Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

therealpinto
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 11, 2018 11:30

Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

Inlägg av therealpinto » tis sep 11, 2018 11:39

Hej

Jag har läst tråden om utväxlingar men skulle behöva tips på växellådor/fördelningslådor för 4x4 som har låg utväxling på lågväxeln (helst 2.5:1 eller lägre) som mer specifikt passar mina behov.

För att passa bilen bör kardanen till framhjulen gå ut på höger sida. Det är också en fördel om kardanen till bakhjulen går ut rakt bakom ingående axel.

Klar fördel om det är grejer som är hyfsat enkla att hitta, behöver inte klara speciellt mycket vridmoment/effekt då det ska sitta i ett A-traktorprojekt. Absolut enklast är det om det är en "ren" fördelningslåda med flänsar på alla axlar (så man kan sätta den bakom "vilken växellåda som helst").

Tacksam för tips :-)

Gustaf

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

Inlägg av klirre » tis sep 11, 2018 12:27

Suzuki SJ410 har 2,5:1 på lågen och medbringare runt om. Går dessutom para ihop med SJ413 så får man 4,16:1 på lågen.

Mvh//Klirre
If in doubt, Flat out!

therealpinto
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 11, 2018 11:30

Re: Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

Inlägg av therealpinto » tis sep 11, 2018 12:46

Tack, hur svårt är det att hitta sådana? Bildelsbasen listar inga alls såvitt jag kan se.

Liten nackdel att in- och utgående axel inte linjerar dock (om jag sett rätt på bilderna jag letat fram).

Gustaf

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

Inlägg av klirre » tis sep 11, 2018 12:57

Kolla Nivans låda. Vet dock inte utv på dem. Men den har bakre kardan i mitten vill jag minnas. Men att köra med höger droppad utgång till mitten diff funkar utmärkt. Så länge du inte har mer vinkel sidledes än upp/ned så gör det ingen skillnad. Mvh
If in doubt, Flat out!

therealpinto
Nybörjare
Inlägg: 4
Blev medlem: tis sep 11, 2018 11:30

Re: Tips på växellåda/fördelningslåda, låg lågväxel

Inlägg av therealpinto » tis sep 11, 2018 13:37

Jag har försökt spana på dem, men det verkar som främre kardanen kommer ut på vänstersidan, jag är inte säker på att jag får ihop det. Men det kanske går att rotera lådan så det blir rätt?

Grejerna ska in i en personbil (Sierra) så det är lite begränsat med utrymme. Sierrans egen 4x4-låda har ju ingen lågväxel, annars skulle den varit en no-brainer.

Ford Ranger/Mazda B2600 har varit grundalternativet men den har väl "bara" runt 2:1 på lågväxeln så då blir inte utväxlingarna riktigt rätt om man inte väljer små hjul.

Gustaf

Skriv svar