Köptips stoppskruv i nylon

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Köptips stoppskruv i nylon

Inlägg av jonte_malmö » tor maj 31, 2018 16:52

Fick nerslag på mitt monoflex-drag, det var lite glappt. Beställde en ny fästmekansim på Mekonomen, skruv med fjäder mm, och det blev lite bättre. Men inte 100, och jag tror det beror på att där är två gängade hål i fästet, ett under och ett på sidan, där ska sitta små 8mm stoppskruvar i nylon som stabiliserar draget inne i "huset" när det är monterat. Testade sätta metallskruvar, men det blir för tajt. Antingen glappar det lite, eller sitter det när man skruvar in dem, men går inte att få ut draget.

Skulle alltså behöva stoppskruvar i nylon/plast M8, typ denna jag googlade fram:

Bild

Nån som vet var man kan köpa det?

Draget är en gammal utgången modell, men här är ett liknande hus med tre stoppskruvar. Kan ju inte köpa ett helt sånt för 850kr bara för de tre små skruvarna, måste gå att hitta nånstans löst?

Bild
Ford Explorer '98

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köptips stoppskruv i nylon

Inlägg av jonte_malmö » tor maj 31, 2018 17:26

Haha, fanns hur mycket som helst på ebay till bra pris. Tips: det heter "grub screw" på engelska. :tumbup:
Ford Explorer '98

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Köptips stoppskruv i nylon

Inlägg av mr.christian » lör jun 09, 2018 3:38

Annars låter det inte jättesvårt att gänga en ämnesstång, kapa i rätt längd och såga ett mejselspår...?

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: Köptips stoppskruv i nylon

Inlägg av jonte_malmö » sön jun 10, 2018 13:56

Det var alternativet, bara att hitta en plaststång i 8mm. Men fick hem 10st från ebay för en 50-lapp, två dagars frakt från England :tumbup:
Ford Explorer '98

Skriv svar