Sida 1 av 2

Olja

Postat: lör feb 10, 2018 10:50
av jonte_malmö
Brukar köra bra 10w40 mineralolja i alla äldre V8:or jag haft, även Biltemas brukar funka bra, men det har varit gamla slitna Silverados och vanar med 30'000 mil. Men gick och köpte en äldre fin Cheva med en byggd, vässad small-block. Nått jag inte haft tidigare, och undrar lite vad för olja man ska köra i en sånn motor? (350 strokad till 383, renoverad från grunden med nya delar, fyrportare med stor Holley-förgasare, ca 340hk, tror inte det är alu-toppar utan vanliga gjutjärn).

Tänkte byta olja efter lite körning förra sommaren/hösten och en vinter i varmgarage. Är det mineral10w40 som gäller eller nått annat?

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 13:05
av flanders
Beror väl på vad det är för kam/lyftare (flat tappet vs rullkam), kanske med nån tillsats?
Finns några youtubeklipp om skillnaderna bl.a.
https://www.youtube.com/watch?v=8VjFZMKvEwY&t=770s" onclick="window.open(this.href);return false;
&
https://www.youtube.com/watch?v=P-R0GidDk7M" onclick="window.open(this.href);return false;

Generellt skulle jag ge den nåt finare än mineral, delsyntet iaf

Kan tipsa om att köpa oljan i 20L dunk på swedol eller liknande för att få ner priset//liter

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 14:50
av Fisketorp
Köp hellre Mineral och blanda i Helsyntet.
Vet inte om det stämmer men såg ett reportage av en Mc renoverare att det varierar stort på hur mycket blandingen det är i olika tillverkare av halvsynteter.

Han tyckte det var bättre köpa ex Biltema mineral och Hel och blanda själv ex 50/50.

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 18:24
av jonte_malmö
Uj, mycket att tänka på. Får nog forska lite om hur motorn är byggd, köpte bilen som ett 90% färdigt projekt. Bara bytt framvagnsdelar till bla. tube-bärarmar och ny fjädring, sänkspindlar samt bytt till skivor fram. Annars var allting klart förutom dörr-rutor och mekanism. Och så monterade jag Flowmaster ändrör då den hade sidepipes och lät lite väl mycket. (Chevelle '68).

Bild

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 18:56
av Iznogoud
Fisketorp skrev:Köp hellre Mineral och blanda i Helsyntet.
Vet inte om det stämmer men såg ett reportage av en Mc renoverare att det varierar stort på hur mycket blandingen det är i olika tillverkare av halvsynteter.

Han tyckte det var bättre köpa ex Biltema mineral och Hel och blanda själv ex 50/50.
Hörde något liknande på en oljekurs jag gick. Finns mängder av lagkrav på oljor, utom på blandningsförhållandet på delsyntetoljor.
Kan vara 5-95% syntet-mineral eller 50-50...

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 19:26
av jonte_malmö
Helsyntet, är det bara fördelar med det på denna typ av motor? Eller är det för "tunnt"? Vilken helsyntet bör det vara isf? (I siffror).

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 22:00
av sebringZ28
Kör alltid helsyntet!
Dom är inte tunnare, annat än när dom är kalla, alltså när det behövs. Viskositeten ändras mindre med temperatur än på stenåldersolja.
Sen spelar ju kam/lyftare in men ingen bygger väl utan rullar i dag.

Kom också i håg att ett högt tryck på oljetrycksgivaren efter pumpen betyder dåligt flöde i maskinen.

Magnus

Re: Olja

Postat: lör feb 10, 2018 23:14
av jonte_malmö
sebringZ28 skrev:Kör alltid helsyntet!
Dom är inte tunnare, annat än när dom är kalla, alltså när det behövs. Viskositeten ändras mindre med temperatur än på stenåldersolja.
Sen spelar ju kam/lyftare in men ingen bygger väl utan rullar i dag.

Kom också i håg att ett högt tryck på oljetrycksgivaren efter pumpen betyder dåligt flöde i maskinen.

Magnus
Tack, bra tips :tumbup:

Vad skulle du säga man ska köra för helsyntet i en sånn maskin? 5w30 eller vad ska den heta?

Re: Olja

Postat: sön feb 11, 2018 9:23
av sebringZ28
Om inte byggarn vet så vad den skall ha för viskositet så skulle jag börja med någon 5-40 eller 10-40 av duglig kvalitet, tex feltemas.
Har den kam/lyftare som kräver zink så finns ju tillsatser att köpa.

Magnus

Re: Olja

Postat: sön feb 11, 2018 11:29
av jonte_malmö
Gött, då har jag lite att rätta mig efter. Den är importerad från USA och byggd där, jag gjorde ett klipp och köpte den av en gubbe som tagit hem den och inte kunde ha kvar den. Så jag har i princip ingen info om den :roll:

Re: Olja

Postat: fre maj 25, 2018 19:14
av jonte_malmö
Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.

Re: Olja

Postat: fre maj 25, 2018 20:10
av Spiken
jonte_malmö skrev:Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.
Låter vettigt i mina öron.
Frän bil :tumbup:

(vad menas med cylinderindex? såg i din profil)

Re: Olja

Postat: fre maj 25, 2018 20:27
av jonte_malmö
Spiken skrev:
jonte_malmö skrev:Nu har jag varit och köpt olja till maskinen, körde till USA-bildelsbutik som även bygger och renoverar gamla bilar. Han proppsade på mineral av kvalitet MED zink i. Så det blev 5 liter amerikansk Kendall Titanium 20W50 mineral av hög kvalite med zink redan i, samt ett bra oljefilter. Han sa att helsyntet och delsyntet kan slita ut gamla V8:or snabbt, de har större toleranser mellan delarna och behöver mineraloljans större molekyler för att smörja rätt, och zink för att inte slita ut lyftarna. Helsyntet kan man få oljeläckage med, och han rekommenderar inte det förrän Vortec och motorer nyare än 1990.
Låter vettigt i mina öron.
Frän bil :tumbup:

(vad menas med cylinderindex? såg i din profil)
Tack!

Cylinderindex, minst lika viktigt som BMI, promille, IQ mm. Räkna samman alla cylindrar i alla fordon du har, inkl. åkgräsklippare, moppar mm :lol:

Re: Olja

Postat: fre maj 25, 2018 20:54
av Spiken
Aah, då är jag med :tumbup:

Re: Olja

Postat: lör maj 26, 2018 20:42
av jonte_malmö
Då var oljan i, och jag måste ge USA-bilsimporten i Arlöv där jag köpte den rätt. Motorn går mycket tystare och lugnare. Tur jag inte tog den Castrol 5w40 helsyntet jag har hemma, får bli i Volvon eller Astron med Vortec istället. Gick i fem quartar, men ska nog köpa en till då där var mer i (nästan 6 quarters) och nog plats till lite mer.