Re: Fråga/hjälp ang 4WD
Postat: fre mar 23, 2018 5:43
Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
Okej för på ena sidan så sitter där inget sådan lock utan där var axeln exponerad. Påverkar det 4wd?Fredde_1986 skrev:Det på bilden är inget nav utan drivaxel.
Vilken eller vilka av bilderna är det du vill hänvisa till?Nisse Cheeze skrev:https://www.google.se/search?client=ms- ... RCj58ViJ4M:
Där sitter ett nav som ser ut precis som det på bild fast med 6 bultar.
Vad kallas detta nav och hur fungerar det?
där måste finns någon funktion då bilen inte drar alls på det hjulet, en låsning axeln eller ngtLars 9k skrev:En navkapsell?
Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
Roterar jag hjulet så roterar det motsatt håll på andra sidan.gubbstrutten skrev:Kan bero på att differentialen har skurit i de små satelitdreven på "korset".Nisse Cheeze skrev:Tar upp ämnet igen med ett annat fenomen.
Som sagt så saknades låsnavet på höger fram hjul, den gamla ägaren hade plockat bort det på grund av ljud från diffen.
Nu fick jag tag i ett nytt och skruvade på och 4wd fungerar, men när man svänger så låter det precis som när man kör med låsta diffar, det lixom skruvar upp axeln så man känner att det tar emot när man kör. Detta händer endast när man svänger.
Vad kan detta bero på?
Har råkat ut för detta på ett par bilar, dock aldrig på Suzuki.
Om du hissar framvagnen så hjulen går fritt från underlaget, går det då att rotera ena framhjulet och det andra "följer med"?
Eller roterar andra sidans hjul i motsatt riktning?
I det första fallet gissar jag på skuren differential, och det är därför föregående ägare demonterat medbringaren som förbinder drivaxeln med navet.
Min gissning. Andra får komma med sina teorier.
När jag kör 2wd så fungerar det bra, men med 4x4 så känner man att det tuggar, men sen så snäpper/knakar det till och så börjar den tugga igen :/Danne skrev:Om du svänger kraftigt med 4x4 ilagd på en grusväg så ska det tugga lite pga att det inte finns nån mittdiff.
Om det tuggar även när du inte har 4x4 ilagd så är det något annat
nä det är när det är för mycket resistans, så det är säkert som du säger att kuggarna är slitna och pallar inte när det börjar bli lite belastningDanne skrev:Får du samma oljud om du svänger på en gräsmatta, leråker eller nått annat halare underlag än grusväg?