Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakaxel
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakaxel
Nu hoppas jag inte att jag blir bannad eller att tråden tas bort av admin, för saken är den att det här inte direkt handlar om 4x4 eller offroad fordon utan en helt vanlig gammal volvo 240 från 1990.
Det gäller ett problem jag har och ett råd jag fått av min mekaniker är att söka expertis och råd, bestämt nog hos er som ibland har stött på problem som dessa.
Mitt problem är att föregående ägare till min bil monterade på en ny bakaxel innan jag köpte den. Denna bakaxel har då 48 kuggar som snurrar runt inuti istället för 12 som satt på föregående. Det här resulterar i 4x fler pulsar per moment som då får min hastighetsmätare att gå bananas så det räcker och blir över.
Besiktningen godkänner inte att jag kör med bara gps mätare då dessa inte funkar i tunnlar, men enligt mekanikern jag då har så har han mött många med fordon som era där man behövt montera signaldämpare/förvrängare för att bibehålla en fungerande hastighetsmätare när exempelvis större däck monterats på.
Vad jag då söker egentligen är något som kan radera 3 av 4 pulsar från min bakaxel på vägen till mätarhuset eller någon annan snarlik lösning som skulle fungera.
Finns det någon här som har haft snarlika problem och kanske funnit någon hållbar lösning?
Det gäller ett problem jag har och ett råd jag fått av min mekaniker är att söka expertis och råd, bestämt nog hos er som ibland har stött på problem som dessa.
Mitt problem är att föregående ägare till min bil monterade på en ny bakaxel innan jag köpte den. Denna bakaxel har då 48 kuggar som snurrar runt inuti istället för 12 som satt på föregående. Det här resulterar i 4x fler pulsar per moment som då får min hastighetsmätare att gå bananas så det räcker och blir över.
Besiktningen godkänner inte att jag kör med bara gps mätare då dessa inte funkar i tunnlar, men enligt mekanikern jag då har så har han mött många med fordon som era där man behövt montera signaldämpare/förvrängare för att bibehålla en fungerande hastighetsmätare när exempelvis större däck monterats på.
Vad jag då söker egentligen är något som kan radera 3 av 4 pulsar från min bakaxel på vägen till mätarhuset eller någon annan snarlik lösning som skulle fungera.
Finns det någon här som har haft snarlika problem och kanske funnit någon hållbar lösning?
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Det smidigaste är nog att helt enkelt lossa locket på axeln och kapa(räcker med en rejäl avbitare) väck 3/4 "kuggar"!
"Kuggkransen" är en plåtring som ligger utanpå diffen!
"Kuggkransen" är en plåtring som ligger utanpå diffen!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Den varianten fungerar , men bara upp till ca 100 km/h. (har själv provat) .J Landin skrev:Det smidigaste är nog att helt enkelt lossa locket på axeln och kapa(räcker med en rejäl avbitare) väck 3/4 "kuggar"!
"Kuggkransen" är en plåtring som ligger utanpå diffen!
Men bilprovarna kommer (förhoppningsvis) inte upp i den farten vid provkörningen =)
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??
Har själv gjort både så och tvärt om(klätt på en 48 krans på en 12a) och det har funkat klockrent!
Ska man vara riktigt petig så "ska" man väl para ihop 12kugg med plåtkåpa å 48 med alukåpa, men jag har inte märkt nån skillnad!
Har själv gjort både så och tvärt om(klätt på en 48 krans på en 12a) och det har funkat klockrent!
Ska man vara riktigt petig så "ska" man väl para ihop 12kugg med plåtkåpa å 48 med alukåpa, men jag har inte märkt nån skillnad!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Ingen aning ?J Landin skrev:Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??
Har gjort så på 2 olika bilar och på båda (dog) hastighetsmätaren strax över 100.
Lokalt fel ?
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Pulsbredden blir mycket mindre om man kapar bort 3 av 4 klackar, mot om man har ett hjul med 12 klackar från början.JZ skrev:Ingen aning ?J Landin skrev:Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??
Har gjort så på 2 olika bilar och på båda (dog) hastighetsmätaren strax över 100.
Lokalt fel ?
Det kan gå bra vid låga hastigheter, men pulsbredden minskar ju även med ökad hastighet, och för korta pulser blir bortfiltrerade som störningar.
Sen kan mjukvaran och filtren se olika ut på olika bilar, så det behöver inte vara lika på två.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Jag har förresten för mig att jag har sett omvandlare för detta...
Googla "vss converter" eller nåt sånt.
Men sen är ju frågan om de tar hänsyn till att pulsbredden måste ökas...?
Men hittar du någon så måste du ta reda på om du har hall- eller vr-givare, och se till att den funkar till det du har.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Googla "vss converter" eller nåt sånt.
Men sen är ju frågan om de tar hänsyn till att pulsbredden måste ökas...?
Men hittar du någon så måste du ta reda på om du har hall- eller vr-givare, och se till att den funkar till det du har.
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Googla man "hastighetsmätarkrans volvo 240" så ser man att tänderna ser lika ut, större "fönster" mellan på 12t, men jag lämnar inga garantier!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Ok, är det så, så borde det ju inte vara pulsbredden som spökar iaf.J Landin skrev:Googla man "hastighetsmätarkrans volvo 240" så ser man att tänderna ser lika ut, större "fönster" mellan på 12t, men jag lämnar inga garantier!
Det är ingen skillnad på avstånd till givaren eller något sådant?
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Re: Felvisande hastighetsmätare, för många pulsar från bakax
Går väl även bra montera cykeldator....
Fast du har ju fått svar på hur du löser det för org så =)
Fast du har ju fått svar på hur du löser det för org så =)