Sida 1 av 2

Bmw 528 e39-98

Postat: lör jan 07, 2017 17:32
av bloodwheel
Frugan startar bilen , går sedan in för att borsta tänderna.
Det är några minus grader,glömt att koppla in värmefläkten inne i kupen.
tanken är att den skall bli varm innan hon drar iväg.
Bilen står o tuffar på tomgång som så många gånger förr...

Kommer ut och skall köra iväg..
Backar ca 2m och det sprider sig ett moln runt bilen..

Rullar tillbaks 2m och stänger av bilen...
Tar reservbilen istället...

några timmar senare kommer jag hem från jobbet och provar att starta bilen..
Startmotorn orkar inte dra runt motorn utan det känns som motorn fjädrar tillbaks...
många svordommar senare står jag med oljedränkta tänkstift.

Cyl 1,3,5 är dränkta i olja ....
Ur cyl 3 kan jag suga upp ganska mycket olja med handpumpen....

Då är min fråga...
vad har hänt?
Jag har några ideer, men vill kolla om ni killar/tjejer har nån koll?. :poke: :poke:

vad har ni för teorier??
Bilen är välskött, rullar ca 24000mil.Ej buskörd...Rullar 4 mil om dagen.
vevhusventilationen är rensad/bytt slangar rör mm för två år sedan....
Lite hjälp tack...
Mvh robban

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: lör jan 07, 2017 21:13
av hakan13
hallå där...
var det kallt när det hände?? för visst händer det att det blir minus i skåneland nån enstaka gång...
tänkte om det kan ha blivit nån ispropp i vevhusventilationen...
Håkan.

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: lör jan 07, 2017 23:18
av Gustavsson
Hur ser det ut med kylvatten? Är den nivån okej? Luktar kylvätskan avgaser?

Angående olja i cylindrarna är en blåst toppackning det jag kan tänka mig..

Jag tänker mig en ispropp i kylsystemet, motorn går varm och blåser toppackningen, oljan rinner ner i cylindrarna och blockerar kolven mot toppen. Har du en jäkla otur har du krökt nån vevstake då kolven "krockar" med toppen pga oljan.

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: sön jan 08, 2017 7:59
av bloodwheel
Det var -10när det hände...

Misstänker just nu vevhusventilationen med..
Bilen står ute året om..
Frugan kör snällt o ekonomiskt ca 4mil om dagen...
Vilket tydligen inte bmw diggar...

Det som förvånar mig är mängden olja i cyl...
Kolven i cyl 3 är i nerdersta läget och oljan går hela vägen upp...
Men jag bytte/rensade vevhus ....för två år sen.... :poke:
Då kanske det är dags igen....
Tysk Kvalitetsbil.....jag undrar ...

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: sön jan 08, 2017 8:11
av bloodwheel
Kylvätskan är ok.

Ingen lukt alls

Bilen borde starta ,ryka vitt vitt i så fall..kanske...
Men inget är omöjligt....
Ska fortsätta med felsökning idag..suck
Synd att våra bilar går sönder 3 o 3..

Först bmw..
Sen ville inte min diesel merca starta..pumpen kanske
Tog sedan reservbilen som började vina från bakvagn(volvo240) efter en 20mil, både stödlagret på kardan och hjullagerna bak låter...

Slutade med att jag fick damma av min w116D som stått en månad, rasslade igång utan problem... :tumbup:

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: sön jan 08, 2017 11:53
av Fisketorp
Brukar inte en igensatt vevhsventilation trycka ut packboxar?
Iofs en volvo men det hände svärfar nyligen, haft egna Volvos med det felet, speciellt packboxarna vid kamaxlarna.

En blåst toppackning borde väl ge vatten i oljan eller dyligt?

Av mängden olja i 3an (någon dl?) låter det väl som att oljan runnit in efter att motorn stoppats.

Inte toppen som hänt något med, så olja därifrån runnit in via ventilerna.

turbo?

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: sön jan 08, 2017 12:52
av bloodwheel
Ingen turbo...

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: sön jan 08, 2017 19:54
av hakan13
nu har jag inte 100 koll på hur vevhusvent. funkar på dom här...
även om jag råkar ha 2 523or för tillfället... :mrgreen:
men 525diseln jag hade som pendlarbil drog i sig duktigt med olja via insuget när luftfiltret började bli igensatt... och du har nog rätt i att BMW ska helst gasas en del!!!
Håkan.

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: mån jan 09, 2017 16:54
av Swe
Mycket vanligt med frusen vevhusventilation på e39!
Har själv gjort det.
Bmw har tillockmed själva tagit fram en ersättningsartikel med isolerade slangar osv.

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: mån jan 09, 2017 21:35
av bloodwheel
Så det blir övertryck i vevhuset o oljan trycks uppåt förbi kolvarna??eller...

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: mån jan 09, 2017 21:56
av Lasse Suzican
Säger också igenfrusen vevhusvent, eller rättare sagt oljefälla.
Rev ner en X3:a för ganska exakt 1 år sedan (18/1 2016) som fyllt 1, 3 & 5:ans cyl...

Köpte en modifierat vevhusventilationskit till den, och sedan brummade den som vanligt igen...
bloodwheel skrev:Så det blir övertryck i vevhuset o oljan trycks uppåt förbi kolvarna??eller...
Nope. Insuget fylls med olja (iaf på X3)....

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: tis jan 10, 2017 12:00
av hakan13
bloodwheel skrev:Så det blir övertryck i vevhuset o oljan trycks uppåt förbi kolvarna??eller...
På gamla hederliga motorer så var väl vevhusventilationen bara en öppen slang...
Men på en del lite mer moderna motorer så går det via huset till luftfilltret... så när nåt sätter igen sig så suger motorn luft från vevhuset... och då följer det ju med en del olja också! !
Håkan.

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: tis feb 14, 2017 17:42
av bloodwheel
rengjort allt som heter vevhus.
fick ut ca 1liter olja ur cylindrarna med hjälp av en sugpump.

allt frid o fröjd ca månad..
nu samma skit igen....

om det nu är vehusventilationen som strular och är igensatt/frusen...hur f...kommer det olja in i cylindrarna då????
en förklaring gärna med bilder :poke: tack...

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: ons feb 15, 2017 9:57
av bloodwheel
de va inget...
har googlat hela kvällen.... :zzz:

Re: Bmw 528 e39-98

Postat: ons feb 15, 2017 21:06
av Strömmen
bloodwheel skrev:de va inget...
har googlat hela kvällen.... :zzz:
Men jag är nyfiken??Hur kan det komma in sådana mängder??

Anders