Full hydraulisk styrning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » mån maj 21, 2018 21:23

Hej, håller på att installera en dubbelverkande kolv för att få styrning vid axel. Och har en fråga, ska jag använda svängstoppen som sitter i axeln eller ska jag låta kolven bottna åt bägge håll vid full styrning, känns ganska svårt att få kolven att bottna innan, men känns samtidigt som att man kanske kan trycka sönder svängstoppen. Hoppas ni fattar

Mvh

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
tobbjo
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av tobbjo » tis maj 22, 2018 8:18

Bäst att kolven har stopp som bottnar innan resten av styrsystemet. Blit som du säger något annat som brister så småningom annars.

T

Användarvisningsbild
Robe
Guru
Inlägg: 2670
Blev medlem: mån mar 05, 2012 13:34
Ort: Uppsala

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Robe » tis maj 22, 2018 8:47

Japp, begränsa slaget på styrcylindern.
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram

Användarvisningsbild
Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5330
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Grottulf » tis maj 22, 2018 9:18

På jordbrukstraktorer begränsar man slaget med stoppskruvar på knucklarna.
Men då har de ju rejälare axlar än på en bil, Kolvarna är iofs kraftigare också,
men antagligen inte lika mycket kraftigare som knucklarna/stoppskruvarna...

Det allra bästa borde vara att man justerar stoppskruvarna så de stoppar samtidigt som kolven...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tis maj 22, 2018 11:57

Tack för alla svar! Inte skaffat en kolv ännu, vad verkar vettigast i slaglängd, många faktorer står på spel förstås, typ var infästningspunkterna hamnar. De känns som en med 20/30cm slag borde kunna vara perfekt?

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Lone Wolf
Forumräv
Inlägg: 985
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lone Wolf » tis maj 22, 2018 23:45

vad för axel bygger du på?
ska du köra kolv med genomgående kolvstång?

Användarvisningsbild
tobbjo
Användare
Inlägg: 88
Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av tobbjo » ons maj 23, 2018 11:16

Väldigt axelberoende. Mät hut mycket paralellstaget rör sig mellan fulla rattutslag så sfår du en uppfattning. Mellan 200 o 300mm brukar det hamna, men det är ju ett rätt stort spann.

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » ons maj 23, 2018 12:07

Bygger på dodge m37 axlar, smart, de ska jag göra!

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » ons maj 23, 2018 14:05

Se till att ha lite marginal i slaglängd på hydraulcylindern, dvs den skall ha ca 20-30 mm längre slag än vad du mäter upp i slag på parallellstaget. Sen svarvar du stopp (2 st kutsar med hål för kolvstången) för kolven och lägger i hydraulcylindern i var ände, så att det bottnar i cylindern och inte på axelns styrstopp vid fullt utslag. Då kan du justera tjockleken på kutsarna individuellt på höger/vänster sida ifall inte hydraulcylindern hamnar exakt centrerad med sin slaglängd.

Nästa alternativ är att du skippar stoppen i cylindern och beställer den med rätt slaglängd direkt. Då skall den ha något kortare slaglängd än vad du mäter upp på parallellstaget, och då skall den bottna innan det tar i styrstoppen på axeln. Men då är det viktigt att du monterar dit den hyfsat centrerat med lika mycket slaglängd åt höger/vänster. Alltså, var den sitter är inte så noga, huvudsaken är att den slår lika mycket åt vardera hållet när du är klar och båda hjulen står rakt fram.
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » fre maj 25, 2018 17:42

Tack alla! Men hur menar ni med distanser? Kommer ej köra genomgående kolv, utan en en vanlig dubbelverkande!

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Klas_B
Rutinerad
Inlägg: 369
Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Ort: Gävle

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Klas_B » fre maj 25, 2018 18:59

Oavsett vilken typ av cylinder du väljer så bör du ha distanser i cylindern.
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » fre maj 25, 2018 19:41

Okej, tack för alla svar!

Skickat från min F8331 via Tapatalk

Lonnstrom
Användare
Inlägg: 45
Blev medlem: sön jan 07, 2018 23:01

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av Lonnstrom » tis maj 29, 2018 17:06

Nu verkar allt va på gång. Men jag har lite frågor angående min orbitrol. Jag antar att den e på 150cc eftersom de står 150 i texten..? [emoji16] Sen hur jag ska läsa av bilden i underkant. Ska den läsas som bilden är tagen? Tycker de känns konstigt då L (left) har större ingång än R (right)

Tror ni att en 50/25 kolv passar sig lämpligt till säga 150cc?

Pumpen är en originalpump från en vg30e, terrano 95.

Tack på förhand.
Bild

Skickat från min F8331 via Tapatalk

J Landin
Beroende
Inlägg: 1118
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av J Landin » tis maj 29, 2018 18:11

Skulle nog tro att du ska "vrida bilden som orbitrolen", och då blir den stora tankledningen vilket är rimligt.

Står det inget vid portarna?
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

Användarvisningsbild
skogsvild
Veteran
Inlägg: 1827
Blev medlem: sön feb 12, 2006 19:22
Ort: Söderköping

Re: Full hydraulisk styrning

Inlägg av skogsvild » tis maj 29, 2018 21:12

Tittar du bakifrån orbitrolen där rattstången kopplas in så är höger/vänster utgångarna på vänstersidan och längst fram på högra raden ska matningen från pumpen kopplas in och närmast på högersidan är returen till oljetanken :tumbup:
*SÅLD* suzuki med tgb 20 portaler, B23E, spiraler runt om och stora däck 8) *SÅLD*
Just nu har jag ingen jeep och satsar på crosskariären men dyker rätt leksak upp blir det comeback inom offroaden :)

Skriv svar