Har köpt en Taro, vilka däck?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

niklas_h
Nybörjare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön mar 19, 2017 14:50

Har köpt en Taro, vilka däck?

Inlägg av niklas_h » sön mar 19, 2017 15:33

Hej alla 4x4-entusiaster
Har nyss införskaffat min första 4x4, det blev en VW Taro -94 i gott skick. Lite rost fick jag på köpet men det är väl nästan ofrånkomligt. Den är i behov av nya däck och då passar det ju bra att köpa något med lite bättre framkomlighet. Tänkte använda bilen till och från jobbet, sprätta lite landskapet när jag känner för det, kanske köra till nån träff.. Kort sagt ska det ju funka på vägen och inte vara helt bortkommet utanför vägen :D

Tror att det är ett AT däck jag behöver, har kollat lite på GG AT2 och BFG KO2, någon som ar erfarenheter eller andra förslag? Är båda två "året-runt-däck"? Nästa fråga är hur stora man ska ta, hur stora får plats utan höjningar och grejer. Nu sitter där 225/70-16 bak och då är där inte jättemycket plats över, men om man köper större blir ju bilen också lite högre.. Är det bättre med 15 eller 16 tum ur offroadsynpunkt? Tänke kanske också skaffa 8-spoke fälgar ET0, det borde väl inte vara några problem?

Som ni märker så har jag bristande erfarenheter av off-road så alla svar uppskattas hjärtligt..

daniel2
Hemmastadd
Inlägg: 185
Blev medlem: lör feb 04, 2012 13:23

Re: Har köpt en Taro, vilka däck?

Inlägg av daniel2 » mån mar 20, 2017 6:26

Jag körde med 31" däck på min utan höjning. Angående däck val om du ska ha den till vardags bil så ska du nog ha at däck då dom är mänska tysta på väg men kan man leva med lite däckljud så är mt däck helt klart en för del i skogen. Sen ser det ju bättre ut med mt.

noodlesswe
Beroende
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis nov 30, 2010 18:39
Ort: Göteborg

Re: Har köpt en Taro, vilka däck?

Inlägg av noodlesswe » tor mar 23, 2017 10:06

När jag hade en -89 hilux så körde jag bf goodrich all-terrain at 31*10,5/15
och var jävligt nöjd med dom mjuka och bra på väg med bra väghållning och okej för lättar skogs körning med lågt tryck. vet inte hur dom däcken e numera :-)
// Noodles aKa Andreas

Gwagen Wolf 240(GD) nu mera TD swb 1989
Jeep Wrangler sahara limited 2.8 crd 2007

Skriv svar