tumbup:

Bennybira
Rutinerad
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 13, 2012 17:24

Re: Kraven på vinterdäck

Inlägg av Bennybira » tis nov 27, 2018 7:23

Toppen! Hur är dte om man åker på en kontroll med sagda däck? ;)
Nu håller jag mig nästan till trådämnet ju ;)

Skriv svar