Aktuellt datum och tid: tor dec 14, 2017 2:19

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 06, 2017 7:17 
Offline
Forumräv
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 07, 2009 6:56
Inlägg: 731
Ort: alingsås
har en kompis som beställt en a traktor till sin pojk och j lindqvist som byggt den med dubbla lådor har fått den godkänd med 6 växlad och dubbla lådor med givare på kardanen, så den varvar väldigt lite stämmer detta?
tidigare måste den varva maxvarv i 30?


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: fre nov 17, 2017 0:01 
Offline
Forumräv

Blev medlem: tor feb 17, 2011 0:23
Inlägg: 548
Ort: Mantorp
Jo det ska kunna gå och regga med fler än 2växlar när man har induktiv givare som kopplas ihop med varvtals regulator.


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tis nov 21, 2017 22:47 
Offline
Forumräv

Blev medlem: lör mar 02, 2013 12:05
Inlägg: 861
Ort: Falköping
Blir det olagligt med fyra växlar framåt, hur man än gör??
lågväxel spärrad :?:

ursäkta tråd kapning


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 23, 2017 10:47 
Offline
Rutinerad

Blev medlem: mån nov 07, 2011 14:59
Inlägg: 281
Ort: Alingsås
partyvan skrev:
Jo det ska kunna gå och regga med fler än 2växlar när man har induktiv givare som kopplas ihop med varvtals regulator.



Skulle det funka ihop med en gammal diesel, där finns ju inte samma möjligheter kanske då att låta varvtalsregulatorn styra det elektriska stoppet på pumpen?

_________________
IH Scout 4x4 sd33t -80
Chevrolet Camaro 327 -69
Chevrolet Suburban 4x4 5.7 Vortec -99
Nissan KingCab 4x4 4d 2.7TDT -89


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 23, 2017 16:58 
Offline
Användare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 05, 2008 14:47
Inlägg: 73
Ort: Gnesta
Också funderat på elektriska stoppet på diesel. Nyfiken på svar!

T


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 23, 2017 17:38 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 24, 2006 21:53
Inlägg: 6318
Ort: Nol
Borde vara vettigare att styra gasreglaget,på viss jordbrukstraktorer använder man en 50,kmh traktor spärrad till 40kmh genom att en servomotor aktiveras när du kommer upp i 40 och backar gasreglaget.
På dessa sätt får man en överväxel som sänker varvet

_________________
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 23, 2017 20:41 
Offline
4x4xnerd
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 24, 2006 21:53
Inlägg: 6318
Ort: Nol
En variant kunde ju vara att använda en elektronisk tdi motor och mappa om den då ecun har koll på hastigheten.

_________________
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
InläggPostat: tor nov 23, 2017 22:28 
Offline
Användare

Blev medlem: tor mar 14, 2013 16:11
Inlägg: 82
Ort: Stockholm, Huddinge
Det går att regga med varvtalsregulator och givare som mäter hastigheten på bakaxeln eller lådan. På tex Volvo måste man fortfarande ha dubbla lådor för att den får göra max 10km/h på 2/3maxvarv. Man använder loh electronics "h-verisionen". varvreggen bryter när givaren säger att det går i 30., så man kan ha alla växlar bara den gör max 10 på 2/3 maxvarv på lägsta växeln. På diesel bryter varvreggen magnetventilen på pumpen.

_________________
Suzuki 413 volvo turbo, m90, stenkryparlåda, c202 axlar och 33"


Upp
 Profil  
Svara med citat  
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2011