Har lite byggtekniska funderingar angående vinkel och placering på stötdämparna
handlar om ram bil med bladfjädring i första hand .
finns lite olika placeringar på fästena har jag sett.
lutande framåt eller bakåt
en åt vart håll ( king cab har det ska tydligen hålla axel bättre i linje)
övre fästet placerat nära centrum
någon som har någon input i ämnet
Stötdämpar Placering
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Stötdämpar Placering
Det finns inget enkelt svar på din fråga. Det är väldigt komplext och andra faktorer spelar in också. Roll center, center of gravity, squat, dive osv, utväxlingen på dämpare, utväxlingen på fjäder i förhållande till hjulet. Men extremt förenklat så ju mer du lutar dämparen ju mer ändras utväxlingen. Dvs hjulet rör sig mer än dämparen. Och då kommer dämparen att dämpa mindre. Du får ett underdämpat hju/axel mot vad dämparen är avsedd för.
Att ha dämparna likt din bild kommer göra att du tex får olika mycket dämpning i roll och heave. Det spelar oxå roll hur långt in från hjulet du monterar dämparen. Det gör att skillnaden mellan roll och heave blir ännu större.
I ditt fall kan du nog ganska "säkert" placera dämparna likt KC modellen. Du har bladfjädrarna nära hjulen som gör bilen stabil och bladfjädrarna dämpar lite i sig själva oxå.
Som sagt, det är komplext men det är oerhört intressant om man orkar sätta sig in i det.
Lite förklaringar på begreppen:
http://www.formula1-dictionary.net/moti ... 1_car.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://white-smoke.wikifoundry-mobile.c ... rp+and+Yaw" onclick="window.open(this.href);return false;
Att ha dämparna likt din bild kommer göra att du tex får olika mycket dämpning i roll och heave. Det spelar oxå roll hur långt in från hjulet du monterar dämparen. Det gör att skillnaden mellan roll och heave blir ännu större.
I ditt fall kan du nog ganska "säkert" placera dämparna likt KC modellen. Du har bladfjädrarna nära hjulen som gör bilen stabil och bladfjädrarna dämpar lite i sig själva oxå.
Som sagt, det är komplext men det är oerhört intressant om man orkar sätta sig in i det.
Lite förklaringar på begreppen:
http://www.formula1-dictionary.net/moti ... 1_car.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://white-smoke.wikifoundry-mobile.c ... rp+and+Yaw" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Stötdämpar Placering
Ojoj tänkte inte på att det finns en dämparbyggare här
om vi pratar om slaglängden då.
Ska dämparen då monteras med lika mycket slag inåt som utåt i "ride height" ??
om vi pratar om slaglängden då.
Ska dämparen då monteras med lika mycket slag inåt som utåt i "ride height" ??
Re: Stötdämpar Placering
Det finns inget rätt och fel, det beror ju på vad du ska göra med bilen En "crawler" brukar ha ca 30% kompressionslag från ride height och resten returslag. En "vanlig" bil ligger ofta nära 50%. Men som sagt, inget rätt och fel.
Men några grundregler är att du inte ska bottna fjädern innan du bottnar dämpare (eller bump stop). En bil med spiralfjädrar där fjädern bottnar (tråden går varv i varv) innan dämpare/bumpstop är absolut no go. Det blir tvärstopp = metall mot metall. Direkt farligt. Du kortar även livslängden på fjädern drastiskt.
Med bladfjädrar så brukar man säga att de inte ska böjas längre än att de är raka. Men utgå från vart bumpstop suttit tidigare på bilen och förläng de lika mycket som du höjt bilen. När du har hittat full bump och ride height (den höjd som bladfjädrarna ger) så finns det ju bara en position att montera dämparna på och vart i slaget på dämparna du hamnar uppenbarar sig då. Om du då tycker att du har för lite kompslag från ride height innan du träffar full bump så får du tex använda höjningsfjädrar.
Så i ditt fall om du kör med bladfjädrar, börja med att se vart full bump är och utgå från det.
Hoppas du förstår hur jag menar
Men några grundregler är att du inte ska bottna fjädern innan du bottnar dämpare (eller bump stop). En bil med spiralfjädrar där fjädern bottnar (tråden går varv i varv) innan dämpare/bumpstop är absolut no go. Det blir tvärstopp = metall mot metall. Direkt farligt. Du kortar även livslängden på fjädern drastiskt.
Med bladfjädrar så brukar man säga att de inte ska böjas längre än att de är raka. Men utgå från vart bumpstop suttit tidigare på bilen och förläng de lika mycket som du höjt bilen. När du har hittat full bump och ride height (den höjd som bladfjädrarna ger) så finns det ju bara en position att montera dämparna på och vart i slaget på dämparna du hamnar uppenbarar sig då. Om du då tycker att du har för lite kompslag från ride height innan du träffar full bump så får du tex använda höjningsfjädrar.
Så i ditt fall om du kör med bladfjädrar, börja med att se vart full bump är och utgå från det.
Hoppas du förstår hur jag menar