Aktuellt datum och tid: mån sep 24, 2018 15:49

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: mån dec 25, 2017 17:39 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Tjena offroad junkys!

Jag kör rundor i en liten höjd Suzuki Ignis, det är inte den optimala skogs maskinen om vi säger så, men den är jävligt rolig att köra i lite lättare terräng.

Var ute idag körde lite i skogen. Jag körde fast och upptäckte att bara fram hjulen spann, så tänkte ju att fyrhjulsdriften gått åt skogen, men när jag väl kom loss så spann jag loss på en grusväg för att se om alla hjulen drev och mycket riktigt så hade alla fyra hjulen spunnit loss.

Varför är det så att bakhjulen inte spann loss medans fram hjulen gjorde när jag stod fast i leran?

Hoppas att någon har en förklaring på detta :)

Mvh
Nisse Cheeze


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: ons dec 27, 2017 9:44 
Offline
Beroende

Blev medlem: ons sep 05, 2012 21:07
Inlägg: 1000
Ort: Linköping
Man kan väl misstänka att den har någon form av diffrential i fördelningslådan.

Magnus

_________________
97 Z28 M6 12,70s 109mph
94 K3500 454/4L80
70 Firebird project

"I think its better to do right, even if we suffer in so doing, than to incur the reproach of our consciences and posterity" Robert E Lee


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: ons dec 27, 2017 10:01 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4608
Ort: Arboga/Västmanland
Sitter viskokoppling i dom skulle jag tro så det finns ju ingen mekanisk ihoppkoppling av fram och bakaxel så det är ju fullt möjligt att slira med bara framhjulet utan att något skulle vara trasigt. Kan tänka mig att om du har väldigt bra fäste med bakhjulen men inte fäste på framhjulet så orkar han inte dra runt bakhjulen ordentligt. Min egen teori dock :)

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: ons dec 27, 2017 23:04 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Danne skrev:
Sitter viskokoppling i dom skulle jag tro så det finns ju ingen mekanisk ihoppkoppling av fram och bakaxel så det är ju fullt möjligt att slira med bara framhjulet utan att något skulle vara trasigt. Kan tänka mig att om du har väldigt bra fäste med bakhjulen men inte fäste på framhjulet så orkar han inte dra runt bakhjulen ordentligt. Min egen teori dock :)

Det låter rimligt :)


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: ons dec 27, 2017 23:49 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis nov 25, 2014 22:28
Inlägg: 687
Ort: Eslöv
Lite mer offroadkörning sen byter du till en Jimny... :P

_________________
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8

Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/385-lars-jeep-grand-cherokee-zj-overlanderwannabee/


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor dec 28, 2017 8:56 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 515
Ort: Strängnäs
Lars 9k skrev:
Lite mer offroadkörning sen byter du till en Jimny... :P

:iagree:

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor dec 28, 2017 18:41 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör maj 06, 2006 16:50
Inlägg: 5157
Ort: Jäla (Falköping)
Som sagt det sitter en viscokoppling och jag skulle förmoda att den helst driver på framhjulen.
Men...

Det finns en metod för att göra bilen mer 4 hjulsdriven och det är att använda sig av bromspedalen.
Genom att bromsa alla hjulen så styr man ut kraften till alla hjulen istället till det som har sämst fäste.
Denna metodik använder man bland annat på hummer som åker med öppna diffar.

En liten spoiler är att man riskerar sina drivaxlar om man är för tung på pedalerna.

_________________
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic.php?t=14499


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 01, 2018 19:35 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Jag drar upp ämnet igen!

Nu har jag bytat upp mig till en grand vitara v6 98 2.6l 1998 och den är verkligen en uppgradering ifrån suzuki ignis!
Jag var ute och prov körde den ordentligt idag. Men hade massa konstiga fenomen under dagen med 4wd. Undrar över 3 scenarior som kommer nedan:

Första senariet: jag stod på nästan blank is och la i 4wd low och släppte kopplingen, då spann endast höger bak hjul medan resten stod still.

Scenario 2: riv start på grusväg i 4wd low, endast bakhjulen spann loss.

Scenario 3: stod med fronten mot ett träd och gasade i 4wd low, då spann båda hjulen på höger sida men inte på vänster sida.

Kan detta verkligen vara normalt?

Mvh Nisse Cheeze


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 01, 2018 20:03 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4608
Ort: Arboga/Västmanland
Att två av fyra spinner är normalt för en bil utan spärrar i axlarna, dock att endast ett spinner är inte normalt för en bil med 4x4 utan mitt diff.
Har du någon form av automatiska frihjulsnav som kan strula?

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 01, 2018 20:13 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Danne skrev:
Att två av fyra spinner är normalt för en bil utan spärrar i axlarna, dock att endast ett spinner är inte normalt för en bil med 4x4 utan mitt diff.
Har du någon form av automatiska frihjulsnav som kan strula?

Har inte haft den så länge så har inte kollat så noga, men ska ta en titt på det!


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 01, 2018 20:18 
Offline
OffroadGeek
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre mar 28, 2008 21:07
Inlägg: 4608
Ort: Arboga/Västmanland
Vet inte vilken typ av urkoppling av framaxeln Vitara har men om det är frihjulsnav så räcker det med att det ena inte funkar för att man ska tappa all framhjulsdrift.

Det man ska tänka på när man har automatisk urkoppling av framaxeln via antingen frihjulsnav eller nån mekanism i diffklumpen är att man kan behöva köra lite fram och tillbaka för att det ska hoppa i ibland.

Om man bara drar i spaken till 4x4 och stämplar pedalen direkt så hinner inte framaxeln kopplas in dirket.

_________________
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: fre mar 02, 2018 7:46 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Danne skrev:
Vet inte vilken typ av urkoppling av framaxeln Vitara har men om det är frihjulsnav så räcker det med att det ena inte funkar för att man ska tappa all framhjulsdrift.

Det man ska tänka på när man har automatisk urkoppling av framaxeln via antingen frihjulsnav eller nån mekanism i diffklumpen är att man kan behöva köra lite fram och tillbaka för att det ska hoppa i ibland.

Om man bara drar i spaken till 4x4 och stämplar pedalen direkt så hinner inte framaxeln kopplas in dirket.

Det sista du nämnde där känner jag inge! Efter man kört en bit så bet det betydligt ner och då tror jag att den hoppade i :))


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: fre mar 02, 2018 11:09 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tis apr 04, 2017 10:58
Inlägg: 515
Ort: Strängnäs
Nisse Cheeze skrev:
Jag drar upp ämnet igen!

Nu har jag bytat upp mig till en grand vitara v6 98 2.6l 1998 och den är verkligen en uppgradering ifrån suzuki ignis!
Jag var ute och prov körde den ordentligt idag. Men hade massa konstiga fenomen under dagen med 4wd. Undrar över 3 scenarior som kommer nedan:

Första senariet: jag stod på nästan blank is och la i 4wd low och släppte kopplingen, då spann endast höger bak hjul medan resten stod still.
Tyder på att framhjulsdriften inte kopplas in.

Scenario 2: riv start på grusväg i 4wd low, endast bakhjulen spann loss.
Tyder på att framhjulsdriften inte kopplas in.

Scenario 3: stod med fronten mot ett träd och gasade i 4wd low, då spann båda hjulen på höger sida men inte på vänster sida.
Tyder på att framhjulsdriften kopplas in.

Kan detta verkligen vara normalt?

Mvh Nisse Cheeze


Jag är inte "hundra" på hur framhjulsdriften kopplas in på Grand Vitara V6.
Vet inte om den har frihjulsnav i kombination med mekanisk inkoppling av framhjulsdriften, som på t ex SJ/Samurai eller vacuumsammankoppling av framaxlarna, som hos t ex Jimny.
Har läst, men inte själv råkat ut för, att kondens i vacuumledningen fryser till ispropp och hindrar att framhjulsdriften kopplas in.
Var det mycket kallt under dina olika "senarion"?

För att säkert konstatera om framhjulsdriften verkligen kopplas in eller ej kan du uppsöka en plan med barmark.
Lägg i 4x4-läget och kör med fullt rattutslag åt endera hållet, du behöver inte köra långt.
Känns det som om bilen "knyter sig" när du kör i sväng, men upphör och känns "normalt" med rakt ställda framhjul?
I s fall tror jag framhjulsdriften kopplas in.

Om det nu är vacuum-påverkad inkoppling av framhjulsdriften kan de ha varit ispropp i ledningen under dina två första "senarion" som smält och öppnat ledningen.

Men jag vill reservera mig för hur 4x4-inkopplingen på din bil fungerar.

_________________
Rubicon :smoke:


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 22, 2018 22:54 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
Jag hade av hjulen idag och upptäckte att det saknades ett nav. Men grejen är att det varken är ett automatiskt eller manuellt frihjuls nav utan liknat naven som sitter på seriebilar.

Vad heter dom naven.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
 Inläggsrubrik: Re: Fråga/hjälp ang 4WD
InläggPostat: tor mar 22, 2018 23:20 
Offline
Användare

Blev medlem: tis dec 12, 2017 21:30
Inlägg: 79
Ort: Helsingborg
https://www.google.se/search?client=ms- ... RCj58ViJ4M:

Där sitter ett nav som ser ut precis som det på bild fast med 6 bultar.

Vad kallas detta nav och hur fungerar det?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011