Borra/fylla stötdämpare

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Fisketorp » mån jan 22, 2018 19:54

Någon som har erfarenhet att renovera stödämpare av den modell som ej är uppningsbar?

Sett lite olika på youtube där de borrar ett hål för att byta oljan och sedan sprutar i ny.
Några har gängat i en nippel för att kunna fylla dämparen med luft (fast det ska väl vara nitrogen?)

Kom över en uppsättning Rancho 5000 och 9000-5speeds coilovers som nog skulle behöva en skvätt gas i sig. tycker dem går lite för lätt att pressa ihop (utan spiralfjädrarna på) men desto tyngre att dra ut.

Någon som har provat med gott resultat?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Mathias T » tis jan 23, 2018 21:05

Har dom inte löckt olja så hade jag inte bråkat med dom,att dom är olika tröga beroende på riktning beror på ventilerna
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Fisketorp » tis jan 23, 2018 21:10

Mathias T skrev:Har dom inte löckt olja så hade jag inte bråkat med dom,att dom är olika tröga beroende på riktning beror på ventilerna
Är det verkligen ventilerna?
Om jag kikar på detta klipp så funderar jag på om inte gasen försvunnit. (förutsatt att det ska vara gas i dem)

Tänkte man kunde fylla dem igen.

https://www.youtube.com/watch?v=JjAiYKQj1V8" onclick="window.open(this.href);return false;

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Mathias T » ons jan 24, 2018 6:20

Gasen använd bara för att trycksätta oljan för att undvika att den skummar,visst blir en trycksatt dämpare lite trögare att trycka in då gasen pressar ut kolvstången.
Gasen brukar inte vara mot kolvtätningen så om den inte läcker olja så bör den inte läcka gas heller.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Mathias T » ons jan 24, 2018 6:20

Gasen använd bara för att trycksätta oljan för att undvika att den skummar,visst blir en trycksatt dämpare lite trögare att trycka in då gasen pressar ut kolvstången.
Gasen brukar inte vara mot kolvtätningen så om den inte läcker olja så bör den inte läcka gas heller.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Borra/fylla stötdämpare

Inlägg av Fisketorp » ons jan 24, 2018 20:03

Kanske är så gamla så dem inte innehåller gas heller då =/

Justerskruven för "hårdhet" saknas så den går på lättaste läget men motstånd är det.
däremot ingen tendens att vilja gå åter på någon av dämparna.

Skriv svar