Hitta navringar i rätt storlek
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Hitta navringar i rätt storlek
Hej,
Är det någon som kan tipsa ett ställe som säljer stora navringar och som har i följande dimension?
106,1 - 93,1
Hittar 110 - 93,1 hos Specialfälgar men vill ju helst ha rätt och ganska snart så jag kan få på dubbdäcken.
Mvh Magnus
Är det någon som kan tipsa ett ställe som säljer stora navringar och som har i följande dimension?
106,1 - 93,1
Hittar 110 - 93,1 hos Specialfälgar men vill ju helst ha rätt och ganska snart så jag kan få på dubbdäcken.
Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Här finns lite olika storlekar på nav..ringar, kan inte det var ett alternativ?
https://www.crazy-factory.com/sv/c/Pier ... GQodfjsKPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.crazy-factory.com/sv/c/Pier ... GQodfjsKPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Haha jovisst, särskilt efter som man är gla' i mat ocksåLars 9k skrev:Här finns lite olika storlekar på nav..ringar, kan inte det var ett alternativ?
https://www.crazy-factory.com/sv/c/Pier ... GQodfjsKPQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Ingen som har tips?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Be nån svarva.. då får du bästa passningen efter just ditt nav/fälg.
Busenkelt.. plast, stål eller alu.
Busenkelt.. plast, stål eller alu.
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Enligt mig är den enda nytta dom gör att underlätta monteringen av hjulet. Kan vara lite jävligt att få i hjulbultarna utan centreringen. Har man fasta pinnbultar är inte heller monteringen några bekymmer. Att hjulet inte skulle centrera bra nog utan ringar är enligt mig en ren och skär myt, vissa har säkert en annan åsikt. T.ex Suzuki SJ413 har ingen centrering mer än bultarna. Har själv kört kring 20000mil med en vw golf utan centreringsringar, inga som helst problem med obalans eller annat relaterat till centreringsproblem.
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Jag håller inte med om att det är en myt.Hegge skrev:Enligt mig är den enda nytta dom gör att underlätta monteringen av hjulet. Kan vara lite jävligt att få i hjulbultarna utan centreringen. Har man fasta pinnbultar är inte heller monteringen några bekymmer. Att hjulet inte skulle centrera bra nog utan ringar är enligt mig en ren och skär myt, vissa har säkert en annan åsikt. T.ex Suzuki SJ413 har ingen centrering mer än bultarna. Har själv kört kring 20000mil med en vw golf utan centreringsringar, inga som helst problem med obalans eller annat relaterat till centreringsproblem.
Har själv upplevt kraftiga vibrationer på en V70 tills jag fick på navringar bak, fram satt det redan.
Sen handlar det väl mest om säkerhet, att det är navet som ska ta belastningen, inte hjulbultarna som skulle kunna gå av?
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Visst är det säkert det bästa men det blir betydligt dyrare och det är en tillfällig lösning för att kunna ha Toyota-fälgar på Forden.svana skrev:Be nån svarva.. då får du bästa passningen efter just ditt nav/fälg.
Busenkelt.. plast, stål eller alu.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Hitta navringar i rätt storlek
Plåtfälgar har väl inga centreringar? och nog sitter de väl hyfsat... bultarna trodde jag hade funktionen att hålla fast hjulet... bl.a orsaka friktion skiva/trumma - fälg.
Som regel är bultarna koniska vilket passar mot konerna i fälgen och centrerar mot bultarna...om de sitter osymetriskt eller hålen är borrade osymetriskt så kanske plasten håller emot så det blir centrerat?
Vibrationer är oftast obalans... vilket kan uppstå av is, snö, sand, lera.
Som regel är bultarna koniska vilket passar mot konerna i fälgen och centrerar mot bultarna...om de sitter osymetriskt eller hålen är borrade osymetriskt så kanske plasten håller emot så det blir centrerat?
Vibrationer är oftast obalans... vilket kan uppstå av is, snö, sand, lera.
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar