Aktuellt datum och tid: mån maj 28, 2018 9:40

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Full hydraulisk styrning
InläggPostat: mån maj 21, 2018 21:23 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 31
Hej, håller på att installera en dubbelverkande kolv för att få styrning vid axel. Och har en fråga, ska jag använda svängstoppen som sitter i axeln eller ska jag låta kolven bottna åt bägge håll vid full styrning, känns ganska svårt att få kolven att bottna innan, men känns samtidigt som att man kanske kan trycka sönder svängstoppen. Hoppas ni fattar

Mvh

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 22, 2018 8:18 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Inlägg: 79
Ort: Gnesta
Bäst att kolven har stopp som bottnar innan resten av styrsystemet. Blit som du säger något annat som brister så småningom annars.

T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 22, 2018 8:47 
Offline
Guru
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 05, 2012 14:34
Inlägg: 2654
Ort: Uppsala
Japp, begränsa slaget på styrcylindern.

_________________
Kontakt: robin@swedenfabrication.se

@ReconExpedition på Facebook
@Sweden Fabricationpå Facebook
@SwedenFabrication på Instagram


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 22, 2018 9:18 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre nov 09, 2007 14:16
Inlägg: 5314
Ort: Säffle
På jordbrukstraktorer begränsar man slaget med stoppskruvar på knucklarna.
Men då har de ju rejälare axlar än på en bil, Kolvarna är iofs kraftigare också,
men antagligen inte lika mycket kraftigare som knucklarna/stoppskruvarna...

Det allra bästa borde vara att man justerar stoppskruvarna så de stoppar samtidigt som kolven...

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

_________________
/Fredrik
Cheva K30 6,2D höjd 4", 42"Irok
Cheva K2500 6,2D höjd 6", 37"SSR
Dodge W250 5.9CTD höjd 4", 33"Bfg M/T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 22, 2018 11:57 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 31
Tack för alla svar! Inte skaffat en kolv ännu, vad verkar vettigast i slaglängd, många faktorer står på spel förstås, typ var infästningspunkterna hamnar. De känns som en med 20/30cm slag borde kunna vara perfekt?

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis maj 22, 2018 23:45 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 915
Ort: Falköping
vad för axel bygger du på?
ska du köra kolv med genomgående kolvstång?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 23, 2018 11:16 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Inlägg: 79
Ort: Gnesta
Väldigt axelberoende. Mät hut mycket paralellstaget rör sig mellan fulla rattutslag så sfår du en uppfattning. Mellan 200 o 300mm brukar det hamna, men det är ju ett rätt stort spann.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 23, 2018 12:07 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 31
Bygger på dodge m37 axlar, smart, de ska jag göra!

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: ons maj 23, 2018 14:05 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Inlägg: 361
Ort: Gävle
Se till att ha lite marginal i slaglängd på hydraulcylindern, dvs den skall ha ca 20-30 mm längre slag än vad du mäter upp i slag på parallellstaget. Sen svarvar du stopp (2 st kutsar med hål för kolvstången) för kolven och lägger i hydraulcylindern i var ände, så att det bottnar i cylindern och inte på axelns styrstopp vid fullt utslag. Då kan du justera tjockleken på kutsarna individuellt på höger/vänster sida ifall inte hydraulcylindern hamnar exakt centrerad med sin slaglängd.

Nästa alternativ är att du skippar stoppen i cylindern och beställer den med rätt slaglängd direkt. Då skall den ha något kortare slaglängd än vad du mäter upp på parallellstaget, och då skall den bottna innan det tar i styrstoppen på axeln. Men då är det viktigt att du monterar dit den hyfsat centrerat med lika mycket slaglängd åt höger/vänster. Alltså, var den sitter är inte så noga, huvudsaken är att den slår lika mycket åt vardera hållet när du är klar och båda hjulen står rakt fram.

_________________
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 25, 2018 17:42 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 31
Tack alla! Men hur menar ni med distanser? Kommer ej köra genomgående kolv, utan en en vanlig dubbelverkande!

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 25, 2018 18:59 
Offline
Rutinerad
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 17, 2008 10:06
Inlägg: 361
Ort: Gävle
Oavsett vilken typ av cylinder du väljer så bör du ha distanser i cylindern.

_________________
Gröna bilar är sköna!
Volvo C304 6x6 TGB-131A reg som Lätt LB
Volvo C304 6x6 HYTTGB-13 på 38.5x14.5
Bygger på Projekt Lillvalp


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre maj 25, 2018 19:41 
Offline
Användare

Blev medlem: mån jan 08, 2018 0:01
Inlägg: 31
Okej, tack för alla svar!

Skickat från min F8331 via Tapatalk


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011