VW 1.9 TD rotationsriktning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Peter Lilja
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
Ort: Västerås

VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Peter Lilja » tor nov 16, 2017 23:02

Jag köpte för ett par år sedan en VW TD, som suttit i en SJ 413. Tänkte nu att det är dags att montera den i Samurajen, och innan dess fixa dit en styrservopump samt flytta upp generatorn. I nuläget löper den ribbade remmen (heter det så? :rodnar: ) under den släta remskivan till vattenpumpen och vidare upp till generatorn (inte original). Detta förbryllar mej då alla släta remskivor jag tidigare träffat på har löpt på baksidan av remmen. Motorn har tydligt gått så här ett bra tag för det har uppkommit ett visst slitage av remmens ribbor. Om remmen är felmonterad innebär det ju att vattenpumpen snurrat baklänges, vilket knappast kan vara nyttigt för motorn. Så min fråga är:
Åt vilket håll ska vattenpumpen rotera, och vilket håll roterar motorn (sett framifrån)? Jag har sökt bilder på nätet, men inte hittat något tydligt nog. Jag försökte ladda upp en bild för att klargöra det hela, men Datalektiker som man är så sket det sig :cry: .Hoppas att ni förstår ändå. Så mitt hopp står nu till den samlade expertisen på detta förnämliga forum.

Tackar på förhand // Peter

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Fisketorp » fre nov 17, 2017 10:03

Dutta på startmotorn så ser du vilket håll motorn snurrar?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Mathias T » fre nov 17, 2017 17:28

Vw har ibland ribborna mot det släta hjulet så det sitter nog rätt
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Mathias T » fre nov 17, 2017 17:31

http://www.supermotors.org/getfile/3174 ... Fotografie(551" onclick="window.open(this.href);return false;).jpg

Det finns även en variant när pumpen går åt andra hållet
http://i.fixya.net/uploads/images/a32e4 ... 80603e.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av sleeper_86 » fre nov 17, 2017 18:48

Alla motorer utom hondas går medurs framifrån sett.
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

Peter Lilja
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
Ort: Västerås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Peter Lilja » fre nov 17, 2017 20:13

Tack alla för tipsen. Oklart vilket motoralternativ det kan vara. Jag får försöka få snurr på vattenpumpen externt för att se åt vilket håll den pumpar i rätt riktning. Jag har ingen startmotor till den, annars hade jag kunnat starta motorn i "bänk". Det hade underlättat.

Sköt om Er // Peter

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av skogis » lör nov 18, 2017 14:23

Peter Lilja skrev:Jag köpte för ett par år sedan en VW TD, som suttit i en SJ 413. Tänkte nu att det är dags att montera den i Samurajen, och innan dess fixa dit en styrservopump samt flytta upp generatorn. I nuläget löper den ribbade remmen (heter det så? :rodnar: ) under den släta remskivan till vattenpumpen och vidare upp till generatorn (inte original). Detta förbryllar mej då alla släta remskivor jag tidigare träffat på har löpt på baksidan av remmen. Motorn har tydligt gått så här ett bra tag för det har uppkommit ett visst slitage av remmens ribbor. Om remmen är felmonterad innebär det ju att vattenpumpen snurrat baklänges, vilket knappast kan vara nyttigt för motorn. Så min fråga är:
Åt vilket håll ska vattenpumpen rotera, och vilket håll roterar motorn (sett framifrån)? Jag har sökt bilder på nätet, men inte hittat något tydligt nog. Jag försökte ladda upp en bild för att klargöra det hela, men Datalektiker som man är så sket det sig :cry: .Hoppas att ni förstår ändå. Så mitt hopp står nu till den samlade expertisen på detta förnämliga forum.

Tackar på förhand // Peter
Bild


Bild

viewtopic.php?f=15&t=39593&hilit=samura ... dk%C3%A4nd" onclick="window.open(this.href);return false;

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av skogis » lör nov 18, 2017 14:25

Bild

Peter Lilja
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
Ort: Västerås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Peter Lilja » lör nov 18, 2017 14:31

Tack Skogis!
Det hjälper att ha bilder på olika layouter- :jump:

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av skogis » lör nov 18, 2017 16:23

Jag har dragit remmen likadant på mina två byggen till min samurai och frontera.

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Mathias T » sön nov 19, 2017 19:55

skogis skrev:Bild
Kändes lite snålt med anliggning på motorremskivan där????
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

skogis
Forumräv
Inlägg: 762
Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Ort: alingsås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av skogis » tor nov 23, 2017 16:59

har gjort så på bägge mina både fronteran och även samuraien funkar kanon inget slir vad jag har märkt ialla fall

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Mathias T » tor nov 23, 2017 18:34

Ok? Tycker orginalutförandet på min jetta gnisslar om den inte är riktigt ordentligt spänd
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Peter Lilja
Användare
Inlägg: 14
Blev medlem: tis jan 06, 2015 17:53
Ort: Västerås

Re: VW 1.9 TD rotationsriktning

Inlägg av Peter Lilja » sön jan 28, 2018 16:57

Hej igen!

Projektet har legat nere en tid, men härom kvällen bestämde jag mej för att gå till botten med problemet. Plockade bort termostaten i botten på vattenpumpen, vilken hindrade flödet. Trädde på en avklippt cykelslang på pumpens anslutning och i andra änden en avskuren pet-flaska. Systemet fylldes så att nivån blev synlig i flaskan. Med hjälp av en hopsvetsad adapter kunde pumpen drivas med borrmaskinen. Det visade sig att oavsett vilket håll pumpen snurrade så sög den lika bra. Så nu är det bara att snida vidare på fästet till servopump och generator. Jag lägger pump-hjulet på baksidan av remmen då det ger bäst anliggning.
Tackar för alla tips och bilder.

MVH // Peter

Skriv svar