Sida 1 av 1

AC-luftkompressor

Postat: sön nov 05, 2017 17:33
av J Landin
Tänkte jag skulle använda ACn i jeepen till nått vettigt istället.

Läst alla gamla trådar jag hittat men inte hittat så mycket konkret, så jag slänger ut mina funderingar!

Har ingen york kompressor, utan en "vanlig modärn", men det verkar ju som att några fått det att funka.

Tanken är att använda en 24L kompressor och använda tryckvakten för att styra magnetkopplingen samt brytare så man inte behöver ha igång den i onödan.

Men hur ska man göra med tilluften? Dimsmörjare? Vevhusventen?

Så dela med er av era erfarenheter?

Re: AC-luftkompressor

Postat: mån nov 06, 2017 21:16
av henke_99
Dimsmörjare på tilluften och vätskeavskiljare på frånluften så funkar det okej sen.

Re: AC-luftkompressor

Postat: mån nov 06, 2017 22:00
av J Landin
Så får det bli! :mrgreen: :tumbup:

Re: AC-luftkompressor

Postat: sön nov 12, 2017 8:27
av sebringZ28
Jag kör med AC kompressorn på min K3500 som Luftkompressor till fjädringen, har en dimsmörjare på inloppet men tror inte det funkar för den har jag inte behövt fylla på något i den på det året jag haft den, jag droppar lite kompressorolja i inloppet då och då och om den börjar slammra för mycket. :D

Jag behövde en tank som saknades till mitt system med så jag köpte en liten kompressor på feltema som hade extern pressostat, inte inbyggd i kompressorn, och slakta del så jag fick tank, säkerhetsventil, pressostat och backventil ur den, galet mycket billigare än att handla från luftfjädrings firmor!

Sen så hamstrar jag gamla läckande GM R4 kompressorer för jag räknar med att den skär snart men hittills har den klarat sig.

Blev ju ett lufthorn nu när man ändå hade fått luft, det är inte diskret.

Magnus

Re: AC-luftkompressor

Postat: sön nov 12, 2017 16:35
av J Landin
Låter bra, hänger dit en dimsmörjare så ser vi om de funkar!

Gött å höra att de funkar även i luftfjädringssytem, har funderingar på å göra likadant i min luftfjädrade cheva -38 för att slippa 12v kompressorer!

Re: AC-luftkompressor

Postat: mån nov 13, 2017 0:52
av sebringZ28
Har för mig att jag håller mellan 6-8 bar i tanken och fjädringen behöver bara max 3 så regulatorn från kompressorn kom väl till pass med.
Var en sådan här jag köpte och slaktade, och givetvis massa slang och kopplingar med.
Har pressostat, säkerhetsventil och avlastnings/backventilen under huven och just nu tanken på flaket, tänker flytta ner den under när jag hinner.

Magnus