Vridpot med fasta ”klick”?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Vridpot med fasta ”klick”?

Inlägg av J Landin » tis sep 25, 2018 19:10

Har köpt mig en sothora av modellen DKV med D52 för att frakta arslet i, sitter ”evry mod” på den med vridpot och brytare, går riktigt fint när man vrider upp ”lagom”!

Problemet är att man sitter å pillar på skiten och sen vet man inte riktigt var man var!

Så jag skulle vilja ha lägen på poten så man vet var ”lagom läget”, vrider man då upp typ 3 hack för ”maxläget” å ner 3 för ”ecoläget” så har man mer koll, nu vrider man te de sotar jävel å tillbaks lite för omkörningar å sen ner på måfå, i avstängt läge är den dock jävligt slö, så de e inte å tänka på!

Lång text för en fråga men POTen ska vara mellan 0-1000(1k)ohm och med ”kännbara” lägen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Vridpot med fasta ”klick”?

Inlägg av jonte_malmö » tis sep 25, 2018 19:34

DKW? En Audi alltså, eller en riktig gammal DKW? Låter som du skulle ha kontrollen till min gamla tågbana, lite coolt med texten "Märklin" i en tysk bil också :tumbup:
Ford Explorer '98

metalworm
Användare
Inlägg: 78
Blev medlem: fre dec 08, 2017 17:25

Re: Vridpot med fasta ”klick”?

Inlägg av metalworm » tis sep 25, 2018 21:55

finns lite olika sätt att göra det
i normalfall gör man det med kugghjul på potaxlen och en fjäderbelastad kula eller pinne

vill man ha definerade lägen som är ställbara så har man flera i förväg inställda pottar man växlar mellan med hjälp av en flerläges strömbrytare

jag hadde valt det sista, då kan du ha några olika lägen som du kan ställa exakt hur du vill men fort växla mennan med distinkta lägen

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Vridpot med fasta ”klick”?

Inlägg av J Landin » ons sep 26, 2018 7:11

Tackar för input, det är en audi A6 -96.

Hade ju gärna haft nått färdigt att bara byta mot den som sitter, men det får nog bli hemmaknåp då!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Vridpot med fasta ”klick”?

Inlägg av sleeper_86 » tor sep 27, 2018 21:28

Terranon jag hade körde jag med 2 potar, en för normalkörning (gick knappt framåt utan den heller) och en för omkörningar. Justerade in dom en gång bara sen hade jag en vippbrytare och växlade mellan dom med bara.

Gammelaudin körde jag tryckstyrd mod i, dock gick ju den köra vettigt utan så där kickade det bara i när det började komma laddtryck.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Skriv svar