Svetsad bakaxel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Svetsad bakaxel
Vad gör man åt en svetsad bakaxel-diff om man inte vill ha det så? (Aga-diffad, ihopsvetsad). Går det att få ut korgen och hjulen och sätta in nytt? Vad behöver man köpa isf? Vill helst inte behöva byta hela bakaxeln, men kanske är det enklaste ändå? Det gäller en Dana 60 på en 1989 Dodge van.
Ford Explorer '98
Re: Svetsad bakaxel
Beror ju lite på hur den är svetsad, är bara diffdreven ihopsvetsade så bör det inte vara svårt(kanske får skära isär för att få ut bitarna), men har dom svetsat i carriern så blir det ju lite jobbigare, men det går ju att skära loss det med!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Svetsad bakaxel
Ok, får öppna och titta. Funderade lite på att köpa en Lock-Right och sätta i, har gjort det på en Dana 30 framaxel och det var ju inte så svårt. Men då behöver man nån av orginaldelarna från diffen också väl?
Ford Explorer '98
Re: Svetsad bakaxel
hej...
bäst vore väl att byta axel med nån som vill ha en svetsad!!
men är väl kanske lättare sagt än gjort...
bäst vore väl att byta axel med nån som vill ha en svetsad!!
men är väl kanske lättare sagt än gjort...
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Svetsad bakaxel
Ja, nog inte så lätt att hitta. Kanske nån Dodge-pickis med samma bakaxel isf. Kan inte fatta vad man gör det på en gatbil, i den storleken för? Turbo-Volvo, ok om man vill sladda runt. Terrängbil, ok om man vill ha grepp billigt. Men en fete-van som knappt tar sig runt hörnor ändå?hakan13 skrev:hej...
bäst vore väl att byta axel med nån som vill ha en svetsad!!
men är väl kanske lättare sagt än gjort...
Ford Explorer '98
-
- Beroende
- Inlägg: 1355
- Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48
Re: Svetsad bakaxel
Ny bakaxel blev det smidigaste. Fick kontakt med en Mopar-kille som hade en massa delar, drivaxlar, diffar, drev mm att sälja. Jag har inte öppnat min ännu och kollat vad de svetsat, så vi snackade lite fram å tillbaka om vad jag skulle kunna behöva. Sen tittade vi lite i hans gömmor och hittade en komplett axel till Dodge-van av min modell, komplett förutom trummor. Den har 2.92 i utväxling och diffbroms, ser riktigt fin ut (vi öppnade locket och kollade). Han skickar med ett par drivaxlar extra också, för 4000 totalt. Rätt ok även om det var lite mer än jag tänkte. I värsta fall har de ju helsvetsat min, drev, carrier och clips. Kan bli ett mek att få ut allt då, plus att axeln nog måste av bilen ändå. Nu kan jag fixa denna, nya axlar, bromsdelar och rör, slipa ner å lacka mm. Blir nog bra...
Ford Explorer '98