Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » sön aug 21, 2016 17:25

Vad orsakar en brun, seg och kladdig smet i kylsystemet på en traktor dieselmotor?

Traktorns första 25År är servicehistoriken okänd, troligen byttes aldrig kylvätskan annat än om det ingick i nymaskinförsäljning/service. Så rostutfällning p.g.a gammal kylvätska är en möjlig orsak, men de senaste 15 åren har kylvätskan bytts flertalet gånger, och systemet spolats.

Kylsystemet har under många År förlorat kylvätska, något jag antagit har försvunnit via ett gammalt och otätt kylarlock. Får fylla på någon Liter då och då under vintern då traktorn får arbeta som mest ( 13L volym ). Har aldrig sett tecken på vatten i oljan, eller i avgaserna. Vid kallstart är avgaserna vitaktiga, men blir svarta eller "osynliga" direkt vid gaspådrag.

Oljenivån är stadig, så ingen onormal oljeförbrukning eller utspädning kan märkas.

Motorn har aldrig visat tecken på överhettning eller ojämn gång. Alltid startat snabbt, beroende på temperatur naturligtvis. Värmare på vintern har alltid varit ett måste då motorn tydligen är lågkompad enligt förståsigpåare...

Idag togs topplocket av för kontroll/byte av topplockspackning, inga synliga fel kunde ses på den gamla packningen och samtliga kolvar var normalsotiga utan nyansskillnader mellan cylindrarna.

Främst de bakre kylkanalerna i blocket var "proppfulla" av den här bruna, kladdiga smeten. Körde ner en tunn plastslang i smeten, och slangen var 2-3ggr så tjock när den drogs upp igen.

Vid urspolning av kylkanalerna i topplocket ( efter demontering ) syntes inga tydliga oljestrimmor i spillvattnet, så smeten verkar inte vara orsakad av olja.

Har aldrig reflekterat över vilken glykol som använts, eller ska vara i motorn, utan tagit den som funnits till hands. Biltema, lantmännen, mekonomens, AD bildelars... Men ska glykol kunna orsaka detta bruna kladd?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av cherokeex2 » sön aug 21, 2016 18:57

Om man blandar fel sorters glykol med varandra så slutar det med att det bara blir gegga av alltihopa.
som tex longlife och vanlig eftersom dom har helt olika beståndsdelar och kan reagera mot varandra.
Vet att på jobbet så provade jag att blanda 2 av glykolerna vi har bara för att se vad som hände.
Först den "vanliga" som vi använder adproline 774F oem gul som är blandbar med dom flesta andra vanliga glykolerna.
Sen adproline G13 (longlife) och efter kanske ca 10 min så var det bara trögflytande gegga i baljan jag använde...
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » sön aug 21, 2016 19:12

Longlifeglykol har aldrig varit i närheten av motorn, endast "vanlig" Blå glykol, även om färgen inte säger något om glykolsort.

Frågan är varför just denna motor reagerat som den gjort när inga andra samtida motorer visat några tecken på brunsmet... Har tänkt på det här med blandning av glykolsorter, men lämnat den då det endast verkar vara den här motorn som har detta problem.

Tanken med byte av topplockspackningen var att det ev, tryckts in avgaser i kylsystemet och därmed orsakat smeten, men det verkar inte ha skett.

En positiv del i rivningen av motorn är att jag upptäckte en brusten insugsfjäder.

Edit: Hittade denna länk om glykoler, bara för att krångla till det ytterligare :?
http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Wr-JoL
Användare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons feb 19, 2014 20:13
Ort: Örnsköldsvik

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Wr-JoL » mån aug 22, 2016 10:22

Smörjfett ?

Förekommer ju fettnippel på axel till vattenpump. Ibland åker det innåt.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » mån aug 22, 2016 11:54

Det är för stora mängder för att vara fett, dessutom "oljar" det sig inte i vattnet som sköljde ur topplocket med. Tror mer på blandning av glykolsorter efter cherokées inlägg, märkligt dock att bara denna motor reagerat på detta viset.

Frågan är hur man blir av med skiten efter packningsbytet?
Motorn verkar ju inte ta skada av det, men det är irriterande att ha kylaren och motorn full av den här smeten.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

cherokeex2
Veteran
Inlägg: 1514
Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
Ort: Markaryd

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av cherokeex2 » mån aug 22, 2016 12:43

Det tar lång tid att bli av med det.
Kommer ihåg att vi fick in en lastbil med samma problem + sprucket topplock.
Även om vi la en hel dag på att skölja ut blocket och alla slangarna så var det likadan brun smet efter några veckor igen.

Vad vi inte provade var att stoppa ner maskindiskmedel och bara vatten i kylsystemet och sen köra motorn varm.
För det ska tydligen fungera riktigt bra på att rengöra kylsystem.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a

sos
Veteran
Inlägg: 1719
Blev medlem: fre sep 26, 2008 9:27
Ort: Kiruna

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av sos » mån aug 22, 2016 12:59

cherokeex2 skrev:Vad vi inte provade var att stoppa ner maskindiskmedel och bara vatten i kylsystemet och sen köra motorn varm.
För det ska tydligen fungera riktigt bra på att rengöra kylsystem.
Är inte det ganska frätande? slangar, packboxar i vattenpump... blir säkert rent men?
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » mån aug 22, 2016 13:39

Har sugit ur alla kanaler nu med hjälp av våtdammsugaren och en Mac gyver förminskning av sugröret ner till en ca, 12mm inv, slang som passade i kylkanalshålen i blocket.

Har nu fyllt upp blocket med utspädd avfettning för att se om det tar bort resterna som sitter på kanalväggarna.

Bilder på smeten, till Höger separerad och ganska ren kylvätska, i mitten ren smet, och till Vänster en tömd balja.

Bild

Närbild på den "rena" kylvätskan.

Bild

Närbild på smeten, notera att baljan är lutad, ändå sitter smeten kvar i den övre delen av baljbottnen.

Bild

Har hört talats om det här med att inte blanda glykol i många, många År, även under verkstadstiden. men aldrig sett det i verkligheten, förrän nu.

Samma sak med bromsslangar som agerar backventiler, tills i våras såg jag det som en vandringssägen eller myt, tills jag fick hem en V70 med anliggande broms.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

Ninetoes
Beroende
Inlägg: 1051
Blev medlem: fre feb 08, 2008 12:28
Ort: Åland

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Ninetoes » mån aug 22, 2016 13:43

sos skrev:
cherokeex2 skrev:Vad vi inte provade var att stoppa ner maskindiskmedel och bara vatten i kylsystemet och sen köra motorn varm.
För det ska tydligen fungera riktigt bra på att rengöra kylsystem.
Är inte det ganska frätande? slangar, packboxar i vattenpump... blir säkert rent men?
Tycker också det låter riskabelt. Maskindiskmedel är ju rätt elakt mot aluminium så är det aluminiumkylare ska man kanske låta bli att använda maskindiskmedel.

Vatten och citronsyra har jag använt i en gammal sjövattenkyld Yanmar jag haft. Åt effektivt upp all rost i kylkanalerna men om det löser upp glykolklet vet jag inte. Kanske inte är särskilt snällt mot aluminium det heller iofs...
Suzuki Vitara Trayback - Challengebil.
Toyota Landcruiser HJ61 - Expeditionsbil.


O.A.S. Offroad & Adventure Society

//Abbe - Team Skottkärra

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Fisketorp » tis aug 23, 2016 14:01

Prövade maskindiskmedel i min Zj. nog blev det rent, kom ut ordentligt med skit.
fick vara väldigt noga med att skölja rent i omgångar också.

Strax därefter så började vattenpumpen att läcka.
Om det har med det att göra eller om pumpen var dålig är ju svårt att sia om men men.

Tyckte en pump var värt för att bli av med all skit jag inte ens visste fanns i motorn.

Men det finns ju medel avsedda för detta att hälla i?

Mathias T
4x4xnerd
Inlägg: 6345
Blev medlem: fre feb 24, 2006 20:53
Ort: Nol

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Mathias T » ons aug 24, 2016 18:07

Är det en ford så hade dom problem med blocken så det ofta slutade med att motorns olika vätskor hamnade på fel ställen
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » lör aug 27, 2016 6:39

Ja det är en Ford, men de problem som diskuterats på traktorforumen är knappast relevanta här vill jag tycka då oljenivån inte ökar eller minskar, oljan inte är förorenad av vatten eller Diesel.

Rostutfällningar borde inte omvandlas till en seg blandning av tapetklister och chokladpudding, varför jag just nu är benägen att tro att det handlar om glykolblandning, trots att jag medvetet inte har blandat olika glykolsorter. Tittade på de tomdunkar jag har kvar, och de är etylenbaserade allihopa oavsett fabrikat. Möjligen kan det ha slunkit med någon annan sorts glykol som legat med i någon bil jag köpt, annars har jag köpt "samma" sorts blåaktiga glykol i många år vis Biltema. Mekonomen, Granngården m,fl. Någon longlifeglykol eller liknande har aldrig köpts.

Vore intressant att få sörjan undersökt av någon kemiskt kunnig person.

Avgaser vill jag nästan helt utesluta då det inte luktar eller bubblar ur kylaren under gång, och då då det är en gammal traktor helt utan avgasrenande finesser borde det verkligen lukta, och sota ned, av kylvätskan.

Nu när sörjan stått i en balja ett tag, tycks den nästan ha "härdat" ytterligare, då den verkar ännu fastare och segare än när den sögs ur motorblocket. Volymen kanske är ca, 2 Liter och kylsystemet Ca, 12 Liter
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av hakan13 » lör aug 27, 2016 9:04

hej.
vilken Ford är det?? en del Fordar har ett filter till kylsystemet...
har du nåt sånt på din??
Håkan.

Iznogoud
Forumräv
Inlägg: 666
Blev medlem: lör maj 07, 2016 14:47
Ort: Sandviken

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av Iznogoud » lör aug 27, 2016 14:44

Snäppet över Stiga Garden... Fast med lastare 8)
Nej något filter till kylsystemet finns inte, det är nog bara på de lite större maskinerna det finns.
Men med tanke på hur kylsystem kan eller brukar se ut, borde det vara standard på alla motorer.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6

hakan13
Forumräv
Inlägg: 503
Blev medlem: mån jul 21, 2014 18:14
Ort: finspång

Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor

Inlägg av hakan13 » lör aug 27, 2016 17:21

Som min IH då... kallar den för stora trädgårdstraktorn... :mrgreen:
Jo den dom hade på ett av mina tidigare jobb var en 7810... kanske ingen stortraktor idag... men förr så...
Har för mej att det sitter nån avjoniseringsgrunka i filtret!! Just med tanke på Ford sjukan! !

Skriv svar