Svetsa med flusstråd??

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Svetsa med flusstråd??

Inlägg av trail340 » fre jun 08, 2012 17:52

Jag har precis köpt en liten telwin 162/1 som jag kommer att ha flusstråd i bara för att svetsa utomhus ibland. Har även en telwin 450a som står i garaget men orkar man inte städa ur garaget tillräckligt för att bara svetsa lite grann ibland. 450a svetsen drar man ju inte gärna ut på gården och svetsa med.

Så jag undrar om någon testat olika flusstrådar och vilken som är bäst av biltemas, julas meec, rimac eller esabs tråd?

Nån som vet om dom är känslig för fukt, värme, kyla eller andra faktorer?
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

robban
Rutinerad
Inlägg: 493
Blev medlem: mån maj 26, 2008 19:02

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av robban » fre jun 08, 2012 21:30

tycker biltemas svetstråd är bra.
robban

Niklas R
Hemmastadd
Inlägg: 195
Blev medlem: lör apr 07, 2012 8:11
Ort: Kristinehamn

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Niklas R » lör jun 09, 2012 8:50

Jag använder biltemas tråd å jag är nöjd. :D
Mitsubishi Pajero :D
https://www.facebook.com/LusaskensOffroaders" onclick="window.open(this.href);return false;

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av trail340 » lör jun 09, 2012 8:58

Ok då biltemas är billigast så får det bli en sån,
Har alltid hört att svetsa Med flusstråd är helt värdelöst, var ut och testade igår och är hel nöjd Med fogarna och lyckades tom få genombränning på 5mm plåt.
Kommer nog att använda den lilla svetsen en hel del iaf på bilplåt.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

sleeper_86
Beroende
Inlägg: 1230
Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
Ort: Skogen utanför Kalmar

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av sleeper_86 » lör jun 09, 2012 9:44

OT: enda nakdelen jag har märkt med biltemas tråd (iaf den vanliga) är att den rostar lätt om de r lite rått/fuktigt i garaget.. medför strulande trådmatning osv..
//Jimmy

SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng

trail340
Forumräv
Inlägg: 506
Blev medlem: tis sep 22, 2009 22:19
Ort: Umeå

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av trail340 » lör jun 09, 2012 12:02

sleeper_86 skrev:OT: enda nakdelen jag har märkt med biltemas tråd (iaf den vanliga) är att den rostar lätt om de r lite rått/fuktigt i garaget.. medför strulande trådmatning osv..

Det märkte jag med då jag hade en äldre svets med 4m slangpaket och med dåligt fungerande trådmatning, Minsta lilla böj på paketet med lite rostig tråd så sluta den mata.
har nu större trådrullar till min 450a svets och köper tråden på en plåtfirma istället.
---------------------------
Daniel Sjöström
---------------------------
Nissan patrol 2,8td -91
Bmc mini 1000 -68

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av OBELIX » sön jun 10, 2012 0:39

Köp en så kallad "torrboll" och lägg i botten på lådan för trådmagasinet. Finns små som får plats. Jag såg att Tema börjat sälja 4 Kg:s rullar för 600 pikadorer, och det är nästa halva priset på tråden jämfört med dom 0.8 Kg:s rullar dom säljer för 209:- Jag tänker köpa en sån nästa gång då jag svetsar rätt mycket och då var det just fukten jag tänkte på och kom på att en torrboll skulle nog funka rätt bra.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av OBELIX » sön jun 10, 2012 21:20

Hittade på Biltema en lång vit "korv" med torkflingor i. Den vagde två kilo och är avsedd för båtar under vinterförvaring misstänker jag. Jag satt två kattstrypare jämter varanda i mitten på korven och klippte av den mellan dom två, då fick jag två mindre "korvar" som passade perfekt i trådmagasinet på svetsen. Under påsen så satt jag en liten burk som ska samla upp vattnet som den suger åt sej. Det tror jag ska hålla fukten borta från svetstråden.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

J Landin
Beroende
Inlägg: 1141
Blev medlem: ons okt 27, 2010 21:49
Ort: Bollebygd

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av J Landin » mån jun 11, 2012 1:32

Passar på å fråga då ämnet är uppe, får ni också massa stänk med flusstråd? Köpte en beggad biltema enfassvets och provade biltemas flusstråd, går ju å få ok fogar men det ser ju förjävligt ut brevid!
Vitara -89
SJ 413 -88
JEEP ZJ 4,0 -98
JEEP WJ 4,7 -99
Å nåra till som driver på färre hjul!

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av OBELIX » mån jun 11, 2012 23:04

Ja det är så. Blänket är mycket skarpare och den skvätter och fräser betydligt mer än att svetsa med gas. Som du skriver blir fogarna bra- men det kräver lite mer putsning runt om fogarna, det är min erfarehet också.

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av noodlesswe » tis jun 12, 2012 16:17

Fogarna brukar bli bra om man är stabil på hand och har trimat matning och späningen bra.
men de blir skvätt som man får jobba sig på om de skall bli snyggt.
biltemas tråden är den jag kör men den blir lätt rostig så ligga tort om man köper mycke.

om jag kommer i håg rätt så varierar tjockleken mellan biltema/jula och esabs trådar.
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

brt666
Forumräv
Inlägg: 510
Blev medlem: ons mar 09, 2011 11:51
Ort: Uppsala

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av brt666 » mån mar 02, 2015 13:35

Måste riva upp en gammal tråd och säga att flusstråd måste vara den bästa uppfinningen efter färdighackad lök!

Jag hittade äntligen motivation till att svetsa lite på Isuzun i lördags, tog mig ut till garaget (3,5 mil), kapade till plåt, spände upp plåten och insåg att gasflaskan till skyddsgasen var tom... igen... och dessutom var flaskan och kran/manometerpaketet helt nytt!! inte en jävla gång till att jag köper gas och skiten läcker ut!

Alltså åkte jag till min lokala kinesgrossist (Biltema) och handlade med stor skepsis en lite rulle och gick med tunnelseende genom butiken för att inte bli frestad att köpa något som liknar ett verktyg men inte är det (det mesta i deras butiker).

Jag fick strula en del med att få trådmatningen att fungera med den nya tråden. Jag eldade upp ena benet på overallen, handskarna samt delar av den blandade skit jag har på garagegolvet men svetsarna såg lika trista ut som vanligt och den nysvetsade tröskellådan tålde den sedvanliga kontrollen med en redig spark så jag är supernöjd! :jump:

Vad är det för snack om att ändra poler på svetsen? hur gör man det och varför?
Chevrolet Suburban 6,2D 4WD K10 -74 Hydractive 3
Yamaha DT50MX -?

OBELIX
OffroadGeek
Inlägg: 4729
Blev medlem: mån maj 11, 2009 22:14
Ort: Söderköping

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av OBELIX » tis mar 03, 2015 1:15

Jag har också ställt mej den frågan? På min svets så ska man sätta jorden i en kontakt om man använder gas, och sedan i en annan kontakt om man kör fluss, sen är det en slinga kort kabel som kommer ut från svetsen som ska stoppas i den "lediga" kontakten. Fattar inte varför för man polvänder ju inte bara för att man sätter en kabel annorlunda? Nu har jag både gas och fluss i min svets men har kablarna i "flussläget". Har inte märkt nån skillnad alls...

SKREV OBELIX
Bil-lös nu, förutom min 745:a

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Fisketorp » tis mar 03, 2015 6:01

Kör med julas. 0,9mm har jag för mig.
Funkar kanon. Och ja stänker ju en del men finns ju medel mot det om man vill göra det snyggare.
Även kört Biltema.

Dem kostar väl samma nu för tiden? Gav 600kr för 4kg iallafall. Hade jag vetat dem hade så stor hade jag behållt den stora svetsen :)



Polvänder var ett tips om man svetsade bla tunnare material med pinne.
Kommer inte ihåg varför men var väl något med elektroderna.
Gissar det är samma med fluss.

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: Svetsa med flusstråd??

Inlägg av Grottulf » tis mar 03, 2015 7:38

OBELIX skrev:Jag har också ställt mej den frågan? På min svets så ska man sätta jorden i en kontakt om man använder gas, och sedan i en annan kontakt om man kör fluss, sen är det en slinga kort kabel som kommer ut från svetsen som ska stoppas i den "lediga" kontakten. Fattar inte varför för man polvänder ju inte bara för att man sätter en kabel annorlunda?
Det låter som att du polvänder tycker jag.
Det är ju två kablar du ändrar, och den korta som går tebax till svetsen är väl den som sen går ut i handtaget.

Skriv svar