Är denna Jula-vinsch något att ha?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Är denna Jula-vinsch något att ha?
Duger den nåt till att ha i skuffen om man fixar eluttag som fixar hög ström direkt från batteriet?
Kan man anpassa den till fast montage?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ch-604096/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man anpassa den till fast montage?
http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... ch-604096/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Ja som bakwinsch duger den väl, om du inte satt dig riktigt hårt.
TGB 13
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Ursäkta en riktig n00b, men vad är särskilt med en bakvinsch?macke skrev:Ja som bakwinsch duger den väl, om du inte satt dig riktigt hårt.
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Brukar krävas lite mindre kraft att ta sig bakåt, dvs tillbaka där man kom ifrån och därför monterar många en mindre smidigare men då också svagare vinsch bak.Par Hansson skrev:Ursäkta en riktig n00b, men vad är särskilt med en bakvinsch?macke skrev:Ja som bakwinsch duger den väl, om du inte satt dig riktigt hårt.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Det är ju typ en ATV-vinsch men kompletterar man med ett eller ett par block blir ju kraften rätt bra.
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Nja, kanske utanför pizzerian kanske men inte i skogen annat än i absoluta nödfall.
En vinsch ska väl ha kapacitet för minst dubbla fordonsvikten, + gärna i kombination med brytblock för att dubbla dragkraften. En bilvinsch bör väl vara på minst ca, 4500Kg enkel lina.
Tänk sedan på fästa in den stabilt nog i bilen så att du inte drar bilen sned vid vinschning.
På ebay finns massa billiga vinschar som är bättre lämpade för bilbruk.
En vinsch ska väl ha kapacitet för minst dubbla fordonsvikten, + gärna i kombination med brytblock för att dubbla dragkraften. En bilvinsch bör väl vara på minst ca, 4500Kg enkel lina.
Tänk sedan på fästa in den stabilt nog i bilen så att du inte drar bilen sned vid vinschning.
På ebay finns massa billiga vinschar som är bättre lämpade för bilbruk.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Framåt ja. Om du har satt dig djupt i seg lera.Iznogoud skrev:Nja, kanske utanför pizzerian kanske men inte i skogen annat än i absoluta nödfall.
En vinsch ska väl ha kapacitet för minst dubbla fordonsvikten, + gärna i kombination med brytblock för att dubbla dragkraften. En bilvinsch bör väl vara på minst ca, 4500Kg enkel lina.
Tänk sedan på fästa in den stabilt nog i bilen så att du inte drar bilen sned vid vinschning.
På ebay finns massa billiga vinschar som är bättre lämpade för bilbruk.
Men bak behöver du inte lika mycket kraft. Har du brytblock så skulle jag säga att det räcker. Ibland behövs det bara en "knuff" av winschen.
TGB 13
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Beror väl på vart man kör och har kört fast. Sedan vill man ju framåt
Många gånger fungerar det med bara en HiLift att dra sig loss med, men ska man ändå satsa på en vinsch varför inte satsa på något som hjälper i alla situationer?
Många gånger fungerar det med bara en HiLift att dra sig loss med, men ska man ändå satsa på en vinsch varför inte satsa på något som hjälper i alla situationer?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Ja jag sa ju det I seg lera krävs det en stark winsch, men vid stenar och stockar t.ex så behövs det inte mer än en litet drag med winschen så är man över.
Hade också köpt en 4-5 tonnare (för att priset bara är ett par hundra i england) men han frågade om denna winsch. Och den duger att dra bak med. Om den inte ska sitta på en bil med 40" Bogger och fullspärrat. Då lär man skaffa sig en stark winsch bak. Men jag är rätt säker på att den ska sitta på en nästan standard bil och då kommer man inte så långt ut skiten att du sitter så duktigt fast
Hade också köpt en 4-5 tonnare (för att priset bara är ett par hundra i england) men han frågade om denna winsch. Och den duger att dra bak med. Om den inte ska sitta på en bil med 40" Bogger och fullspärrat. Då lär man skaffa sig en stark winsch bak. Men jag är rätt säker på att den ska sitta på en nästan standard bil och då kommer man inte så långt ut skiten att du sitter så duktigt fast
TGB 13
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Jag använde min reservvinsch senast igår.
En biltema "båtdragningsvinsch" på 1500kg hjälpte mig bakåt så jag sen kunde dra mig runt med fram vinschen. Lite bökigt med separat elkabel och jag fäster den med schackel i dragkroken.
Långsamt går den också men ..... när man står själv (vilket man ju inte bör vara) eller som i detta fallet då det är svårt att komma till så är det guld värt.
Trots allt snabbare än att koppla upp highlift även om det också kan vara ett alternativ.
En biltema "båtdragningsvinsch" på 1500kg hjälpte mig bakåt så jag sen kunde dra mig runt med fram vinschen. Lite bökigt med separat elkabel och jag fäster den med schackel i dragkroken.
Långsamt går den också men ..... när man står själv (vilket man ju inte bör vara) eller som i detta fallet då det är svårt att komma till så är det guld värt.
Trots allt snabbare än att koppla upp highlift även om det också kan vara ett alternativ.
—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—-—
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
/Claesson
SORK, Skånes Offroad Klubb
Jeep ZJ-93 V8
Garagetråd: http://www.overlanding.nu/forum/index.p ... rwannabee/
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Tycker det känns livsfarligt att ha underdimensionerade grejor.
Har man tur är det bara wiren/repet/bogserstroppen som går av har man otur vet man ju inte vad som går sönder och vad det får för effekt.
Det är ju alltid omöjligt att innan påbörjad winchning/bogsering bedöma hur mycket kraft som går åt,tänk på det när ni anväder era underdimensionerade prylar. Jag har sett schaklar som gått igenom både baklucka och bakväg i plåt.
Om en winch orkar eller inte är oväsentligt, står det specat en maxdragvikt, överstig inte den.
I Lars fall, hur vet du att infästningen håller på winchen, vad händer när du spänner upp den med 2? ton och fästet går av...
Har man tur är det bara wiren/repet/bogserstroppen som går av har man otur vet man ju inte vad som går sönder och vad det får för effekt.
Det är ju alltid omöjligt att innan påbörjad winchning/bogsering bedöma hur mycket kraft som går åt,tänk på det när ni anväder era underdimensionerade prylar. Jag har sett schaklar som gått igenom både baklucka och bakväg i plåt.
Om en winch orkar eller inte är oväsentligt, står det specat en maxdragvikt, överstig inte den.
I Lars fall, hur vet du att infästningen håller på winchen, vad händer när du spänner upp den med 2? ton och fästet går av...
//Jonas
Red-Winches Offroad Racing Sweden
Red-Winches Offroad Racing Sweden
-
- Användare
- Inlägg: 23
- Blev medlem: fre okt 21, 2016 2:33
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Tack för input! :thumbup:
Med en sån här bil tar jag nog en fastkörning som tecken på att det kan vara en dålig idé att fortsätta framåt.
Den var billig så jag började fundera, men jag väntar nog. I synnerhet om det finns vettiga grejer på eBay.
Men borde inte en sån där portabel grej att fästa i dragkroken duga som nödlösning om man blir stående med hjulen i luften? Jag förstår dock nu att det behövs kralligare grejer om man sitter fastsugen i ett kärr.
EDIT: En manuell lösning är kanske rimligare för min soft-roader-användning....
Med en sån här bil tar jag nog en fastkörning som tecken på att det kan vara en dålig idé att fortsätta framåt.
Den var billig så jag började fundera, men jag väntar nog. I synnerhet om det finns vettiga grejer på eBay.
Men borde inte en sån där portabel grej att fästa i dragkroken duga som nödlösning om man blir stående med hjulen i luften? Jag förstår dock nu att det behövs kralligare grejer om man sitter fastsugen i ett kärr.
EDIT: En manuell lösning är kanske rimligare för min soft-roader-användning....
Med vänlig hälsning...
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
Pär
---------------------------------------------------
o7o---4I8--59 4o...Gävle (*bot-säkring där...*)
Suzuki Grand Vitara DDiS -08
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
Om det är ett lågbudgetalernativ utan fast montering du önskar så kan kraftigare spaklyftblock vara ett alternativ.
Jag har 2 s k "LUG ALL" med i mina mindre bilar.
Har vintertid kört fast flera gånger på Botkyrka, för några år sedan.
Ena LUG-ALL´en för att draga bakåt, den andra för att styra runt stenar, stubbar och träd i sidled.
Extra brytblock och vajrar samt MYCKET GOTT OM TID erfordras - men det går.
Jag har 2 s k "LUG ALL" med i mina mindre bilar.
Har vintertid kört fast flera gånger på Botkyrka, för några år sedan.
Ena LUG-ALL´en för att draga bakåt, den andra för att styra runt stenar, stubbar och träd i sidled.
Extra brytblock och vajrar samt MYCKET GOTT OM TID erfordras - men det går.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Är denna Jula-vinsch något att ha?
är ju som en del ha sagt att det är rekommenderat med en drag kapacitet på 2x tjänstevikt. men skulle säga att man kan komma ganska långt med en "liten" winch
tex med brytblock kan man typ dubblas drag kapaciteten http://www.midwestjeepthing.com/Forums/ ... 24&M=1&S=1" onclick="window.open(this.href);return false; sprang på denna efter kort sökning matnyttig info.
och så bör/skall man ha utrustning som klara av de belastningar som bli lätt ganska stora, behövs inga större skador på en vajer innan styrkan halveras.
finns massa mer och säga ang vinschning
tex med brytblock kan man typ dubblas drag kapaciteten http://www.midwestjeepthing.com/Forums/ ... 24&M=1&S=1" onclick="window.open(this.href);return false; sprang på denna efter kort sökning matnyttig info.
och så bör/skall man ha utrustning som klara av de belastningar som bli lätt ganska stora, behövs inga större skador på en vajer innan styrkan halveras.
finns massa mer och säga ang vinschning