Sida 1 av 1

Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: ons feb 28, 2018 14:22
av Distordera
Nån som har koll på vilken tvärsnittsarea man kan komma undan med om man ska dra lite ny el exempelvis bakom en instrumentbräda på en gammal Jeep?

Funkar det med 0,75 eller behöver man upp i 1,0 eller mer?

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: ons feb 28, 2018 16:28
av Danne
Beror ju lite vad som ska drivas, är det bara signaler till relän duger 0.75 men om det är till tyngre belastningar så hade jag nog gått upp lite.

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: ons feb 28, 2018 19:23
av Distordera
Gått upp till vadå? 1,0? 1,5?

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: ons feb 28, 2018 22:14
av lasseho
Här finns en bra Areakalkylator: https://www.legoelektronik.se/kabelarea" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: tor mar 01, 2018 8:29
av Distordera
Den där länken var riktigt bra, tack!

Jag testade kalkylatorn och drog till med 12V batteri, 20W (bromsljus), 6 m kabel. 0,75mm2 räcker.

Testade också framlyse på 55W. 0,75mm2 räcker till 2m lång kabel vilket kan räcka beroende på hur man drar.

Så det mesta på bilen kan drivas med 0,75mm2 verkar det som.

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: mån mar 19, 2018 16:52
av Ghosthack
När det kommer till Bil EL är det som så grövre aria är alltid bättre pga av späningsfall och att det är fin kardeligt. jag personligen använder inget undet 1.0mm2, för då får man lite bättre mekanisk styrka (0.75 är oftast lätt att ha av)

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: mån mar 19, 2018 19:04
av Danne
Jag brukar inte gå under 1.5mm2 just för att slippa spänningsfall.

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: tis mar 20, 2018 15:27
av Nisse Cheeze
Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler fråga täcken =)

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: tis mar 20, 2018 15:30
av Nisse Cheeze
Nisse Cheeze skrev:Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler frågetecken =)

Re: Bil-el - vad använder ni för kablage?

Postat: tor mar 22, 2018 11:31
av Ghosthack
Nisse Cheeze skrev:Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler fråga täcken =)
Din skala för aria kontra strömstyrka är basserad på 240v växelström, vliket i praktiken är lägre i likström 12v. sedan påverkar sträcka mera på likström än växelström.