Elfel Peugeot Expert 2003
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Elfel Peugeot Expert 2003
Visserligen ingen fyrhjulsdriven bil men det finns så många kunniga personer på forumet så jag gör en fuling...
Igår kväll drabbades min Peugeot Expert av ett olustigt elfel. Jag startade bilen, slog på helljuset och körde iväg. Märkte direkt att det luktade rök/bränt men blev lite osäker på om det var mina kläder som luktade eftersom jag precis hade skurit och svetsat en hel kväll. Eftersom jag haft kabelbrand i en bil förut så tog jag det säkra före det osäkra och stannade redan efter hundra meter och vred vredet på ljusspaken till det första läget: Halvljusautomatiken är tänd och instrumentbelysningen är släkt. När jag sedan vred på belysningen igen så lyser instrumenten men varken halv- eller helljus funkar i det läget. Ljusttutan funkar oavsett läge på spaken.
Jag kikade lite snabbt igår och hittade inga brända kablar, inte heller några brända säkringar. Kan det vara nåt relä som brunnit kanske? Helljuset fungerar ju liksom med ljustutan och halvljuset lyser när man har vredet i första läget för halvljusautomatik vilket gör det hela konstigare,en det kanske är skilda relän?
Jag tar tacksamt emot ALLA tips och teorier. Är det någon som har koll på alla reläer i en Peugeot Expert så är det säkert också nyttig kunskap. Reläerna är gröna och rosa.
Igår kväll drabbades min Peugeot Expert av ett olustigt elfel. Jag startade bilen, slog på helljuset och körde iväg. Märkte direkt att det luktade rök/bränt men blev lite osäker på om det var mina kläder som luktade eftersom jag precis hade skurit och svetsat en hel kväll. Eftersom jag haft kabelbrand i en bil förut så tog jag det säkra före det osäkra och stannade redan efter hundra meter och vred vredet på ljusspaken till det första läget: Halvljusautomatiken är tänd och instrumentbelysningen är släkt. När jag sedan vred på belysningen igen så lyser instrumenten men varken halv- eller helljus funkar i det läget. Ljusttutan funkar oavsett läge på spaken.
Jag kikade lite snabbt igår och hittade inga brända kablar, inte heller några brända säkringar. Kan det vara nåt relä som brunnit kanske? Helljuset fungerar ju liksom med ljustutan och halvljuset lyser när man har vredet i första läget för halvljusautomatik vilket gör det hela konstigare,en det kanske är skilda relän?
Jag tar tacksamt emot ALLA tips och teorier. Är det någon som har koll på alla reläer i en Peugeot Expert så är det säkert också nyttig kunskap. Reläerna är gröna och rosa.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Inget relä som luktar bränt då?
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Jag har i ärlighetens namn inte hunnit kika så mycket på det än. Jag börjar dock fundera på om det inte är själva spaken som fått spunk. Det beter sig ju nämligen exakt som den ska göra i parleringsläget (även när jag vrider den ett steg till, till helljuslägey alltså) dvs parkerings- och instrumentbellysningen funkar men inte hel- och halvljus. Dessutom inbillar jag mig att det luktade bränd kabel.Fisketorp skrev:Inget relä som luktar bränt då?
Varför i hela fridens namn den får för sig att brinna helt oprovocerat vore intressant att veta men det är ju en fransk bil så det är väl kanske inte meningen att man ska förstå allt..
Tack för visat intresse, Fisketorp! Jag återkommer när/om jag hittat felet.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 6984
- Blev medlem: fre feb 24, 2006 19:10
- Ort: Helsingborg
- Kontakt:
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Peugeot 2003...
Start av motor, hel-ljus och sedan stopp efter 100m, släckning av ljuset...
Grattis...
Du har startat:
Self-destruct sequence initiated.
Self-destruct in T minus 20 minutes...
Nineteen minutes - fifty
Nineteen minutes - forty
Nineteen minutes - thirty
Nineteen minutes - twenty
Nineteen minutes - ten
Nineteen minutes - zero
Eighteen minutes - fifty
Eighteen minutes - forty
Eighteen minutes - thirty
Eighteen minutes - twenty
Eighteen minutes - ten
Eighteen minutes - zero
Seventeen minutes - fifty
Seventeen minutes - forty
Seventeen minutes - thirty
Seventeen minutes - twenty
..........
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.
Näää!
Gissar lite spontant på spaken jag också.
Tror inte att det är reläer på den...
Start av motor, hel-ljus och sedan stopp efter 100m, släckning av ljuset...
Grattis...
Du har startat:
Self-destruct sequence initiated.
Self-destruct in T minus 20 minutes...
Nineteen minutes - fifty
Nineteen minutes - forty
Nineteen minutes - thirty
Nineteen minutes - twenty
Nineteen minutes - ten
Nineteen minutes - zero
Eighteen minutes - fifty
Eighteen minutes - forty
Eighteen minutes - thirty
Eighteen minutes - twenty
Eighteen minutes - ten
Eighteen minutes - zero
Seventeen minutes - fifty
Seventeen minutes - forty
Seventeen minutes - thirty
Seventeen minutes - twenty
..........
.........
........
.......
......
.....
....
...
..
.
Näää!
Gissar lite spontant på spaken jag också.
Tror inte att det är reläer på den...
// Lasse
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Fast ledamot i ETC & teknisk chef för Eurotrial.
All 4 wheels must participate, lock up your axles!!!
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Haha! Dagens bästa, Lasse! Lurigt med franska bilar...
Jag ska ta en titt på spaken imorgon.
Jag ska ta en titt på spaken imorgon.
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
-
- Rutinerad
- Inlägg: 348
- Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
- Ort: Karlskrona, Blekinge
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Nää, det är väl japanska bilar som är programmerade att förstöra sig själva efter förutbestämd tid...?
Franska bilar har bara egen vilja och sydländskt temperament, de gör saker som passar dem. Dock passar det sällan oss ägare...
Franska bilar har bara egen vilja och sydländskt temperament, de gör saker som passar dem. Dock passar det sällan oss ägare...
Re: Elfel Peugeot Expert 2003
Som den ogudaktiga ateist jag är ägnade jag vilodagen åt att demontera lite plastpaneler för att komma åt spakhelvetet.
Efter lite pillande och svärande fick jag loss spaken och kunde konstatera att den luktade bränt. Beställer ny spak på måndag!
Efter lite pillande och svärande fick jag loss spaken och kunde konstatera att den luktade bränt. Beställer ny spak på måndag!
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.
O.A.S. Offroad & Adventure Society
//Abbe - Team Skottkärra