12 till 24v

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

pitematte
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:58
Ort: Smålandsstenar

12 till 24v

Inlägg av pitematte » ons nov 23, 2016 17:59

Efter ha sett några 12v winchar monterade på bilar med 24v elsystem blir man ju lite sugen. Jag vet att det finns kitt (omkopplare) för att kunna köra winchen på 24v. Men jag har så lite el på bilen så att det kanske är lättare att göra om HELA bilen till 24v?

Det som har sagts är att 12v motorn till winchen inte mår dåligt att köras på 24v, för det blir lägre strömmar, och det är strömmen som tar kål på motorn, inte spänningen. Detta borde ju gälla startmotorn också då? Jag har en suzuki med golf diesel, mekanisk pump. Det jag tänker är att stopp solenoiden och startmotorn är det enda elektriska på motorn. Klarar solenoiden 24v?

Lite kontrollampor (oljetryck, laddning), de får man byta till 24v

Led arbetsbelysning (ska klara upp till 32v har jag för mig), ingen förändring.

TROR att det finns 24v laddregulator till generatorn som sitter på.

Har redan dubbla batterier, det är bara att seriekoppla dem istället.

Vad tror ni? Funkar detta? Är det något jag missat?

Marcus
OffroadGeek
Inlägg: 4857
Blev medlem: sön feb 26, 2006 19:40
Ort: Borås
Kontakt:

Re: 12 till 24v

Inlägg av Marcus » tor nov 24, 2016 10:56

pitematte skrev:Efter ha sett några 12v winchar monterade på bilar med 24v elsystem blir man ju lite sugen. Jag vet att det finns kitt (omkopplare) för att kunna köra winchen på 24v. Men jag har så lite el på bilen så att det kanske är lättare att göra om HELA bilen till 24v?
Att köpa tex en av våra boxar (eller bygga en egen :D ) för att kunna switcha är ju tycker jag enklare ändå, plus att du får då möjligheten att köra på 24V när du behöver styrkan och snabbheten och 12V när du behöver vara mer försiktig.
Boxen tarvar ju bara ett eget batteri och uppskruvning sen är det klart (mer eller mindre :D )
pitematte skrev: Det som har sagts är att 12v motorn till winchen inte mår dåligt att köras på 24v, för det blir lägre strömmar, och det är strömmen som tar kål på motorn, inte spänningen. Detta borde ju gälla startmotorn också då?
Generellt vill jag inte påstå att motorer över lag gillar att bli övervoltade, tex Warns XP motor gillar det inte så bra, blir mycket överdrivet slitage på dessa, Bow 1, 2 och 3 motorer från Goodwinch som vi säljer är mer tåliga men de slits med. Finns ju en anledning att man avslår på garanti väldigt lätt en motor som varit övervoltad.
Bowmotorn (och många andra) kan i vissa lägen vara känslig för övervarvning, som kan uppstå om du tex släpper ut bilen för en brant med hjälp av vinchen, då kan varvtalet stiga så högt på 24V så motorn tar stryk.

Strömmarna blir lägre med samma belastning ja, det är ohms lag som ger oss det, men samtidigt blir ju motorn mer än dubbelt så stark. När jag har mätt på motorer på strömuttag så vid hård belastning så är kan en Bow 2 motor gärna vilja förbruka över 500 Amp (sett momentana värde på både 600 och 700 Amp). Så vi pratar mycket höga strömmar oavsett.
P=UxI ger ju att dubblar du U och har samma P så skall ju I halveras.
Men, vid dessa höga strömuttag så händer mycket som inte helt följer Ohmslag, som kan vara mycket svårt att klarlägga, då belastningen är svår att hålla konstant över längre tid. (Över 10 sek)
Dessutom påverkar batterikvalitet och skick oerhört mycket, vart du får mest värmeutveckling, vilket vi undersökt med värmekamera. Vissa batterier blir så varma så plasten smälter. Även batteriets förmåga att leverera dessa höga strömmar under ett för batteriet lång tid (över 10 sek) ger stora variationer.

Eg ber vi våra batterier om någon som de inte är gjorda för när vi plockar ut 500A under kanske 2 minuter, inget batteri tål detta. Monterar man dessutom dit en stor generator som trycker på med kanske 130A till ett batteri som eg bara tål att få 25A i laddning så överladdar du batteriet hårt precis efter du har sugit musten ur det. Väldigt få batterier som tål detta, jag vill hävda att alla batterier som finns på automotive sidan klarar det inte, vissa är sämre ihop satta och haverera fortare, men alla havererar tillslut. Spelar ingen roll om de är gula, röda eller blå.

Oj sorry, sväva ut lite :)

Bäst är ju ur denna synvinkel en 24V motor på ett 24V system :mrgreen:
Red Winch, precision-engineered performance products for 4X4 vehicles
Återförsäljare för Red-Winches, Goodwinch, Trail-Gear och Offroad Armory.

Följ oss på Facebook: https://www.facebook.com/groups/omwsweden/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.offroadmetalworx.se/

http://www.red-winches.com

http://www.goodwinch.com

http://www.trail-gear.com

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: 12 till 24v

Inlägg av 6300 » tor nov 24, 2016 17:52

Jag vill bara dra denna liknelse (en sprinter på hundra meter har fulleffekt på den distansen (24v) en maratonlöpare kör på halveffekt på den distansen (12v) inte helt sant men något åt det hållet :wink: en start motor går bara i några sekunder (eller bör) så det brukar funka,jag har för mig att Volvo 934:ans start är på 18v

pitematte
Användare
Inlägg: 34
Blev medlem: ons aug 22, 2007 9:58
Ort: Smålandsstenar

Re: 12 till 24v

Inlägg av pitematte » tor nov 24, 2016 22:09

Min motor är väldigt lättstartad, sällan startmotorn går i mer än någon sekund, så den är jag egentligen inte så oroad över.

Men stoppsolenoiden? Hur skulle den må av 24v? Någon som provat? Eller någon som vet om det går att få tag i 24v solenoider?

Hur är det med 24v generator, är det egentligen samma som 12v med annan laddregulator?

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: 12 till 24v

Inlägg av Fisketorp » fre nov 25, 2016 18:08

Finns det någon mer fördel med att bygga om allt till 24v istället för att bara mata vinschen med 24v när du önskar? som redan nämnts.

Matat 6v startmotor på traktorer med 12v över 10sec utan bekymmer. (kanske inte blir samma som 24v istället för 12v?)
Även sett startmotor som havererat då den snurrat för fort.


Finns kanske risk att solenoiden blir jäkligt varm och bränner fast?

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: 12 till 24v

Inlägg av Grottulf » sön nov 27, 2016 9:04

Har du instrumentpanel i bilen?
Jag misstänker att den får spel med 24V.
Men det kanske funkar om du byter alla givare...?
Men jag tror det kostar mer än det smakar att konvertera en hel bil.

Jag skulle hellre köpa en box av Marcus.

Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Skriv svar