Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Klarrre » lör jan 14, 2017 19:20

Eftersom jag är en såndär nitisk besiktningsman till yrket tänkte jag försöka räta ut lite frågetecken.

Identifiering av fordonet är vad allt handlar om, förut fick vi gå på sekundära identitetsmärkningar (brickor, dekaler osv) men vid tveksamheter skulle instansat ID nr kontrolleras. Hur ofta hände det? Nästan aldrig.
Det fick transportstyrelsen nys om och ändrade regelverket till att alla fordon 1969 års modell och nyare SKALL kontrolleras instansat nummer på oavsett om ett sådant någonsin funnits. Detta ledde såklart till tandagnisslan och problem för massvis med fordonsägare av importbilar som aldrig haft ett nummer från ursprungslandet och inte behövt knacka in något vid svenskregistreringen eller där det helt enkelt rostat bort.

Efter stora protester från ett gäng intresseorganisationer ändrades årtalet till 1984. Fordon innan 1984 KAN godkännas mot sekundär id märkning (brickan i rutan på jänkare tex) i de fall den primära inte går att finna.


Identitetsmärkningen skall vara tydlig och läsbart i sin helhet, det får inte ändras, flyttas eller förbättras till en sådan grad att det inte längre är "orört"
Att ta fram det med en stålborste anses generellt som OK men att knacka siffrorna djupare eller gräva i dom med en ritsnål är inte OK.

Bedömer teknikern som kontrollerar numret att det är svåravläst, ändrat eller tokigt på något sätt alls SKALL det föreläggas en registreringsbesiktning för att undersöka fordonets sanna identitet.


Många importbilar saknar uppgifter om chassinummrets placering och det finns inget register som stämmer helt hundra. Svensksålda bilar har aldrig uppgifter om chassinummrets placering i pappren.

Att komma in med nystansade glänsande siffror på en 20-30 år gammal ram är inte att rekommendera som ett tips ;)
Om du däremot kan peka på ett redan framslipat nummer (i dess original) blir även den suraste "besgubben" glad och lättare att ha å göra med :tumbup:

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Fisketorp » lör jan 14, 2017 22:17

Du som då är besiktningsman..

vad ska man göra om man hittar ett nr men inte är fullt läsbart/svårtytt.
Eller i ännu värre inte hittar något nr?

Hur går man tillväga om man får en tvåa på detta hos er.

Och på vilket sätt kan den firma man åker till för att stansa in ett nytt nr intyga att bilen är min och inte stulen? (läst att man kan få nytt nr instansat och intyg av firma, stämmer detta?)

Har två bilar som jag är orolig att nr är svårfunnet, svårläst även om dem är i bra skick från rost så är dem ju trots allt 85a och 88a dvs inte purfärska.

Klarrre
Rutinerad
Inlägg: 365
Blev medlem: tor feb 24, 2011 22:06
Ort: Lerum
Kontakt:

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Klarrre » lör jan 14, 2017 23:56

Om du vill följa reglerna så åker du till en verkstad (förslagsvis en auktoriserad för ditt märke av bil)
Dom knackar in siffrorna i enlighet med regler på storlek, placering och så vidare på ett nytt ställe sen skriver dom ett intyg att bilen är den riktiga enligt registreringsuppgifterna.

Sen åker du till valfri bilprovning som erbjuder registreringar och där kollar en besiktningsingenjör på ditt nummer, bläddrar i lite papper och skriver sen in i pappren på bilen att chassinummret är flyttat / ändrat till sin nya placering.

Du kan alltid ringa till ditt besiktningsföretag och be att få prata med den besiktningsingenjör som kommer ha hand om ditt ärende så får du svar svart på vitt.

Det är inte säkert din besiktningstekniker ids leta upp ditt chassinummer trots att h*n ska göra det och släpper igenom dig, dock skjuter du bara problemet framför dig.

Bättre lägga några hundra på att fixa numret och få det inskrivet i pappren.

Steg 1 vid chassinummer är alltid att prata med besiktningsingenjören. Får du anm så får du bara 1 månad på dig att laga bilen, är du proaktiv kan du bruka den längre innan besiktningen. :tumbup:
Fisketorp skrev:Du som då är besiktningsman..

vad ska man göra om man hittar ett nr men inte är fullt läsbart/svårtytt.
Eller i ännu värre inte hittar något nr?

Hur går man tillväga om man får en tvåa på detta hos er.

Och på vilket sätt kan den firma man åker till för att stansa in ett nytt nr intyga att bilen är min och inte stulen? (läst att man kan få nytt nr instansat och intyg av firma, stämmer detta?)

Har två bilar som jag är orolig att nr är svårfunnet, svårläst även om dem är i bra skick från rost så är dem ju trots allt 85a och 88a dvs inte purfärska.

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Fisketorp » sön jan 15, 2017 21:23

Ok. tackar för utförlit svar =)

hittade nr på Wranglern, ska se om jag kan få fram det till läsligt, verkar inte vara direkt rostigt men syntes dåligt ändå =/

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Ericsson » mån jan 16, 2017 12:06

Jag får tacka med för bra svar i frågan.
jag väljer nog att åka och få det in stansat på nytt ställe med intyg från verkstaden.
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Fisketorp » mån jan 16, 2017 12:43

en liten undran..

Hur vet firman man åker till att bilen är den rätta?
om nu nr är lite svårläst eller bara halva går att läsa.

Hur vet sedan besiktningsmannen att bilen är den rätta när han bläddrar i lite papper?
och sedan skriver in i regbeviset.

bloodwheel
Forumräv
Inlägg: 872
Blev medlem: ons mar 02, 2011 20:37
Ort: norra skåne

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av bloodwheel » mån jan 16, 2017 15:29

I tveksamma fall kan man kontakta larmtjänst som kollar upp fordonet..
bloodwheel
tp21tp21
dodge-40

volvo 164-73
willys-29
chevy/dodge van
merc-00

Ericsson
Hemmastadd
Inlägg: 153
Blev medlem: ons okt 02, 2013 21:06
Ort: Hällevadsholm

Re: Ser bara halva ram nr? vad säger besiktningen?

Inlägg av Ericsson » tor jan 19, 2017 9:56

Pratade med en besiktnings ingenjör idag och man måste ju såklart boka en registreringsbesiktning om man stansar in nytt nr.
Då frågade jag hur det blir på min bil då den är höjd och större däck och märker han det så måste jag återställa bilen till original.. detta är inte möjligt så hur fan skall man Gör?
Andreas Ericsson 0704036733
Nissan Patrol Y60 GR

Skriv svar