Aktuellt datum och tid: mån jul 23, 2018 17:53

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 05, 2018 11:16 
Offline
Nybörjare

Blev medlem: mån mar 05, 2018 11:04
Inlägg: 1
Nu hoppas jag inte att jag blir bannad eller att tråden tas bort av admin, för saken är den att det här inte direkt handlar om 4x4 eller offroad fordon utan en helt vanlig gammal volvo 240 från 1990.

Det gäller ett problem jag har och ett råd jag fått av min mekaniker är att söka expertis och råd, bestämt nog hos er som ibland har stött på problem som dessa.

Mitt problem är att föregående ägare till min bil monterade på en ny bakaxel innan jag köpte den. Denna bakaxel har då 48 kuggar som snurrar runt inuti istället för 12 som satt på föregående. Det här resulterar i 4x fler pulsar per moment som då får min hastighetsmätare att gå bananas så det räcker och blir över.
Besiktningen godkänner inte att jag kör med bara gps mätare då dessa inte funkar i tunnlar, men enligt mekanikern jag då har så har han mött många med fordon som era där man behövt montera signaldämpare/förvrängare för att bibehålla en fungerande hastighetsmätare när exempelvis större däck monterats på.

Vad jag då söker egentligen är något som kan radera 3 av 4 pulsar från min bakaxel på vägen till mätarhuset eller någon annan snarlik lösning som skulle fungera.

Finns det någon här som har haft snarlika problem och kanske funnit någon hållbar lösning?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 05, 2018 13:20 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1080
Ort: Bollebygd
Det smidigaste är nog att helt enkelt lossa locket på axeln och kapa(räcker med en rejäl avbitare) väck 3/4 "kuggar"!

"Kuggkransen" är en plåtring som ligger utanpå diffen!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 05, 2018 14:33 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 26, 2011 19:04
Inlägg: 153
Ort: Tumleberg
J Landin skrev:
Det smidigaste är nog att helt enkelt lossa locket på axeln och kapa(räcker med en rejäl avbitare) väck 3/4 "kuggar"!

"Kuggkransen" är en plåtring som ligger utanpå diffen!

Den varianten fungerar , men bara upp till ca 100 km/h. (har själv provat) .
Men bilprovarna kommer (förhoppningsvis) inte upp i den farten vid provkörningen =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 05, 2018 15:29 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1080
Ort: Bollebygd
Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??

Har själv gjort både så och tvärt om(klätt på en 48 krans på en 12a) och det har funkat klockrent!

Ska man vara riktigt petig så "ska" man väl para ihop 12kugg med plåtkåpa å 48 med alukåpa, men jag har inte märkt nån skillnad!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 05, 2018 19:54 
Offline
Hemmastadd
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör nov 26, 2011 19:04
Inlägg: 153
Ort: Tumleberg
J Landin skrev:
Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??

Ingen aning ?
Har gjort så på 2 olika bilar och på båda (dog) hastighetsmätaren strax över 100.
Lokalt fel ? :shock:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 06, 2018 8:50 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5317
Ort: Säffle
JZ skrev:
J Landin skrev:
Ölhhh, varför skulle de bara funka till 100km/h??

Ingen aning ?
Har gjort så på 2 olika bilar och på båda (dog) hastighetsmätaren strax över 100.
Lokalt fel ? :shock:
Pulsbredden blir mycket mindre om man kapar bort 3 av 4 klackar, mot om man har ett hjul med 12 klackar från början.

Det kan gå bra vid låga hastigheter, men pulsbredden minskar ju även med ökad hastighet, och för korta pulser blir bortfiltrerade som störningar.

Sen kan mjukvaran och filtren se olika ut på olika bilar, så det behöver inte vara lika på två.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 06, 2018 9:02 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5317
Ort: Säffle
Jag har förresten för mig att jag har sett omvandlare för detta...
Googla "vss converter" eller nåt sånt.
Men sen är ju frågan om de tar hänsyn till att pulsbredden måste ökas...?

Men hittar du någon så måste du ta reda på om du har hall- eller vr-givare, och se till att den funkar till det du har.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 06, 2018 10:29 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Inlägg: 1080
Ort: Bollebygd
Googla man "hastighetsmätarkrans volvo 240" så ser man att tänderna ser lika ut, större "fönster" mellan på 12t, men jag lämnar inga garantier!

_________________
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 06, 2018 12:05 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5317
Ort: Säffle
J Landin skrev:
Googla man "hastighetsmätarkrans volvo 240" så ser man att tänderna ser lika ut, större "fönster" mellan på 12t, men jag lämnar inga garantier!
Ok, är det så, så borde det ju inte vara pulsbredden som spökar iaf.

Det är ingen skillnad på avstånd till givaren eller något sådant?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 06, 2018 19:05 
Offline
Veteran

Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Inlägg: 2381
Ort: Fisketorp
Går väl även bra montera cykeldator....
Fast du har ju fått svar på hur du löser det för org så =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011