Sida 2 av 3

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 5:43
av Fredde_1986
Det på bilden är inget nav utan drivaxel.

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 10:43
av Nisse Cheeze
Fredde_1986 skrev:Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
Okej för på ena sidan så sitter där inget sådan lock utan där var axeln exponerad. Påverkar det 4wd?

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 11:14
av gubbstrutten
Nisse Cheeze skrev:https://www.google.se/search?client=ms- ... RCj58ViJ4M:

Där sitter ett nav som ser ut precis som det på bild fast med 6 bultar.

Vad kallas detta nav och hur fungerar det?
Vilken eller vilka av bilderna är det du vill hänvisa till? :vetej:

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 12:14
av Nisse Cheeze
Gör ett nytt försök!

Det som sitter på ena hjulet ser ut som på bilden fast utan land rover givetvis.

http://www.roverparts.com/Parts/DTC100810G" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 18:35
av Lars 9k
En navkapsell?

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre mar 23, 2018 21:48
av Nisse Cheeze
Lars 9k skrev:En navkapsell?
där måste finns någon funktion då bilen inte drar alls på det hjulet, en låsning axeln eller ngt

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: mån mar 26, 2018 22:34
av Nisse Cheeze
Har kollat upp det nu. Nav kapseln har faktiskt en avgörande funktion för att 4wd ska fungera, det är den som låset axeln och navet... Dvs att det är en konstant låsning mellan hjul och Axel original på en GV gen 1

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: mån apr 23, 2018 20:38
av Nisse Cheeze
Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: tis apr 24, 2018 9:19
av gubbstrutten
Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.

Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?

I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.

Min gissning. Andra får komma med sina teorier.

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: tis apr 24, 2018 10:33
av Nisse Cheeze
gubbstrutten skrev:
Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.

Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.

Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.

Vad kan detta bero på?
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.

Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?

I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.

Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
Roterar jag hjulet så roterar det motsatt håll på andra sidan.

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: tis apr 24, 2018 17:51
av Danne
Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.

Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat :)

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: tis apr 24, 2018 19:31
av Nisse Cheeze
Danne skrev:Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.

Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat :)
När jag kör 2wd så fungerar det bra, men med 4x4 så känner man att det tuggar, men sen så snäpper/knakar det till och så börjar den tugga igen :/

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: tor apr 26, 2018 20:44
av Nisse Cheeze
Vad blir enklast för att åtgärda problemet? Ordna en diff och byta kuggarna i befintliga diffen, eller byta till en hel fungerande axel?

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: fre apr 27, 2018 17:16
av Danne
Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?

Re: Fråga/hjälp ang 4WD

Postat: sön apr 29, 2018 13:04
av Nisse Cheeze
Danne skrev:Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?
nä det är när det är för mycket resistans, så det är säkert som du säger att kuggarna är slitna och pallar inte när det börjar bli lite belastning