Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
-
- Beroende
- Inlägg: 1161
- Blev medlem: tor jul 16, 2009 9:40
- Ort: Värnamo
Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Sitter och klurar på att antingen skaffa en ledramp eller xenonkonvertera ett gäng "vanliga" lampor.
Jag vill gärna ha bra ljus rakt fram men även lite bredd på det då jag åker väldigt blandat på både lång och rak landsväg samt krokig grusväg..
Jag kan acceptera "kallstartstiden" på xenon, men behöver samtidigt inte ljuset en kilometer fram.
Hur får man mest ljus för pengarna?
Jag vill gärna ha bra ljus rakt fram men även lite bredd på det då jag åker väldigt blandat på både lång och rak landsväg samt krokig grusväg..
Jag kan acceptera "kallstartstiden" på xenon, men behöver samtidigt inte ljuset en kilometer fram.
Hur får man mest ljus för pengarna?
Toyota LJ70 -86. 8274 m bow2, Torsen fram, svetsat bak.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
BMW 520dt M-sport -08, 42000mil till salu
BMW 520dt M-sport -15 (ersättaren)
Iveco 59.12 -93
Z1000 -08
Bygger LJ70 med BMW-diesel och portaler i fyrlänk F/B.
-
- Beroende
- Inlägg: 1325
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
- Ort: S:T Anna, Söderköping
- Kontakt:
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Kompromisser det där... Led är tråkigt när det snöar tack vare att snön inte smälter bort. Annars tycker jag ljusbilden är trevligare på Led då det inte blir "fläckar" utan ett jämnt flöde. Fick hem en ramp i dag med 8/120 graders kombo. Blev riktigt hyfsat. Xenonet lyser ju längre men upplevde att ett koverterat ljus inte blev helt hundra.
Vet inte om detta gav något men lite tankar i alla fall. Mvh
Vet inte om detta gav något men lite tankar i alla fall. Mvh
If in doubt, Flat out!
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Xenon. Är det korta svaret.
För mig är ljusbilden i kombination med mängden som avgör i favör för Xenon.
Jag vill inte ha något ljus alls från extraljus där jag redan har ordinarie hel/halvljus.
För mig har dom flesta LED lösningar jag sett haft för mycket arbetsljusbild. Blir vansinnigt ljust "10m" framför bilen mitt på vägen. Ser inget i vägdikena och längre fram pga bländad av sig själv.
Ja det finns dyra och fantastiska LED lampor också. Men då är dom inte prismässigt lika intressant mot Xenon längre tycker jag.
Nu kör jag huvudsakligen vägar där man slår på extraljusen när man startar och kanske bländar av 3-4gånger innan man är framme 3mil senare. Delvis pga dom flesta åker åt samma håll till och från jobben på morgon och kväll.
Den mängd vilt man sett stå på sidan av vägen i "förundran" eller vänt om och springer iväg för att en "ljusboll" kommit är lätt värt den extra säkerhet extraljusen ger.
Har kört på ett rådjur med MCn. Nu sitter det 2x 40w Xenon extraljus även på nuvande MC.
Hade nog kunnat tänka mig sätta något i stil med "clearwaterlights" LED på MCn också men dom är för dyra.
Har använt mig av Bosch Navigator med 55w Xenon Speedstart. (4st) Ger lång och bred ljusbild.
Efter ett stenskotts haveri blev det byte i två av lamporna till 100w Xenon. Det gav än mer ljus.
På den bilen är det 4st två som får gå i vägkanterna och två i vardera körfält på vägen.
Nackdelen 100w är lite seg men då dom snabbt är uppe i motsvarande 55w Xenon så gör det inte så mycket att sista 50% tar lite tid.
Däremot 55w med speedstart är upp på 70-80% i princip omgående så inget problem med fördröjning där.
Har även använt Hella Metal Compact med 55w Xenon Speedstart. (3st)
Gav riktigt trevlig ljusbild. Bra längd och bredd utan en massa nära bilen.
Dessa skulle jag nog använt vid nytt bygge idag.
Även hört gott om NBB med Xenon där man kan använda DS1 lampor. Men inte provat tillräckligt själv.
LED. Ja jag använder också LED lampor både i garaget och på traktorn. Perfekt som arbetsbelysning sprider åt alla håll. Är lätt att installera drar inte så mycket ström.
För mig är ljusbilden i kombination med mängden som avgör i favör för Xenon.
Jag vill inte ha något ljus alls från extraljus där jag redan har ordinarie hel/halvljus.
För mig har dom flesta LED lösningar jag sett haft för mycket arbetsljusbild. Blir vansinnigt ljust "10m" framför bilen mitt på vägen. Ser inget i vägdikena och längre fram pga bländad av sig själv.
Ja det finns dyra och fantastiska LED lampor också. Men då är dom inte prismässigt lika intressant mot Xenon längre tycker jag.
Nu kör jag huvudsakligen vägar där man slår på extraljusen när man startar och kanske bländar av 3-4gånger innan man är framme 3mil senare. Delvis pga dom flesta åker åt samma håll till och från jobben på morgon och kväll.
Den mängd vilt man sett stå på sidan av vägen i "förundran" eller vänt om och springer iväg för att en "ljusboll" kommit är lätt värt den extra säkerhet extraljusen ger.
Har kört på ett rådjur med MCn. Nu sitter det 2x 40w Xenon extraljus även på nuvande MC.
Hade nog kunnat tänka mig sätta något i stil med "clearwaterlights" LED på MCn också men dom är för dyra.
Har använt mig av Bosch Navigator med 55w Xenon Speedstart. (4st) Ger lång och bred ljusbild.
Efter ett stenskotts haveri blev det byte i två av lamporna till 100w Xenon. Det gav än mer ljus.
På den bilen är det 4st två som får gå i vägkanterna och två i vardera körfält på vägen.
Nackdelen 100w är lite seg men då dom snabbt är uppe i motsvarande 55w Xenon så gör det inte så mycket att sista 50% tar lite tid.
Däremot 55w med speedstart är upp på 70-80% i princip omgående så inget problem med fördröjning där.
Har även använt Hella Metal Compact med 55w Xenon Speedstart. (3st)
Gav riktigt trevlig ljusbild. Bra längd och bredd utan en massa nära bilen.
Dessa skulle jag nog använt vid nytt bygge idag.
Även hört gott om NBB med Xenon där man kan använda DS1 lampor. Men inte provat tillräckligt själv.
LED. Ja jag använder också LED lampor både i garaget och på traktorn. Perfekt som arbetsbelysning sprider åt alla håll. Är lätt att installera drar inte så mycket ström.
-
- Beroende
- Inlägg: 1230
- Blev medlem: mån aug 15, 2011 18:44
- Ort: Skogen utanför Kalmar
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Xenon. Har 2 st pencil bigknick med 75W i på jeepen. Det räcker och blir över, sprider "lagom" och lyser långt. runt 7-800 m är inte ovanligt att man ser utan att anstränga sig.
Köpte hem en LEDramp för någon vecka sen. 36"@390W (140W när man började mäta, krigar som fasen med kineserna för stunden. Men de e en annan historia). Den får nog hamna på traktorgrävaren istället.
Kan se om jag kan få några jämförelsebilder emellan dom, kan vara intressant då de ligger rätt nära varandra i effekt.
Köpte hem en LEDramp för någon vecka sen. 36"@390W (140W när man började mäta, krigar som fasen med kineserna för stunden. Men de e en annan historia). Den får nog hamna på traktorgrävaren istället.
Kan se om jag kan få några jämförelsebilder emellan dom, kan vara intressant då de ligger rätt nära varandra i effekt.
//Jimmy
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
SJ 410, B230, zf automat, stenkrypare, 35*12,5 Cooper STT, LJ70 axlar i triangellänkar. I långtidsvila pga avsaknad av bromsar.
Jeep GC WH 3.0CRD
Ford connect, slit och släng
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
När man jämför så bör man ju jämföra kvalité mot kvalité och inte mot diverse kinagrejer vilket ju ofta LED tyvärr är.
Kollar man tex Rigid mfl så är ofta utbytet klart bättre än tex ebay-fynd.
Men normalt sett ger xenon mer ljus per krona.
Kollar man tex Rigid mfl så är ofta utbytet klart bättre än tex ebay-fynd.
Men normalt sett ger xenon mer ljus per krona.
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
Helt klart xenon har provat allt från halogen till extremt dyra led ramper som man mer eller mindre får svetsa fast på bilen för dom inte ska få fötter för tillfället så kör jag med 5 st hella 3003 konverterade med 200w xenon i varje lampa och så länge det inte finns en skylt inom 2 km framför dig e dom helt underbara med typ en rejäl spridning typ 20-30 meter utan om vägbanan. Men rekommenderar inte så pass mycket ljus då man bländar sig själv. 3-4 extraljus med max 100 watt xenon e precis lagom
VA sa jag något ?
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Jeep cj 7 :såld
Toyota Landcruier : Rip
Nissan patrol y60 :såld
Can-am outlander xtp 1000
Nissan patrol byggd för äventyr där vägen slutar med massor av godis
Re: Det börjar bli mörkt ute --> LED eller Xenon?
En kombination mellan xenon och led med vettig kvalité ger helt fantastiskt ljus, men när man pratar bang for the buck, då är xenonkonverterade vanliga extraljus helt överlägsna. Typ SIM eller Bosch Big knick'are.