Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
"filterna" som används på fordarna är mer en behållare med antikorrosionshindrande medel än filter och används just för att dämpa att motorblocket sakta upplöses.
Materialet i blocket är just problemet på dessa då det är låg kvalitet på det.
Materialet i blocket är just problemet på dessa då det är låg kvalitet på det.
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Crappers!
Tänkte montera tillbaka lastaren på traktorn idag, men innan start kontrollerade jag oljestickan.
En gråaktig sörja l å n g t upp på stickan antydde att något inte stod rätt till, och mycket riktigt. Då oljeavtappningspluggen lossades rann kristallklart ( nåja.. ) vatten ut först, och sedan den vattenblandade oljan.
Vid kontroll av den bruna sörjan jag tidigare sugit upp ur motorblocket, visade den sig vara magnetisk!?
Så tyvärr verkar blocket ha ätits upp inifrån, men tätats av sörjan jag sög ur.
För tidigare har oljan varit becksvart utan minsta lilla vattenmolekyl synlig, tills nu.
Så var den dagen förstörd, och en massa dyrbara pengar bortspolade.
Tänkte montera tillbaka lastaren på traktorn idag, men innan start kontrollerade jag oljestickan.
En gråaktig sörja l å n g t upp på stickan antydde att något inte stod rätt till, och mycket riktigt. Då oljeavtappningspluggen lossades rann kristallklart ( nåja.. ) vatten ut först, och sedan den vattenblandade oljan.
Vid kontroll av den bruna sörjan jag tidigare sugit upp ur motorblocket, visade den sig vara magnetisk!?
Så tyvärr verkar blocket ha ätits upp inifrån, men tätats av sörjan jag sög ur.
För tidigare har oljan varit becksvart utan minsta lilla vattenmolekyl synlig, tills nu.
Så var den dagen förstörd, och en massa dyrbara pengar bortspolade.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
tråkigt!!!
ska du byta motor??
ska du byta motor??
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Vet inte, känns rätt osäkert att köpa en begagnad motor. Och ett nytt shortblock lär knappast vara billigt i jämförelse med traktorns marknadsvärde på runt 40-50K.
Funderar på om det kan gå att betongfylla blocket, den bruna smeten tycks ju ha fungerat som tätningsmedel innan jag sög ur den.
Vad för "betong" används vid blockfyllning?
Funderar på om det kan gå att betongfylla blocket, den bruna smeten tycks ju ha fungerat som tätningsmedel innan jag sög ur den.
Vad för "betong" används vid blockfyllning?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Det finns ingen alternativ motor som kan användas utan större ombyggnation då?
Kanske en som inte lider av problemen som orginalmotorn.
Bara en tanke.
Kanske en som inte lider av problemen som orginalmotorn.
Bara en tanke.
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Ingen aning faktiskt, ska prata med en traktorverkstad om vad som kan göras.
Motorn är ju 3 cylindrig, så alternativen kanske inte är så många.
Motorn är ju 3 cylindrig, så alternativen kanske inte är så många.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Den så kallade fordsjukan drabbade ford 4 cylindriga motorer de hade med felaktig glykol och ingen glykolbyte blev kavitatioener å rostfällning så de gick hål på loppena va tydligen jävligt känsliga för fel glykol
Valp 1,9 tdi
Wrangler tj 4,0
Wrangler tj 4,0
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
I min BM400 sitter det också en 3 cyl, en perkins, och det är väl inte helt ovanligt med liknande även i andra fabrikat.Iznogoud skrev:Ingen aning faktiskt, ska prata med en traktorverkstad om vad som kan göras.
Motorn är ju 3 cylindrig, så alternativen kanske inte är så många.
Om nu cylinderantalet skulle vara det som mest avgör hur omfattande ombyggnaden blir?
Mvh Magnus
Toyota Landcruiser 90 3.4 LWB -97 (daily)
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Nissan Patrol Y61 2.8 LWB -99 (travel)
Polaris Sportsman 500 X2 -07
Volvo BM 400 "Buster" -65 med Modig 608 lastare
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Motorn är en bärande del då byte till främmande är inte lätt,skrotats många fordar pga detta motorproblem.
Råkade ut för en som fick för sig att skicka ut all motorolja i kylet på några minuter,gick på 60k plus moms med motorbytet
Råkade ut för en som fick för sig att skicka ut all motorolja i kylet på några minuter,gick på 60k plus moms med motorbytet
"If speed kills,then suzukidrivers must live forever"
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
kruxet är väl att alla tillverkare har sina egna lösningar på motorfästen i.o.m att motorn är en del av "ramen", så att bara ta en annan 3 cylindrig motor är knappast så enkelt som man skulle önska och vilja. Och köpa en likadan begagnad känns också osäkert om nu även de 3 cylindriga också lider av kavitationssjukan
Just nu känns betongfyllning som ett billigt sätt att försöka "lösa" problemet, fungerade det med brunsmet, borde det fungera ännu bättre med "betong" som tycks vara en vanlig metod inom racingbranschen. Vad man nu använder?
Just nu känns betongfyllning som ett billigt sätt att försöka "lösa" problemet, fungerade det med brunsmet, borde det fungera ännu bättre med "betong" som tycks vara en vanlig metod inom racingbranschen. Vad man nu använder?
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
wonderweld eller motorsvets som det också kallas kanske kan vara något?
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Tack för tipset, det har jag inte tänkt på.
Ska rulla in traktorn i garaget igen, lossa tråget och se hur snabbt och mycket kylvätska som rinner genom blocket.
Mest troligt handlar det om porer eller småsprickor just nu, och inte ett ½" hål. Så det borde gå att täta med något finkornigt.
Dock är ju detta bara en nödlösning då blocket kommer att fortsätta vittra bort, varför jag, i all min okunskap just nu, att betongfyllning ger en längre nödlösning.
Ska rulla in traktorn i garaget igen, lossa tråget och se hur snabbt och mycket kylvätska som rinner genom blocket.
Mest troligt handlar det om porer eller småsprickor just nu, och inte ett ½" hål. Så det borde gå att täta med något finkornigt.
Dock är ju detta bara en nödlösning då blocket kommer att fortsätta vittra bort, varför jag, i all min okunskap just nu, att betongfyllning ger en längre nödlösning.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Hej.
Tråkigt att läsa om detta, mitt deltagande till dig.
Men, betongfylla blocket? Som jag känner till är det en metod för att förstärka blocket så det inte flexar. I dragracing som ju sker över max 402 m. om jag minns rätt (var rätt länge sedan jag läste Bilsport) eller för den delen kände folk som körde..
På strippen kör man ju bara några sekunder åt gången. Förlåt racingentusiaster om jag låter lättsinnig om den sporten, menar inte så
När man betongfyller tar man ju bort motorns kylfunktion, hur ska du klara det på en traktor?
Men borde det inte gå att skaffa en likadan motor (från valfritt fordon/elverk/pump/trösta, etc) & flytta över bakgavel som brukar vara bultad samt oljetråg, där bärande kontaktyta mot traktorn sitter?
Eller....
Göra som jag gjorde med min Volvo T31 konvertering till chev 307
Men DET är en massiv ombyggnad där jag ersatte motorns bärande funktion. Rätt omfattande som sagt. Vill du veta mera kan jag lägga ut länken till den bloggen jag skrev ner allt arbete, är som en byggbeskrivning av konverteringen.
Jag funderar på att skaffa mig en traktorgrävare där motorn rasat & om då blir det ett motorbyte på den till nå´n valfri diesel & då står jag inför samma utmaning igen. Det går, men mycket jobb..
Tråkigt att läsa om detta, mitt deltagande till dig.
Men, betongfylla blocket? Som jag känner till är det en metod för att förstärka blocket så det inte flexar. I dragracing som ju sker över max 402 m. om jag minns rätt (var rätt länge sedan jag läste Bilsport) eller för den delen kände folk som körde..
På strippen kör man ju bara några sekunder åt gången. Förlåt racingentusiaster om jag låter lättsinnig om den sporten, menar inte så
När man betongfyller tar man ju bort motorns kylfunktion, hur ska du klara det på en traktor?
Men borde det inte gå att skaffa en likadan motor (från valfritt fordon/elverk/pump/trösta, etc) & flytta över bakgavel som brukar vara bultad samt oljetråg, där bärande kontaktyta mot traktorn sitter?
Eller....
Göra som jag gjorde med min Volvo T31 konvertering till chev 307
Men DET är en massiv ombyggnad där jag ersatte motorns bärande funktion. Rätt omfattande som sagt. Vill du veta mera kan jag lägga ut länken till den bloggen jag skrev ner allt arbete, är som en byggbeskrivning av konverteringen.
Jag funderar på att skaffa mig en traktorgrävare där motorn rasat & om då blir det ett motorbyte på den till nå´n valfri diesel & då står jag inför samma utmaning igen. Det går, men mycket jobb..
- To Live Beyond Requirements -
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Projektbilen: Suzuki Vitara
Mc: Yamaha XT 600 -93´
Veterantraktorerna: Volvo T31 med V8, Volvo T25
Bolinder Munktell 35 & Volvo BM 55 med grävaggregat
Brukstraktorn: Volvo BM 2200
Svennebilen: Skoda Fabia
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Kanel?
eller det mer "proffsiga" kylartätning typ CRC?
Kanske fungerar... kylartätning är en seg brun smörja som antagligen stelnar i hålen/porerna.
(ganska likt sörjan du spolat ut, kanske någon hällt i en ekonomi förpackning någon gång?)
eller det mer "proffsiga" kylartätning typ CRC?
Kanske fungerar... kylartätning är en seg brun smörja som antagligen stelnar i hålen/porerna.
(ganska likt sörjan du spolat ut, kanske någon hällt i en ekonomi förpackning någon gång?)
Suzuki Samurai -91, stenkrypare 6.5, OME fjädrar + shackle reverse, vitara-servo, warn RT30, swift stolar
Re: Brun, seg smet i kylsystem dieselmotor
Nja, är tveksam till att kylningen försämras så mycket.
Dels körs den ju hårdast på vintern i.o.m snöröjning och då kyler nog vinterluften en hel del, och dels så sker den mesta värmebildningen i blockets övre del, mot topplocket, och inte i blockets kylsystemsbotten där betongfyllningen ligger.
Har googlat och läst en massa om betongfyllning nu, och många säger sig ju både rejsa och cruisa med betongfyllda, trimmade motorer.
Sedan kan skillnaden inte vara så stor mellan den sörja jag haft i många År och "betong", båda tätar ju nedåt samtidigt som kylvätskeflöde tillåts ovanför sörjan/"betongen". Motorn har aldrig visat upp några värmeproblem under de År jag noterat sörjan i kylaren, men å andra sidan har jag inte kört den i lantbruk utan bara som gårdstraktor och snöröjare.
Dels körs den ju hårdast på vintern i.o.m snöröjning och då kyler nog vinterluften en hel del, och dels så sker den mesta värmebildningen i blockets övre del, mot topplocket, och inte i blockets kylsystemsbotten där betongfyllningen ligger.
Har googlat och läst en massa om betongfyllning nu, och många säger sig ju både rejsa och cruisa med betongfyllda, trimmade motorer.
Sedan kan skillnaden inte vara så stor mellan den sörja jag haft i många År och "betong", båda tätar ju nedåt samtidigt som kylvätskeflöde tillåts ovanför sörjan/"betongen". Motorn har aldrig visat upp några värmeproblem under de År jag noterat sörjan i kylaren, men å andra sidan har jag inte kört den i lantbruk utan bara som gårdstraktor och snöröjare.
Grand Cherokee ZJ -95 4.0 höjd 4,5" på 33"
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6
Grand Cherokee ZJ -96 4.0 original dragbil
+ ett gäng reservdelsbilar, både V8 & I6