VW 1.9 TD rotationsriktning
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
- Ort: Västerås
VW 1.9 TD rotationsriktning
Jag köpte för ett par år sedan en VW TD, som suttit i en SJ 413. Tänkte nu att det är dags att montera den i Samurajen, och innan dess fixa dit en styrservopump samt flytta upp generatorn. I nuläget löper den ribbade remmen (heter det så? ) under den släta remskivan till vattenpumpen och vidare upp till generatorn (inte original). Detta förbryllar mej då alla släta remskivor jag tidigare träffat på har löpt på baksidan av remmen. Motorn har tydligt gått så här ett bra tag för det har uppkommit ett visst slitage av remmens ribbor. Om remmen är felmonterad innebär det ju att vattenpumpen snurrat baklänges, vilket knappast kan vara nyttigt för motorn. Så min fråga är:
Åt vilket håll ska vattenpumpen rotera, och vilket håll roterar motorn (sett framifrån)? Jag har sökt bilder på nätet, men inte hittat något tydligt nog. Jag försökte ladda upp en bild för att klargöra det hela, men Datalektiker som man är så sket det sig .Hoppas att ni förstår ändå. Så mitt hopp står nu till den samlade expertisen på detta förnämliga forum.
Tackar på förhand // Peter
Åt vilket håll ska vattenpumpen rotera, och vilket håll roterar motorn (sett framifrån)? Jag har sökt bilder på nätet, men inte hittat något tydligt nog. Jag försökte ladda upp en bild för att klargöra det hela, men Datalektiker som man är så sket det sig .Hoppas att ni förstår ändå. Så mitt hopp står nu till den samlade expertisen på detta förnämliga forum.
Tackar på förhand // Peter
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Dutta på startmotorn så ser du vilket håll motorn snurrar?
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Vw har ibland ribborna mot det släta hjulet så det sitter nog rätt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
http://www.supermotors.org/getfile/3174 ... Fotografie(551" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg
Det finns även en variant när pumpen går åt andra hållet
http://i.fixya.net/uploads/images/a32e4 ... 80603e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Det finns även en variant när pumpen går åt andra hållet
http://i.fixya.net/uploads/images/a32e4 ... 80603e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Alla motorer utom hondas går medurs framifrån sett.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
- Ort: Västerås
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Tack alla för tipsen. Oklart vilket motoralternativ det kan vara. Jag får försöka få snurr på vattenpumpen externt för att se åt vilket håll den pumpar i rätt riktning. Jag har ingen startmotor till den, annars hade jag kunnat starta motorn i "bänk". Det hade underlättat.
Sköt om Er // Peter
Sköt om Er // Peter
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Peter Lilja skrev:Jag köpte för ett par år sedan en VW TD, som suttit i en SJ 413. Tänkte nu att det är dags att montera den i Samurajen, och innan dess fixa dit en styrservopump samt flytta upp generatorn. I nuläget löper den ribbade remmen (heter det så? ) under den släta remskivan till vattenpumpen och vidare upp till generatorn (inte original). Detta förbryllar mej då alla släta remskivor jag tidigare träffat på har löpt på baksidan av remmen. Motorn har tydligt gått så här ett bra tag för det har uppkommit ett visst slitage av remmens ribbor. Om remmen är felmonterad innebär det ju att vattenpumpen snurrat baklänges, vilket knappast kan vara nyttigt för motorn. Så min fråga är:
Åt vilket håll ska vattenpumpen rotera, och vilket håll roterar motorn (sett framifrån)? Jag har sökt bilder på nätet, men inte hittat något tydligt nog. Jag försökte ladda upp en bild för att klargöra det hela, men Datalektiker som man är så sket det sig .Hoppas att ni förstår ändå. Så mitt hopp står nu till den samlade expertisen på detta förnämliga forum.
Tackar på förhand // Peter
viewtopic.php?f=15&t=39593&hilit=samura ... dk%C3%A4nd" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
- Ort: Västerås
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Tack Skogis!
Det hjälper att ha bilder på olika layouter-
Det hjälper att ha bilder på olika layouter-
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Jag har dragit remmen likadant på mina två byggen till min samurai och frontera.
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
har gjort så på bägge mina både fronteran och även samuraien funkar kanon inget slir vad jag har märkt ialla fall
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Ok? Tycker orginalutförandet på min jetta gnisslar om den inte är riktigt ordentligt spänd
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
-
- Användare
- Inlägg: 14
- Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
- Ort: Västerås
Re: VW 1.9 TD rotationsriktning
Hej igen!
Projektet har legat nere en tid, men härom kvällen bestämde jag mej för att gå till botten med problemet. Plockade bort termostaten i botten på vattenpumpen, vilken hindrade flödet. Trädde på en avklippt cykelslang på pumpens anslutning och i andra änden en avskuren pet-flaska. Systemet fylldes så att nivån blev synlig i flaskan. Med hjälp av en hopsvetsad adapter kunde pumpen drivas med borrmaskinen. Det visade sig att oavsett vilket håll pumpen snurrade så sög den lika bra. Så nu är det bara att snida vidare på fästet till servopump och generator. Jag lägger pump-hjulet på baksidan av remmen då det ger bäst anliggning.
Tackar för alla tips och bilder.
MVH // Peter
Projektet har legat nere en tid, men härom kvällen bestämde jag mej för att gå till botten med problemet. Plockade bort termostaten i botten på vattenpumpen, vilken hindrade flödet. Trädde på en avklippt cykelslang på pumpens anslutning och i andra änden en avskuren pet-flaska. Systemet fylldes så att nivån blev synlig i flaskan. Med hjälp av en hopsvetsad adapter kunde pumpen drivas med borrmaskinen. Det visade sig att oavsett vilket håll pumpen snurrade så sög den lika bra. Så nu är det bara att snida vidare på fästet till servopump och generator. Jag lägger pump-hjulet på baksidan av remmen då det ger bäst anliggning.
Tackar för alla tips och bilder.
MVH // Peter