Utväxling vs. däck

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Utväxling vs. däck

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 13, 2018 14:35

Kan nån hjälpa mig att tänka? :P

Har gått upp rejält i däcksstorlek, från orginal 245/75-16 till 315/75-16 (typ 34"). Bilen har axel-utväxling 3.54. När man ökar så pass (13.5% ökad rullningsomkrets), vad händer? (Bortsett från hållbarhet, terrängkörning osv).

Men om man kör landsväg, går motorvvarvet ner eller upp med större däck? I backe, blir den klenare? Om man bytar till nominellt högre utväxling, tex 3.92 eller 4.11 ökar eller minskar motorvarvet då? Om ngn kan förklara lite? :wink:
Ford Explorer '98

skogsvild
Veteran
Inlägg: 1843
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av skogsvild » mån aug 13, 2018 16:35

Stora däck utan byte av utväxling ger lägre varv/slöare bil vid samma hastighet som innan byte.

I skogen kommer det märkas tydligare.
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 13, 2018 19:00

skogsvild skrev:Stora däck utan byte av utväxling ger lägre varv/slöare bil vid samma hastighet som innan byte.

I skogen kommer det märkas tydligare.
Ok, som jag misstänkte. Känns nämligen lite slö i uppförsbackar även på vanliga vägar så byte utväxling är nog tvunget. Men med org.utväxling (3.54) borde bränsleförbrukningen bli lägre med stora däck? Märkte att den varvar ca 1500 istället för ca 1800 i 70-80km/h.
Ford Explorer '98

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av Danne » mån aug 13, 2018 21:35

I skogen kommer den även gå fortare på lågväxeln vilket gör att man måste bränna mer koppling för att inte susa fram över stock och sten.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av jonte_malmö » mån aug 13, 2018 22:12

Iof en automatare, men kanske samma problem?
Ford Explorer '98

gubbstrutten
Forumräv
Inlägg: 848
Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Ort: Strängnäs

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av gubbstrutten » tis aug 14, 2018 9:15

Du får även betydligt sämre bromsar.
Något att tänka på vid besiktningen.
Rubicon :smoke:
Endera gillar man Suzuki - eller så har man fel. 8)

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av jonte_malmö » tis aug 14, 2018 10:15

gubbstrutten skrev:Du får även betydligt sämre bromsar.
Något att tänka på vid besiktningen.
Har kvar orginal, de åker på vid ev. besiktning 8)
Ford Explorer '98

Danne
OffroadGeek
Inlägg: 4758
Blev medlem: fre mar 28, 2008 20:07
Ort: Arboga/Västmanland
Kontakt:

Re: Utväxling vs. däck

Inlägg av Danne » tis aug 14, 2018 18:48

jonte_malmö skrev:Iof en automatare, men kanske samma problem?
Nja du bränner ju inte kopplingen (eftersom det inte finns nån) men kan vara bra att skaffa en tempmätare till atf oljan och kolla så den inte går för varm. Lådan måste slira mer om utväxlingen är för hög vilket gör att oljan kan bli varm.

Fast jag har ungefär samma storleksändring på min och jag har inga problem med att oljan blir för varm.
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı

Skriv svar