Val av motor fläkt Jeep
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Val av motor fläkt Jeep
Har som många andra problem med motortemp vid körning i skogen. Har i dagsläget bara en remdriven fläkt. Har tänkt att installera en eldriven fläkt som jag kan slå på manuellt när jag ser att det behövs.
Behöver lite tips och idéer kring detta.
Bilen är en Grand Cherokee 5,2l från 98.
Behöver lite tips och idéer kring detta.
Bilen är en Grand Cherokee 5,2l från 98.
Re: Val av motor fläkt Jeep
Mitt råd är bara : köp inte på Biltema eller dylika fläktar...
Lärde mej själv detta förra året med div krångel med varmgång innan en kompis ifrågasatte varför jag bara säkrat fläkten med 10A...
Satsa på en SPAL-fläkt eller liknande, visst är dom dyrare men funkar.(ca 1500-1800:- i Sverige)
Demon Tweeks i England kränger samma för runt 14000:-.
Har precic beställt en mellanpris-variant från England (Ebay), "Stoney Racing", 16´´, 12V, 220W, ca 18A förbrukning ...hamnade på strax under 800:- inkl frakt.
MVH /JB
Lärde mej själv detta förra året med div krångel med varmgång innan en kompis ifrågasatte varför jag bara säkrat fläkten med 10A...
Satsa på en SPAL-fläkt eller liknande, visst är dom dyrare men funkar.(ca 1500-1800:- i Sverige)
Demon Tweeks i England kränger samma för runt 14000:-.
Har precic beställt en mellanpris-variant från England (Ebay), "Stoney Racing", 16´´, 12V, 220W, ca 18A förbrukning ...hamnade på strax under 800:- inkl frakt.
MVH /JB
Jocke / Åsenhöga - Gnosjö
The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo
The stars are up
one fell down
and flew away
.....flew away.......
R.I.P Kiddo
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val av motor fläkt Jeep
Mitt råd är att du ska göra ventilationsöppningar i motorhuvens ovandel.
För ungefär 10 år sedan gjorde jag ett experiment på en Jeep -05.
Mätte temperaturen under huven vid långsam terrängkörning under högsommaren.
Fick utslaget 90 grader Celsius.
Öppnade luftevakueringshål på motorhuven.
Mätte ånyo och fick värdet 70 grader Celsius.
20 grader ner låter inte så mycket.
Men beakta att Jeepar tar motorns insugsluft under huven.
Kall insugsluft leder till bättre fyllnadsgrad i motorn = högre effekt och vridmoment.
Nu har ju Jeeparna så voluminösa motorer, så ett tapp på 10 - 20 % av vridmomentet vid långsam körning märks kanske inte.
För min Jeeps del monterade jag dessutom snorkel så att motorn fick frisk luft.
Jag kompletterade det hela med en fläktmotor som kylde ARB-kompressorn till axelspärrarna.
B t w så har Grand Cherokee 5.9 och Wrangler JK (2014?) ventilationsutsläpp på resp huvs ovansida.
För ungefär 10 år sedan gjorde jag ett experiment på en Jeep -05.
Mätte temperaturen under huven vid långsam terrängkörning under högsommaren.
Fick utslaget 90 grader Celsius.
Öppnade luftevakueringshål på motorhuven.
Mätte ånyo och fick värdet 70 grader Celsius.
20 grader ner låter inte så mycket.
Men beakta att Jeepar tar motorns insugsluft under huven.
Kall insugsluft leder till bättre fyllnadsgrad i motorn = högre effekt och vridmoment.
Nu har ju Jeeparna så voluminösa motorer, så ett tapp på 10 - 20 % av vridmomentet vid långsam körning märks kanske inte.
För min Jeeps del monterade jag dessutom snorkel så att motorn fick frisk luft.
Jag kompletterade det hela med en fläktmotor som kylde ARB-kompressorn till axelspärrarna.
B t w så har Grand Cherokee 5.9 och Wrangler JK (2014?) ventilationsutsläpp på resp huvs ovansida.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Val av motor fläkt Jeep
Det finns en heavy duty fläktkoppling man kan ha på 5.2 motorn som gör att det kyler bättre.
Här är annars några trådar från jeepforum där en har provat lite olika lösningar för att få bättre kylning:
http://www.jeepforum.com/forum/f13/orig ... 8-3374098/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeepforum.com/forum/f13/expl ... n-3364770/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeepforum.com/forum/f13/2016 ... n-3714705/" onclick="window.open(this.href);return false;
Här är annars några trådar från jeepforum där en har provat lite olika lösningar för att få bättre kylning:
http://www.jeepforum.com/forum/f13/orig ... 8-3374098/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeepforum.com/forum/f13/expl ... n-3364770/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jeepforum.com/forum/f13/2016 ... n-3714705/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Re: Val av motor fläkt Jeep
Gälar på huven gör underverk.
En smart lösning är att skaffa en automatisk fläktstyrning som du sätter på slangen som går till motorn.
Styrningen ger full effekt och samtidigt så drar du en kabel med en glödlampa kopplat i serie med fläkten så du får den att gå konstant på halvfart.
Koppla gärna fullfartsläget över ett tidrelä så den kan kyla även om du stänger av motorn.
En smart lösning är att skaffa en automatisk fläktstyrning som du sätter på slangen som går till motorn.
Styrningen ger full effekt och samtidigt så drar du en kabel med en glödlampa kopplat i serie med fläkten så du får den att gå konstant på halvfart.
Koppla gärna fullfartsläget över ett tidrelä så den kan kyla även om du stänger av motorn.
Känner du alla till nu det skicka så. Le att fall alla i dig fick det men. Det skickade som jäveln den slå vilja att du kommer så baklänges meddelande detta läsa ska man att insett väl du när"
viewtopic.php?t=14499
viewtopic.php?t=14499
Re: Val av motor fläkt Jeep
Jag har aldrig varit med om en bil med mekanisk fläkt som inte klarar att kyla när allt är i ordning. Alltså fräsch kylare, frisk viscokoppling och alla kåpor runt fläkten på sin plats. Framför allt fläktkåpan är viktig, har man inte den så tar fläkten luften den enklaste vägen. Det är inte genom kylaren...
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
Re: Val av motor fläkt Jeep
Håller med om vikten av fläktkåpa .
Många skiter i den efter att ha karosshöjt, men det blir ingen bra...
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Många skiter i den efter att ha karosshöjt, men det blir ingen bra...
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: Val av motor fläkt Jeep
Nån fläktkåpa sitter där inte. Är inte så fötjust i utseendet på 5,9l galler på huven, men man kan ju konstruera nått annat som funkar. Kände att en fläkt man startar manuellt när man kör längre sträckor i snigelfart vore en enkel lösning. Fick upp felmeddelande häromdagen med, colant sensor bad. Hoppas att det inte är den som sitter bakom grillen framför kylaren. För fronten och vinshen var inte kul att få på plats när jag förstärkt alla infästningar till detta.
Nått sånt hade passat på min bil
Nått sånt hade passat på min bil
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val av motor fläkt Jeep
Om man av olika anledningar inte vill ha luftledkåpa bakom kylaren, trots att kylfläkten arbetar där(delvis till ingen nytta) så kan man göra som bl a nyare Lada Niva = montera dubbla elektriska fläktar FRAMFÖR kylaren.
Man kan inte nog påpeka hur viktigt det är att kylaren är i god kondition = inte igenkleggad av lera eller förlorat sina lameller mellan rören.
Sist, men inte minst - stäng aldrig av motorn om den tenderar att bli överhettad.
Då slutar vattenpumpen pumpa runt kylvätskan och motorn kan bli partiellt överhettad med, i bästa fall, blåst topplockspackning.
Men öppna gärna huven så temperaturen lättare kan gå ner.
Själv kör jag med huven glipande lite i bakkant, i avvaktan på den ska få gälar.
Ska bara - sen så.
Man kan inte nog påpeka hur viktigt det är att kylaren är i god kondition = inte igenkleggad av lera eller förlorat sina lameller mellan rören.
Sist, men inte minst - stäng aldrig av motorn om den tenderar att bli överhettad.
Då slutar vattenpumpen pumpa runt kylvätskan och motorn kan bli partiellt överhettad med, i bästa fall, blåst topplockspackning.
Men öppna gärna huven så temperaturen lättare kan gå ner.
Själv kör jag med huven glipande lite i bakkant, i avvaktan på den ska få gälar.
Ska bara - sen så.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Val av motor fläkt Jeep
Varför inte bara sätta dit en fläktkåpa?
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Re: Val av motor fläkt Jeep
Jag undrar detsamma. Är väl bara o sätta dit kåpan så ska hela problemet vara ur världen sen.
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
-
- Veteran
- Inlägg: 1514
- Blev medlem: ons jan 14, 2009 20:54
- Ort: Markaryd
Re: Val av motor fläkt Jeep
Coolant sensor bad är givaren som sitter i expansionstanken.
Oftast är det fel i VIC panelen istället pga budgetlödningar gjorda i billigaste landet dom kunde hitta..
Den i fronten är yttertempmätaren
Att du inte har fläktkåpa förklarar varför den går varm...
Det blir ju definitivt inte bättre av vinchen som blockerar luften som kanske hade kunnat klara att kyla utan kåpan.
Utan kåpa kan du nästan sätta dit den absolut största fläkten du kan hitta men den kommer inte kyla ett dugg bättre...
Dom sitter där av en anleding, hade nån ingenjör kommit fram till att den inte behövs så hade den aldrig suttit där från början pga det hade blivit billigare att tillverka.
Oftast är det fel i VIC panelen istället pga budgetlödningar gjorda i billigaste landet dom kunde hitta..
Den i fronten är yttertempmätaren
Att du inte har fläktkåpa förklarar varför den går varm...
Det blir ju definitivt inte bättre av vinchen som blockerar luften som kanske hade kunnat klara att kyla utan kåpan.
Utan kåpa kan du nästan sätta dit den absolut största fläkten du kan hitta men den kommer inte kyla ett dugg bättre...
Dom sitter där av en anleding, hade nån ingenjör kommit fram till att den inte behövs så hade den aldrig suttit där från början pga det hade blivit billigare att tillverka.
Jeep cherokee 89a höjd 3" 31,10,5r15 BFG all terrain
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
Jeep cherokee 90a
Jeep grand cherokee 93a 4" höjning från Iron rock Offroad + RCX
Chevrolet silverado 2500 -94a 6" RCX höjning
Chevrolet C20 -82:a
Chevrolet suburban -97a
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8507
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Val av motor fläkt Jeep
Men om den är karosshöjd 2" då?henke_99 skrev:Är väl bara o sätta dit kåpan så ska hela problemet vara ur världen sen.
I alla fall på TJ blir det vissa problem .
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Val av motor fläkt Jeep
Har inte tagit bort fläktkåpan själv. Utan den var så när jag köpte bilen. Vid landsvägskörning funkar kylaren utmärkt, så tror inte vinshen har någon större påverkan. Får försöka få tag i en fläktkåpa och se om det blir tillräckligt.
Re: Val av motor fläkt Jeep
Det blir problem på alla bilar då... Men eftersom det i detta fallet inte skrivits att den blivit karosshöjd så förutsatte jag att så inte var fallet.Wältmeister skrev:Men om den är karosshöjd 2" då?henke_99 skrev:Är väl bara o sätta dit kåpan så ska hela problemet vara ur världen sen.
I alla fall på TJ blir det vissa problem .
Chevy Blazer -88. 350-th700-np203/205. D60+14BFF. 42" Super Swamper TSL.
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders
GMC Suburban 2500 -95. 6,5TD-4L80e-np241. Ifs-14BFF.
Opel Kadett GSI 16v -89.
Fullsize Offroaders