Har just köpt en Pajero gen 2. (garagetråd kommer eventuellt... )
Har det någon betydelse om jag har olika slitna däck fram/bak, höger/vänster?
Har ju hört att 4x4 är känsliga olika slitna däck, att det sliter på diffarna.
Hur gör ni? Köper ni fyra nya däck om ni får punktering på ett. Byter ni så ni har lika slitna på samma axel?
Nu på sommaren kommer jag inte köra med 4x4 annat än om det är lerigt eller liknande.
Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Olika slitna däck på 4x4 (betydelse, skada)
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Olika slitna däck på 4x4 (betydelse, skada)
Pajero har ganska slitstarkt 4x4 system så om däcken är av samma storlek och märke så tror jag inte att det spelar nån roll om dom är olika slitna.
Det är ju så klart alltid bäst att ha så lika däck så möjligt då varje mm i skillnad ökar slitage och värmeutveckling i diffar och fördelningslåda med nån micro procent (Helt av mig påhittade siffor btw).
Det är ju så klart alltid bäst att ha så lika däck så möjligt då varje mm i skillnad ökar slitage och värmeutveckling i diffar och fördelningslåda med nån micro procent (Helt av mig påhittade siffor btw).
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: Olika slitna däck på 4x4 (betydelse, skada)
ska finnas ett bra sätt att rotera däcken för att jämnare slitage, även att man roterar med reservdäcket. hittar tyvärr inte hur man ska rotera 5 däck så en delvis trådkapning, vet någon hur man rotera fem däck för allt hålla en jämt slitage?
den som frågar är aldrig vilsen...