Sida 1 av 1

Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 8:21
av JohnyB1800
Halloj..
Jag letar efter en lågväxelväxel till en lätt pickup.
I mina sköna drömmar tänker jag mig en planetväxel.
Men mig veterligen finns de endast på tunga fordon.
Jag vill alltså ha en nedväxling efter huvudlådan, lite som "en vanlig 4x4", fast helst utan framhjulsdrift-delen.
Nu inser jag att detta nog inte existerar, så jag "får nöja mig med" en lös f-låda.
Detta ger ju dessutom en möjlighet till 4x4.

Lite tydligare då:
Har någon förslag på en eftermonterad låg/fördelningsväxellåda?
Och med eftermonterad menar jag då något med egen ingående axel, som går att sätta bakom växellådan.
Utväxling på hög: 1,0 (eller högre?, läste i någon tråd att någon MB hade ett högläge på runt 0,8, och det hade varit otroligt trevligt!!)
Utväxling på låg: Flexibel, men 2,0 är trevligt

Tack för ordet och er uppmärksamhet.
Johny

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 9:07
av gubbstrutten
Hej och välkommen till forumet. :tumbup:
Utgår från att du har en(enbart) bakhjulsdriven lätt pickis.
Då finns det flera "lösa" fördelningslådor att välja eller en "KLUNE"-låda.
Den senare monteras även den "i serie" med växellåda och kardanaxel.
Beroende på avståndet mellan växellådan och bakaxeln(=längden på kardanaxeln) kan du få problem
med att kort kardanaxel får "brantare" lutning = ökad risk för vibrationer.

Monterar du en SJ/Samurai eller G-Wagen-låda så gör det ju inget att medbringaren till framhjulsdriften roterar "i tomme" när du kör på lågväxel.
Min personliga uppfattning är att bör ha en kuggjulsdriven fördelningslåda = inte kedjedriven.

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 12:28
av JohnyB1800
Hm. Just det, detta var mitt första inlägg..
Tack för välkomnandet! :D

Klune:n verkar kul!
Fast jag fattar inte riktigt: Finns det 4 utväxlingslägen i en sådan?
Hur som helst så gör det ju inget att en medbringare "snurrar i tomme" nej.
Dessutom kan en då klämma dit en "fram-driv-axel"

O om vi istället utgår från att jag ordnar 4x4:
Finns det även f-lådor med separata reglage för låg resp. 4x4?
Jag måste ibland kunna köra på enbart bakaxeldrift på lågväxel, detta pga att jag då drar tungt på barmark o asfalt.

Nu har jag tänkt lite mer och kommit fram till att en nedväxling på 2 blir perfekt för mitt ändamål.

Jag kanske surfar på fel ställen, men nästan alla träffar jag får visar f-lådor som ska bultas mot h-låda.

Jag har kunnat hitta Lada Niva separerad, den har dessutom två spakar, kan det vara så väl att det är separata reglage för h/l o 4x4?
Men samtidigt läste jag här i trådarna att de har en nedväxling (1,3) på högläget!
Obra

Kan någon annars slänga ur sig några namn på lämpliga f-lådor, så jag har något att surfa på?

Ödmjukt
Johny

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 14:38
av J Landin
Suzuki SJ/samurai är separata, kända för att vara starka, utväxling runt 2:1 på lågen och går att modda så man kan använda "2L"!

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 16:51
av gubbstrutten
JohnyB1800 skrev:
Klune:n verkar kul!
Fast jag fattar inte riktigt: Finns det 4 utväxlingslägen i en sådan?
Har förgäves letat i min Calminikatalog. Hittar inte Klunelådan. Finns/fanns förmodligen i någon äldre Calminikatalog = de som jag givit bort.
Klunelådan växlar endast ner som en navreduktion.
Avsedd att montera mellan huvudväxellådan och fördelningslådan.
Men borde gå att montera "utan fördelningslåda".
Dock har man då konstant lågväxel.

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 17:00
av gubbstrutten
JohnyB1800 skrev:
Jag kanske surfar på fel ställen, men nästan alla träffar jag får visar f-lådor som ska bultas mot h-låda.
Flera bilar, t ex Jeep, Land Rover, Suzuki Vitara m fl har "integrerad fördelningslåda" = sammanbyggd med huvudväxellådan.

Men bl a Mercedes G-Wagen, Suzuki SJ/Samurai, Suzuki Jimny, Lada Niva m fl har separata "kardandrivna" fördelningslådor.
Lada Niva avråder jag från p g a kvaliteten, och Suzuki Jimny avråder jag från eftersom den är kedjedriven.

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: lör aug 05, 2017 17:10
av gubbstrutten
JohnyB1800 skrev: Jag har kunnat hitta Lada Niva separerad, den har dessutom två spakar, kan det vara så väl att det är separata reglage för h/l o 4x4?
Men samtidigt läste jag här i trådarna att de har en nedväxling (1,3) på högläget!
Obra
Lada Niva´s fördelningslåda är teoretiskt en mycket fin.
Den har en inbyggd mellandifferential som kan spärras/låsas.
Därför 2 spakar.
Ena spaken för hög/låg, andra spaken för mellandiffen.
Drar man båda spakarna mot varandra får man lågväxel och diffspärr.
Skjuter man isär dem så har man högväxel och öppen diff.

Lada Niva´s fördelningslåda växlar ner 1,2 på högväxeln och 2,135 på lågväxeln.

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 7:50
av sebringZ28
Vet inte var du tänkt montera den men har för mig att gear vendors har planeter åt det hållet med, har själv bara sett dom åt andra hållet.

http://www.gearvendors.com/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 8:09
av Grottulf
JohnyB1800 skrev: O om vi istället utgår från att jag ordnar 4x4:
Finns det även f-lådor med separata reglage för låg resp. 4x4?
Jag måste ibland kunna köra på enbart bakaxeldrift på lågväxel, detta pga att jag då drar tungt på barmark o asfalt.
Vad gäller det för fordon?
Det kan vara lättare att ge tips om man ser hela bilden.

En del 4wd bilar har manuella frihjulsnav, då kan man lätt koppla ur drivningen fram om man kör med 4wd låg.
Så har jag gjort ibland när jag har kört tunga hölass efter dodgen.

En del äldre jänkepickuper har NP205 f-låda.
Den är lätt att bygga om så man kan välja fritt mellan 4wd eller enbart bak- eller framhjulsdrift. Oavsett om man har i hög eller låg.
De är dock rätt eftertraktade då det är en väldigt stark gjutjärnslåda med kuggdrift.
De finns som fristående, men är då ännu mer ovanliga, de går dock att bygga om till det.

Googla "divorced transfercase", om du vill hitta fler alternativ på lådor.
Eller "NP205 twin stick" för hur man bygger om NP205:an.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 8:14
av Grottulf
Du borde iofs kunna klara dig bra med en full-time f-låda. (Konstant 4wd med låsbar mittdiff) för med öppen mittdiff, kan man köra på asfalt med 4wd utan brytningar.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 8:25
av JohnyB1800
:D
Underbart med denna kunskap, tack tack!

Då jag nu bor lantligt, riktigt lantligt, samt att det finns i alla fall 2 tekniska lösningar som tillåter asfaltkörning ska jag nog satsa på 4x4.
(o detta med konstant 4x4 borde jag tänkt på, men ibland har en skygglappar :shock: )


:tumbup:

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 10:17
av Grottulf
Grottulf skrev:Du borde iofs kunna klara dig bra med en full-time f-låda. (Konstant 4wd med låsbar mittdiff) för med öppen mittdiff, kan man köra på asfalt med 4wd utan brytningar.


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
Ett tillägg bara...
När jag tänker efter så brukar de flesta fulltime-lådor spärra mittdiffen automatiskt när man lägger i lågen.

Men det kanske finns de som man kan välja det på, annars kan det gå att bygga om.

NP203 är en sådan låda fulltime-låda som går att bygga om, bara genom att bygga egna spakar.

Den satt precis som NP205:an på en del äldre jänkepickuper, är också i gjutjärn, men har kedjedrift.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: sön aug 06, 2017 16:20
av JohnyB1800
"Hela bilden" vart ju efterfrågad, självklart, lite tunnelseende att inte presentera den.

Jag har några Mazda B (pickuper)
Ett par Mazda B1800.
En av dessa har jag lite planer för:
Jag tänker mig en MBmotor, en 2500D.
O 4x4
Sedan funderar jag på olika låd-alternativ.

Dessutom brukskör jag en B2500D, bakhjulsdriven, och det var mest den jag tänkte på när jag startade tråden, för även jag drar hölass (egentligen ensilagebal då) varje vecka under vinterhalvåret.
En nedväxling efter H-lådan hade gett mig ett lågt register att dra tungt med, och just 2,0 hade gett ett perfekt varvtal (2000) på 4an i 30km/t.

O vid detta laget(om inte tidigare) har ni kanske räknat ut hur mitt "nick" kom till.
Min första pickis va' en B1800. (sedan har jag haft några 2000 o 2200.)
-09 el -10 fick jag ett nostalgiryck o böt till mig en B1800 (objekt)
(Nuvarande bruksbil, B2500an har jag haft sedan -14.)
O förra året tillkom en ytterligare B1800, denna reg.ad med Nissan Bluebird Diesel.
Märkesmässigt tämligen förMazdad, med MB som enda riktiga konkurrent (men de har inga pickisar i min smak, jag var på väg att sätta kapen i min senaste 300, för att göra en Mercmino, men orkade inte med den nödvändiga omgången med SFRO just då)

Slutligen så är jag alltså alldeles överförtjust i B1800! (gärna då med Merca-spis :) )

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: tis aug 08, 2017 18:03
av Gäst
Om du har tänkt dig 4x4 och OM602-OM605 motor, så borde det väl funka med ett växellådspaket från en Ssangyong Musso?
Naturligtvis beroende på det vilken framaxel/vagn du tänkt dig.

Tror att framkardanen från fördelningsådan sitter på förarsidan.

Re: Eftermonterad låg/fördelningsväxel

Postat: ons aug 09, 2017 7:36
av gubbstrutten
[quote="GrottulfNär jag tänker efter så brukar de flesta fulltime-lådor spärra mittdiffen automatiskt när man lägger i lågen.[/quote]
Inte Niva-lådan.