Pinjongtätning

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Pinjongtätning

Inlägg av Lone Wolf » sön mar 05, 2017 20:44

byta pinjongtätning dana 44 jeep mj

hur gör ni, hur ska man göra?

ska det shimsas, cruch slev , vrid motstånd, ny mutter, nya lager,
räkna gängor osv

Ska bli "lagom bra"
jeepen ska inte köras europa runt eller dödas på en helg, utan bruksvänlig träffbil

Vi kör i naturen så vill inte söla olja i onödan :beer:

Tim
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 16, 2015 16:49
Ort: Stockholm

Re: Pinjongtätning

Inlägg av Tim » sön mar 05, 2017 23:49

Man ska nog konstatera varför tätningen gått.. taskiga lager kan leda till förstörda tätningar.

Själva tätningen är lätt att byta, bort med kardan, märk position pinjonaxel,yoke,mutter, bulta isär, bänd loss tätning, pressa i nya, dra åt med muttern med locktite till samma position. Detta förfarande förutsätter att det var rättmonterat förra gången.

En del hävdar att muttern som håller yoken skall ersättas med ny, låter vara osakt.

Hitta jag inget fel vid inspektion hade jag bara bytt tätningen och varit nöjd tills den eventuellt läcker nästa gång. Så roligt är det inte att riva hela bakaxeln i onödan.

Har du momentmätare hade jag gjort det byråkratiska vägen att med ny mutter dragit till specificerat vridmotstånd (10pundfötter tror jag?) annars enligt ovan.

Lone Wolf
Beroende
Inlägg: 1169
Blev medlem: lör mar 02, 2013 11:05
Ort: Falköping

Re: Pinjongtätning

Inlägg av Lone Wolf » tis mar 07, 2017 22:19

Tack för svaret Tim
kul att någon svarar efter över hundra visningar :roll:

ska yokens position också märkas upp??

Tim
Användare
Inlägg: 44
Blev medlem: tor apr 16, 2015 16:49
Ort: Stockholm

Re: Pinjongtätning

Inlägg av Tim » tis mar 07, 2017 22:29

Jag skulle märka positionen och montera åter lika, jag ser inget skäl att montera den annorlunda.

I synnerhet om jag skulle montera åter med gamla muttern och dra till samma position .

Det finns garanterat de som har bättre koll.

Skriv svar