Plasta om islandsbreddare

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Plasta om islandsbreddare

Inlägg av K J H » ons nov 09, 2016 8:37

Nån här som är duktigt på o hållas me glasfiber?
Behöver tips för dom två islands- breddarna på bakstötfångaren glipar en del som synes :cry:
Hur gör jag bäst för att fylla igen glipan?
Om nån i närheten är överjävlig på sånt här åker jag gärna dit o får hjälp med det - mot betalning givetvis...
Annars ge mej gärna en utförlig beskrivning hur jag ska göra o vad jag behöver köpa, o vart jag köper det!

Tack på förhand 8)

Bild
Senast redigerad av K J H den ons nov 09, 2016 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
#patrol-garaget

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av svana » ons nov 09, 2016 12:44

Reparerat husbilar.. båtar och lastbilsskåp i 6 år.. så ja..lite minns man väl :tumbup:
Vad exakt vill du göra.. och krav på resultat?

K J H
Beroende
Inlägg: 1172
Blev medlem: ons dec 02, 2009 20:29
Ort: Frövi

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av K J H » ons nov 09, 2016 13:11

Ok, skulle vilja fylla ut springan mellan breddare o stötfångare
Är ju bara en rak bit som ska läggas i...
Ska man göra nån form o glasfibra i eller?

Ska följa formen på breddarn ovanför . Och resultatet ska bli bra, kke lite finspackel bara

Bra länkar hur man går till väga funkar åxå
#patrol-garaget

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av svana » ons nov 09, 2016 13:40

Jag är självlärd och känner inte till nån länk.. men vi fyra på den firman var bäst i Norden på försäkringsskador och privata reperationer och ombyggnader.

I ditt fall tycker jag du formsätter enklast med silvertejp på fulsidan.. i ditt fall mot hjulhuset.
Sedan slipar du med fiberrondell och plastar från andra sidan ,några mattor så du får nåt att jobba imot och inte för tungt så tejpen lossnar.
Sedan efter den härdningen.. drar du bort tejpen och slipar "fulsidan" och plastar den till rätt höjd eller fuskar och fyller upp med snabbspackel och plastar ovanpå några mattor för att bygga in spacklet.
Sedan är det bara rugga upp ytan igen på finsidan och avsluta likadant där.. spackla och/ eller bara plasta.
Tips.. om det inte finns utrymme för så många mattor.. kör nån bit rowing eller kanske några lösa strån kolfiber för att styrka upp hållbarheten en aning.

Avsluta med att spackla slipa..spackla slipa.. kanske en topcoat eller grov slipgrund.. och sedan billack :-)
Men.. ha tålamod med sista finish slipningen och radier mm.
Annars stör du dig på ojämnheter sen när lacken redan ligger..

Asfalsts indianen
Rutinerad
Inlägg: 338
Blev medlem: mån mar 02, 2015 23:45
Ort: Stockholm Huddinge

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av Asfalsts indianen » ons nov 09, 2016 17:39

Om du bara ska ha en rak bit hade jag plastat glasfibermatta på en glasskiva, det gör det lättare att lossa den. Då får du en planplatta som har en fin och en grov sida. Tjockleken avgör du själv, det hänger på hur många lager väv du använder.
Den plattan är sen lätt att såga konturer i, allt efter egna önskemål. Att plasta fast den på befintlig breddare är inte heller svårt. Eventuellt kan du göra små vinklar i alu som du popnitar fast. De är enkla att borra ur sen.
Daniel E
Pajero Sport V6 -01 höjd 2" Cooper STT 31" och snorkel
Garagetråd: http://www.4x4sweden.se/forum/viewtopic ... 15&t=55721

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av mr.christian » ons nov 09, 2016 18:44

Vettigast är väl inte plasta ihop breddare och kaross, utan lämna spalt mot ena parten. Tänker på ev. rörelse på breddaren kan väl göra att det spricker? Eller en gummilist i mellan...?

svana
Forumräv
Inlägg: 933
Blev medlem: tor maj 17, 2012 0:02
Ort: Nynäshamn (Sthlm)

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av svana » tor nov 10, 2016 10:19

Att göra en egen laminatskiva går utmärkt på vilket material som helst.. plyfa skiva..betonggolv osv.
Glas eller en alu.plåt brukar jag använda.
Nackdelen är att det blir ett jäkla klippande, kapande, och slipande om du ska göra radier..rundningar osv.
Då kör jag hellre tejp eller kartong och tejp och plastar mot.. spar såå mycket tid.

Nu missförstod jag i mitt tidigare svar.. jag trodde du ville plasta fast den i stötisen.. men ser nu att den verkar vara av hinkplast..
Då är det bara tejpa med blank packtejp på alla ytor på bilen.. och plasta imot och sen bryta/ riva bort sedan när du är klar.
Vill men inte att det ska fästa så galet i tejpen ökar du härdarblandningen till 5% och använder lite wax eller släppmedel på tejpen.

Tazz
Rutinerad
Inlägg: 396
Blev medlem: lör jun 17, 2006 19:10
Ort: sjöbo sverige
Kontakt:

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av Tazz » fre nov 11, 2016 7:33

det e inte så att kanten uppe vid bak ljuset är typ en gjut kant från tillverkningen ? tyckte det så mysko ut med infalsningen där på breddaren
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000 :P
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis

yxa
Användare
Inlägg: 64
Blev medlem: lör jan 23, 2016 14:47
Ort: Göteborg

Re: Plasta om islandsbreddare

Inlägg av yxa » fre nov 11, 2016 15:26

Går det inte att flytta stötfångarn utåt?

Tänkte att det kanske ser bättre ut.

Är den i tre delar så kanske det kan vara ett alternativ?




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Skriv svar