front vinch istället för lug all

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

sunkann
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån mar 30, 2015 10:09
Ort: Borgvik

front vinch istället för lug all

Inlägg av sunkann » lör sep 29, 2018 19:51

Har en jeep xj höjd 80mm med 285 85 16 bf goodrich mt däck på som jag använder som ved hantering/jaktbil samt lite light offroad för nöje. Dom gånger jag har kört fast har lug all:en alltid räckt för att dra mig loss och förhoppningsvis är det så framöver också. Lug all:en har lyftkraft 1000kg 5m vid dubbel part. För att göra det smidigare har jag funderingar på att sätta en vinch fram att ersätta luggan med så man även får längre vajer för att slippa spännband/stroppar för förlängning. Vad för dragkraft behövs på vinchen för att matcha luggans 1000kg lyftkraft. Några tips på vinch att köpa?

Har även en fyrkants profil med hål för sprint, som ser ut som vinch fäste bakom nummerplåten fram. Någon som använt det som fäste för en front vinch?
Jeep xj manuell I6 np231

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av metalworm » mån okt 01, 2018 20:50

du behöver samma på winschen, 1000kg, men tänk på att kraften är som mest och anges vid innersta lagret

den stora skillnaden mellan lyft och drag i normala sammanhang är säkerhetsfaktor, en vanlig lyftstropp som är för 1 ton har en säkerhetsfaktor på 5 eller 7 , kommer inte riktigt ihåg
det för att ha mera marginal när man lyfter , drar man så är det oftast inte lika illa om det går sönder

så klarar du dig met ett tons dragkraft kan du kolla på en winsch som är på 1.5 ton eller mer, lite marginal är bra att ha :wink:
har du brytblock så klarar du det dubbla sedan

en atv winsch av vettig kvalitet bör klara detta. och är ganska små
med dubbla brytblock så får du kraft nog om du verkligen behöver ha det, men det går inte så fort då, men många gånger så är det ändå vettigt med att inte lasta winschen för hårt, den går långsammare , och man får mera värme i den, med brytblock så lastar man ju inte den så hårt

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av gubbstrutten » tis okt 02, 2018 10:29

LUG ALL är ett alldeles utmärkt alternativ till fast winsch för en liten bil typ Sukka Samurai/Jimny.
Jag har 2 st med brytblock.
Behövs 2 st ibland när man "hamnat tokigt" = behöver även dra i sidled.
Nackdelen är att man kan behöva flera korta vajrar för att nå närmsta förankringspunkt.
Alternativet är att "seriekoppla" LUG ALL:erna.

Oftast är det bäst att dra bakåt = i samma spår.
Men med winsch endast fram så "skiter det sig".

Då bra med LUG ALL(och ett förlängningsrör till spaken).
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av klirre » ons okt 03, 2018 6:29

Denna är väldigt prisvärd liten winch och då har du rejält med moms :tumbup: drar lite drygt 2t på enkel.

https://www.umeaoffroad.se/index.php?ma ... 8l85o4iid0" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

sunkann
Användare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån mar 30, 2015 10:09
Ort: Borgvik

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av sunkann » ons okt 03, 2018 10:37

Istället för var nog ett fel ordval. Luggan kommer alltid ligga i baggagen med stroppar samt spännband vid körning bredvid vägen.
Front winch kändes mkt aktuellt när jag skulle över ett dike i lördags och blev diagonal häng på bilen, för att slippa dra fram grejerna i skuffen för en liten knuff framåt, bara dra ut vajern wincha en halvmeter och plocka ihop igen.
"Lunchbox" i framaxeln kändes mkt intressant också då det nog hade hjälpt mig över.

Sen på Söndagen blev det bestämt att vi skulle flytta in till samhället igen så mäklarn har vart här och värderat och gjort en "att göra lista" så jeepen hamnade långt ner på prio listan tyvärr.

Annars såg den winchen rätt så bra ut, rätt i pris och hyffsat med vajer samt kraft. Dom billigare som drar mindre får man så kort vajer med så den är nog min winchen att köpa. Sen nästa steg med 28m vajer och dryga 5000kg i dragkraft hade suttit jäkligt gott.
Jeep xj manuell I6 np231

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av metalworm » ons okt 03, 2018 22:25

har man winschen flyttbar kan man flytta bak den med, ex dragkroksföste eller två öglor så kan man ha den både för fram och back

dom här lug all, , funkar dom ordentligt eller är dom smäck?
har en kedjespaklyftblock för liknande, men den är aningens klumpig och kort draglängd, lite känslig för skit med

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av gubbstrutten » ons okt 03, 2018 22:45

metalworm skrev:har man winschen flyttbar kan man flytta bak den med, ex dragkroksföste eller två öglor så kan man ha den både för fram och back

dom här lug all, , funkar dom ordentligt eller är dom smäck?
har en kedjespaklyftblock för liknande, men den är aningens klumpig och kort draglängd, lite känslig för skit med
LUG ALL används av Vattenfall och flera elverk vid linjearbete då man reser stolpar i obyggden, så något "smäck" är det definitivt inte.

B t w, vad menar du med "två öglor" att fästa winschen i? :roll:
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av klirre » ons okt 03, 2018 22:51

sunkann skrev:Istället för var nog ett fel ordval. Luggan kommer alltid ligga i baggagen med stroppar samt spännband vid körning bredvid vägen.
Front winch kändes mkt aktuellt när jag skulle över ett dike i lördags och blev diagonal häng på bilen, för att slippa dra fram grejerna i skuffen för en liten knuff framåt, bara dra ut vajern wincha en halvmeter och plocka ihop igen.
"Lunchbox" i framaxeln kändes mkt intressant också då det nog hade hjälpt mig över.

Sen på Söndagen blev det bestämt att vi skulle flytta in till samhället igen så mäklarn har vart här och värderat och gjort en "att göra lista" så jeepen hamnade långt ner på prio listan tyvärr.

Annars såg den winchen rätt så bra ut, rätt i pris och hyffsat med vajer samt kraft. Dom billigare som drar mindre får man så kort vajer med så den är nog min winchen att köpa. Sen nästa steg med 28m vajer och dryga 5000kg i dragkraft hade suttit jäkligt gott.

Just den winchen är ju ett kompakt kraftpaket som är drygt 4x starkare än luggen. Det är ju dessutom skönt att ha en elwinch då man kan använda den till mycket annat.

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: front vinch istället för lug all

Inlägg av metalworm » ons okt 03, 2018 23:01

tja, ska man fästa en winsch så den kan dra bilen bakåt måste man ha något att fästa den vid, beroende på bil så får man välja fästpunkter, ex att kunna ha två ditskruvbara lyftöglor så man kan stroppa fast winschen, eller på fragkroken med en kulhandske

men det beror på bilen , en rambyggd bil brukar ha läattare att få dit något som håller att dra i :lol:

Skriv svar