köpråd personbil för omkring 60k

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mantajohan » tis jul 05, 2016 8:45

fruan letar en nyare bil och det ska va en kombi, hon e bara intresserad av årsmodell 2000 och nyare vilket utelämnar riktiga bilar.....

hon fick rekomenderat skoda fabia kombi greenline 2009+ av en nära vän till oss, tydligen har dessa en 3 cylindrig diesel som skulle dra mellan 0,4-0,5 liter milen medans hon blev avrådd för bensinarna som skulle dra ca 0,8 per mil (en vän till mig har båda)

finns det nån annan kombi för ungefär 60 000:- (hos bilhandlare) som har vettiga reservdelspriser(japs är väl fortfarende svindyra?), hyfsat soppasnål och är relativ enkel att laga/serva?
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Fisketorp
Guru
Inlägg: 2597
Blev medlem: lör sep 28, 2013 16:31
Ort: Fisketorp

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av Fisketorp » tis jul 05, 2016 17:14

Vi köpte en Kia ceed 08 ca 11`000mil för 59kkr hos bilhandlare för något år sedan.

Går bra och billigt, drar husvagnen utan problem, billig skatt även om de har höjt den så blev det ca 1900kr nu.
Vi små kör mest så ligger väl på 05-06 i förbrukning. Kör vi i samma fart som svärfar kommer vi ner på 04 enligt färdator.

Grannen har en nyare och då får man 6vxl låda och någon hk mer samt lite annat utseende.

Utöver att bränslefiltret har krånglat och nu fick vi byta antenring (hoppas det var det som var felet) så har den fungerat väldigt bra. kör vi med lite tillsats eller tankar på annat ställe så krånglar inte filtret lika mycket.

Filtret är ganska lätt att byta, oljefilter väldigt lätt.
Vi ska nog byta bromsar snart och de säljer på biltema till bra pris.

Så att serva den är inte vidare dyrt tycker jag utan i samma prisklass som min v70 från 98.
Däremot är vi lite mer noggrann med den dyrare oljan till kian av biltemas olja då :mrgreen:

Sedan är det som alla nyare bilar att krånglar elektroniken blir det väl jobbigare.
övriga maskinella delar (förutom pumpen etc) går väl bra att byta själv.

Lite mindre bil än v70N vi hade men billigare att äga, köra och skatta.
Jag är 187 och sitter bra fram och bak (kortare resor) bagagen duger bra den med.

Caffe
Forumräv
Inlägg: 586
Blev medlem: tor mar 01, 2012 22:32
Ort: Skänninge
Kontakt:

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av Caffe » tis jul 05, 2016 21:06

mantajohan skrev:fruan letar en nyare bil och det ska va en kombi, hon e bara intresserad av årsmodell 2000 och nyare vilket utelämnar riktiga bilar.....

hon fick rekomenderat skoda fabia kombi greenline 2009+ av en nära vän till oss, tydligen har dessa en 3 cylindrig diesel som skulle dra mellan 0,4-0,5 liter milen medans hon blev avrådd för bensinarna som skulle dra ca 0,8 per mil (en vän till mig har båda)

finns det nån annan kombi för ungefär 60 000:- (hos bilhandlare) som har vettiga reservdelspriser(japs är väl fortfarende svindyra?), hyfsat soppasnål och är relativ enkel att laga/serva?
Min Fabia Combi bensin drar 0,67 med dubbdäck i smällkallaste vintern på motorvägen så 0,8 är en trasig bil eller en biltjuv som kör. Småvägar på sommaren är 0,5 inga problem. Jag är jättenöjd med min men de saknar ljudisolering så känsliga Göre sig icke besvär.

Sedan är ju VAG sämst på att ta något ansvar för något så räkna inte med någon goodwillreparation om kamkedjan sträcker sig...
Mina offroadbilder [Länk]
Pajero LWB gen II 3500 [Länk] - Inväntar offroafpremiären
Chevrolet S-10 S/T Pickup 4WD 262cui -96 - Vilar sig i form.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mantajohan » ons jul 06, 2016 11:35

ok skoda fabia och kia ceed, låter bra, hur är det med franska cittror o peggor?

fruan vägrar volvo vilket är synd eftersom v40 och v70 är sköna o ovanligt trevliga bilar för att va så nya...
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

macke
OffroadGeek
Inlägg: 4889
Blev medlem: tis maj 30, 2006 10:20
Ort: Segeltorp, Stockholm

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av macke » ons jul 06, 2016 13:08

BMW 330D e46 M-sport eller 320D/330D e91 M-sport :)
TGB 13

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mantajohan » ons jul 06, 2016 14:57

macke skrev:BMW 330D e46 M-sport eller 320D/330D e91 M-sport :)
finns ingen till salu för ca 60 000 i närheten :lol: bmw brukar ju ha lika dyra reservdelar som japs dessutom :shock:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av Lundin B » tor jul 07, 2016 6:25

Citroën C5 är en prisvärd bil, och jadå, dom går sönder dom med som alla andra bilar, men jag är nöjd med min 2011:a som snart gått 30 Kmil, modellen -08 är rymligare, 08- är "snyggare" tycker dom flesta, fast är "tysk" och mindre inuti, samt har bättre kvalitet, och såklart därmed dyrare också.
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

Kyria
Användare
Inlägg: 22
Blev medlem: ons aug 05, 2015 7:24
Ort: Stockholm

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av Kyria » ons aug 10, 2016 10:11

Jag kan tyvärr inte hålla med föregående talare när det kommer till cittra... :?
Jag avråder starkt från skiten!
Har själv en C5 -03 och vi ligger i skiljmässa, då jag fått nog!
Fjädringen (hydraliska) är helt vidrig, det känns som att köra en rullande hammock.
Räkna med att bilen kommer med felkoden "Antipollution-fault" då det verkar vara standardutrustning på cittror. Alla jag pratat med har haft det på sin.
(Sen att mitt fantastiska exemplar dessutom feltänder och går till och från på tre burkar kanske inte gäller alla, men det är likväl värdelöst!)
Dessutom sitter det mesta puckat till, byta lampor fram tex är en studie i hudskalning av händer samt underarmar. Att byta rem skall vi inte ens tala om.
Dricker rätt duktigt gör den också.
Det enda positiva med dem är att de är billiga i inköp. Förmodligen av en anledning... :roll:

Skulle ni mot förmodan vilja köpa en sån häck, har jag en till salu om inom snar framtid, då jag avskyr den!
Har köpt en Skoda pickis -98 som skall få ersätta C5an som bruksbil, och det säger väl en del om hur mycket jag skulle rekommendera en C5a... :lol:
I don't get lost, I just change my destination.

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mantajohan » ons aug 10, 2016 20:24

just nu lutar det åt att hon ska skaffa en kia ceed, skoda fabia eller kanske subaru, vi får se vilken bil hon tycker är fin när det väl är dags :lol:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Lundin B
Hemmastadd
Inlägg: 186
Blev medlem: tis okt 16, 2012 0:50
Ort: Östra Ljungby

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av Lundin B » ons aug 10, 2016 22:23

Kyria skrev:Jag kan tyvärr inte hålla med föregående talare när det kommer till cittra... :?
Jag avråder starkt från skiten!
Har själv en C5 -03 och vi ligger i skiljmässa, då jag fått nog!
Fjädringen (hydraliska) är helt vidrig, det känns som att köra en rullande hammock.
Räkna med att bilen kommer med felkoden "Antipollution-fault" då det verkar vara standardutrustning på cittror. Alla jag pratat med har haft det på sin.
(Sen att mitt fantastiska exemplar dessutom feltänder och går till och från på tre burkar kanske inte gäller alla, men det är likväl värdelöst!)
Dessutom sitter det mesta puckat till, byta lampor fram tex är en studie i hudskalning av händer samt underarmar. Att byta rem skall vi inte ens tala om.
Dricker rätt duktigt gör den också.
Det enda positiva med dem är att de är billiga i inköp. Förmodligen av en anledning... :roll:

Skulle ni mot förmodan vilja köpa en sån häck, har jag en till salu om inom snar framtid, då jag avskyr den!
Har köpt en Skoda pickis -98 som skall få ersätta C5an som bruksbil, och det säger väl en del om hur mycket jag skulle rekommendera en C5a... :lol:
Hahaha, ja dom tidiga C5:orna kan vara lite speciella, men brukar gå att få rätt på med rätt kunskap, om fjädringen känns som en hammock är den nog inte som den ska vara..och som jag skrev innan, Citroëner går också sönder, det konstiga är att när dom gör det så är det en skitbil, det är inte andra bilar som går sönder...jaja, jag är nöjd och har inte haft några större problem förutom med just en tidig C5:a som fungerade iofs, men var lite seg i gasresponsen, men den hade gått som taxi och hade gått närmare 40 Kmil så....och jadå, jag har haft flertalet andra bilmärken också.

Men var en gör som dom vill och alla bilar går sönder som sagt, jag är nöjd med mina iaf.

Lycka till med bilköpet till trådskaparen, vad det än blir !!
Mvh. Lundin B

DS21 Pallas-67, 30 st XM, 5 st Suburban 83-90, Crew Cab 6,5-99, C5 Tourer 240 hdi-11

mr.christian
Rutinerad
Inlägg: 348
Blev medlem: sön mar 09, 2014 0:12
Ort: Karlskrona, Blekinge

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mr.christian » tor aug 11, 2016 0:12

https://www.blocket.se/helsingborg/Opel ... ?ca=22&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

Skulle jag skaffat bil åt en sambo så hade det blivit en ovan nämnda Opel Astra Kombi. Räcker alldeles utmärkt som familjebil och det blir ett riktigt billigt ägande, finns massor med delar på skrotarna och allt finns i Tyskland till ruskigt låga priser. Inga konstiga franska lösningar, inga programmerade tidsinställda asiatiska bomber. Din budget räcker till en 2010a med ca 10' mil. Vill ni ha diesel så rekommenderar jag 1,7an - en outslitlig Izusu motor som lätt hänger med både 50' och 60' mil. Kamremsbyten var 15' mil för ca 4000kr, det är väl allt att tänka på. En "Tysklands Volvo 240";)

mantajohan
Forumräv
Inlägg: 944
Blev medlem: tor nov 22, 2007 16:09
Ort: skauneland

Re: köpråd personbil för omkring 60k

Inlägg av mantajohan » ons okt 26, 2016 9:21

fruan fastnade för en kia ceed kombi diesel :tumbup:

betydligt mer gedigen oc snålare än ford focusen :lol:
letar mercedes w201 och w124 200 diesel

Skriv svar