Är bakaxeln på sista versen? jeep xj

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sunkann
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån mar 30, 2015 10:09
Ort: Borgvik

Är bakaxeln på sista versen? jeep xj

Inlägg av sunkann » tis okt 09, 2018 20:17

Nu när jag var under bilen och skruvade av framkardan för att få 2wd låg så kände jag efter glapp i drivlinan, då bilen är hackande/studsig/skakig vid 70km/h med 33:or och något högre med 225 75 15. Något som blir värre och värre. Finns ingen risk att få fortkörnings böter med 33:orna. Inte lika alvarligt med dom mindre men samma symtom finns med dom med.

Knutkors högerfram skrot samt med fördelningslådan i neutral och man vred bakre kardan fanns ett glapp in mot bakaxeln. Glappet fanns kvar även om man höll i centrum muttern till bakaxeln. Tog man i och vred kardan kändes det som man gick förbi en klack och centrum muttern följde med. Lika åt båda håll. Kardanen vrider sig knappt detta sista läge.


Hur alarmerande är denna bakaxel ?
Kan knutkorset höger fram vara med och spöka så bilen blir så här? eller är det läge att ställa ner bilen tills man öppnat bak och tittat innuti?
Nytt kors beställt och byts i veckan. Oljan kollades i somras i bakaxeln, inte full men inte låg heller. Slog i så den blev full.
Jeep xj manuell I6 np231

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Är bakaxeln på sista versen? jeep xj

Inlägg av Fisketorp » tis okt 09, 2018 21:13

Hade ett sopslut vänster fram knutkors i Wranglern.
Inga problem med vibrationer, kör iofs ogärna över 80 med den bilen ändå.
Inte samma bil men.

sunkann
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån mar 30, 2015 10:09
Ort: Borgvik

Re: Är bakaxeln på sista versen? jeep xj

Inlägg av sunkann » ons okt 10, 2018 8:01

Det låter mindre bra för min del.

Detta glapp som inte tar med centrum muttern till bakaxeln är det normalt eller något som är galet?
Jeep xj manuell I6 np231

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Är bakaxeln på sista versen? jeep xj

Inlägg av Fisketorp » ons okt 10, 2018 20:20

Kikade på en Xj bakaxel jag har liggande.
ca 1cm glapp när jag vrider på pinjongen.
Men om jag håller på förarsidans centrum mutter/drivaxeln så minskar det till typ inget eller nån mm.

Skriv svar