Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 21:35

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 28, 2018 15:22 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Inlägg: 128
Nån som har koll på vilken tvärsnittsarea man kan komma undan med om man ska dra lite ny el exempelvis bakom en instrumentbräda på en gammal Jeep?

Funkar det med 0,75 eller behöver man upp i 1,0 eller mer?

_________________
Jeep J20 -81


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 28, 2018 17:28 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4608
Ort: Arboga/Västmanland
Beror ju lite vad som ska drivas, är det bara signaler till relän duger 0.75 men om det är till tyngre belastningar så hade jag nog gått upp lite.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 28, 2018 20:23 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Inlägg: 128
Gått upp till vadå? 1,0? 1,5?

_________________
Jeep J20 -81


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons feb 28, 2018 23:14 
Offline
Användare

Blev medlem: fre nov 02, 2012 17:35
Inlägg: 77
Här finns en bra Areakalkylator: https://www.legoelektronik.se/kabelarea


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor mar 01, 2018 9:29 
Offline
Hemmastadd

Blev medlem: sön aug 11, 2013 21:43
Inlägg: 128
Den där länken var riktigt bra, tack!

Jag testade kalkylatorn och drog till med 12V batteri, 20W (bromsljus), 6 m kabel. 0,75mm2 räcker.

Testade också framlyse på 55W. 0,75mm2 räcker till 2m lång kabel vilket kan räcka beroende på hur man drar.

Så det mesta på bilen kan drivas med 0,75mm2 verkar det som.

_________________
Jeep J20 -81


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 19, 2018 17:52 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 376
Ort: Stockholm
När det kommer till Bil EL är det som så grövre aria är alltid bättre pga av späningsfall och att det är fin kardeligt. jag personligen använder inget undet 1.0mm2, för då får man lite bättre mekanisk styrka (0.75 är oftast lätt att ha av)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: mån mar 19, 2018 20:04 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4608
Ort: Arboga/Västmanland
Jag brukar inte gå under 1.5mm2 just för att slippa spänningsfall.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 20, 2018 16:27 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler fråga täcken =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis mar 20, 2018 16:30 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Nisse Cheeze skrev:
Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler frågetecken =)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor mar 22, 2018 12:31 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Inlägg: 376
Ort: Stockholm
Nisse Cheeze skrev:
Jag tror dom vanliga reglerna gäller!

lägger du ett flexrör så kan du använda FK kabel(eller som det kallas nu för tiden FQ) men ska du dra det kortare sträckor i motor rummet utan flexrör(vilket jag inte rekommenderar) så ska du använda RK(RQ)

om du ska från relä till tryck knapp eller ngt annat där det inte finns någon last så kan du köra vad du vill. men är där last gäller följande:

10A 1,5
16A 2,5
25A 4
35A 6

ska du koppla in tex extra ljus så är dom nämnda i watt och då kan du lätt få fram hur många amps extra ljusen dra genom att ta A(strömmen)xU(spänningen).

men tänk på att alltid köra så grov kabel som möjligt mellan batteri och säkring då kortslutnings strömmarna blir mycket stora av ett bil batteri efter som spänningen inte är mer än 12v!

höra av dig om det finns fler fråga täcken =)


Din skala för aria kontra strömstyrka är basserad på 240v växelström, vliket i praktiken är lägre i likström 12v. sedan påverkar sträcka mera på likström än växelström.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011