Svetsad bakaxel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Svetsad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö » tis okt 23, 2018 10:30

Vad gör man åt en svetsad bakaxel-diff om man inte vill ha det så? (Aga-diffad, ihopsvetsad). Går det att få ut korgen och hjulen och sätta in nytt? Vad behöver man köpa isf? Vill helst inte behöva byta hela bakaxeln, men kanske är det enklaste ändå? Det gäller en Dana 60 på en 1989 Dodge van.
Ford Explorer '98

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Svetsad bakaxel

Inlägg av J Landin » tis okt 23, 2018 11:19

Beror ju lite på hur den är svetsad, är bara diffdreven ihopsvetsade så bör det inte vara svårt(kanske får skära isär för att få ut bitarna), men har dom svetsat i carriern så blir det ju lite jobbigare, men det går ju att skära loss det med!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Svetsad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö » tis okt 23, 2018 12:37

Ok, får öppna och titta. Funderade lite på att köpa en Lock-Right och sätta i, har gjort det på en Dana 30 framaxel och det var ju inte så svårt. Men då behöver man nån av orginaldelarna från diffen också väl?
Ford Explorer '98

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Svetsad bakaxel

Inlägg av hakan13 » tis okt 23, 2018 20:19

hej...
bäst vore väl att byta axel med nån som vill ha en svetsad!!
men är väl kanske lättare sagt än gjort...

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Svetsad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö » ons okt 24, 2018 0:13

hakan13 skrev:hej...
bäst vore väl att byta axel med nån som vill ha en svetsad!!
men är väl kanske lättare sagt än gjort...
Ja, nog inte så lätt att hitta. Kanske nån Dodge-pickis med samma bakaxel isf. Kan inte fatta vad man gör det på en gatbil, i den storleken för? Turbo-Volvo, ok om man vill sladda runt. Terrängbil, ok om man vill ha grepp billigt. Men en fete-van som knappt tar sig runt hörnor ändå? :shock:
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Svetsad bakaxel

Inlägg av jonte_malmö » fre okt 26, 2018 19:04

Ny bakaxel blev det smidigaste. Fick kontakt med en Mopar-kille som hade en massa delar, drivaxlar, diffar, drev mm att sälja. Jag har inte öppnat min ännu och kollat vad de svetsat, så vi snackade lite fram å tillbaka om vad jag skulle kunna behöva. Sen tittade vi lite i hans gömmor och hittade en komplett axel till Dodge-van av min modell, komplett förutom trummor. Den har 2.92 i utväxling och diffbroms, ser riktigt fin ut (vi öppnade locket och kollade). Han skickar med ett par drivaxlar extra också, för 4000 totalt. Rätt ok även om det var lite mer än jag tänkte. I värsta fall har de ju helsvetsat min, drev, carrier och clips. Kan bli ett mek att få ut allt då, plus att axeln nog måste av bilen ändå. Nu kan jag fixa denna, nya axlar, bromsdelar och rör, slipa ner å lacka mm. Blir nog bra... 8)
Ford Explorer '98

Skriv svar