BF goodrich allterrain
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Re: BF goodrich allterrain
Jag skulle satsar på bfg at eller cooper stt maxx . Bfg blir lite hårda efter några år däremot är dem otrolig punkteringssäker samt att livslängden är enorm jag kör dem även på vintern funkar bra för mig och aldrig 4x4 på vanlig väg . Den nya bfg KO2 ska var mjukare och enlig tyska polare är livslängden inte als det samma som på föregångaren .
Patrol Y61 2006 3,0 dci
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
Patrol Y61 2008 3,0 crd
Patrol Y61 2004 3,0 dci
Patrol K160 1989 3,3td vänta på restauration
Patrol K160 1987 3,3td
With a Patrol you get stuck where others will never get!
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: BF goodrich allterrain
Jag har nya (tillverkade 2015) Cooper Discoverer A/T på en fjärde bil(Niva).
Tyvärr är däcket numera inte upptaget hos STRO som vintergodkänt.
Men i EU/Tyskland och USA är det fortfarande godkänt.
Ett, i mycket tycke, bra däck för 90% körning på belagda vägar.
Tyst(relativt) och mjukt.
Jag har 80%-profil på nuvarande A/T.
Beträffande vintervägs uppträdande så har jag lärt mig att STRO`s rekommendationer får man ta med en nypa salt.
Byråkrater som sammanställer listan.
Hade 35"-or gamla mönstret STT på en G-wagen i början på sekelskiftet.
De var godkända för vinterbruk, trots att de var hårda som håcki-puckar(ursäkta stavningen).
Satte nya STT på en Jeep.
Ofantligt mycket bättre som vinterdäck.
Men dom var inte godkända av STRO!
Så det här med godkända eller inte har bara betydelse om Bengen är ute och trålar eller om det händer en olycka och försäkringsbolaget blir inblandat.
B T W så har jag fräscha(tillverkade 2014) odubbade Michelin lågprofil vinterdäck till Nivan.
Men A/T upplever jag som överlägsna Michelin.
Till syvende och sist håller nog alla på det däck de själva har, utan att ha jämfört med andra däck.
Tyvärr är däcket numera inte upptaget hos STRO som vintergodkänt.
Men i EU/Tyskland och USA är det fortfarande godkänt.
Ett, i mycket tycke, bra däck för 90% körning på belagda vägar.
Tyst(relativt) och mjukt.
Jag har 80%-profil på nuvarande A/T.
Beträffande vintervägs uppträdande så har jag lärt mig att STRO`s rekommendationer får man ta med en nypa salt.
Byråkrater som sammanställer listan.
Hade 35"-or gamla mönstret STT på en G-wagen i början på sekelskiftet.
De var godkända för vinterbruk, trots att de var hårda som håcki-puckar(ursäkta stavningen).
Satte nya STT på en Jeep.
Ofantligt mycket bättre som vinterdäck.
Men dom var inte godkända av STRO!
Så det här med godkända eller inte har bara betydelse om Bengen är ute och trålar eller om det händer en olycka och försäkringsbolaget blir inblandat.
B T W så har jag fräscha(tillverkade 2014) odubbade Michelin lågprofil vinterdäck till Nivan.
Men A/T upplever jag som överlägsna Michelin.
Till syvende och sist håller nog alla på det däck de själva har, utan att ha jämfört med andra däck.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: BF goodrich allterrain
När det gäller godkända vinterdäck gäller följande:
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
Re: BF goodrich allterrain
PS, jag åker BFG Allterrain KO på min Nissan D21 Navara och de är de bästa Allterrain kompromissen jag har hittills kört på, samt mycket tysta. Har kört på många BFG däck och har aldrig upplevt att de har blivit hårda med tiden... Men det skall man veta att alla Allterrain däck är hårdare i gummiblandningen än vad Mud däck är generelt
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: BF goodrich allterrain
Ok...du körde hela vintern utan problem...men OM du åker bakom, tex mig, och jag bromsar för ett utspringande barn med mina nya dubbdäck....och du kör rakt in i mig bakifrån.gurgel skrev:Körde de hela vintern 500~ mil och hade inga problem alls.Mattilacken skrev:Nån som hunnit prova nyaste varianten av T/A KO2? Ser onekligen uppdaterad ut, i USA är de vinter godkända.
Vad säger ditt försäkringsbolag då? Har dom lust att betala ut en massa pengar till nån som inte åker på godkända vinterdäck?
Mitt försäkringsbolag gör det iaf inte...om jag själv kör av och har ej godkända däck så får jag betala 10% av rep kostnaden, dock lägst 5000kr.
Om jag kör på nån annan så var det mer luddigt....men att köra utan godkända däck var jämställt med bristfälligt fordon, typ obesiktigat, så jag kan tänka mig att det svider...
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BF goodrich allterrain
Hur ska man veta vilka däck som är särskilt framtagna för vinterbruk då? MS står ju i nån form på typ alla offroad däck jag sett så det är ju ingen bra guide och om dom kan var särskilt framtagna för vinterbruk utan att ha snöflingan då är man ju liksom ganska lost.
Ghosthack skrev:När det gäller godkända vinterdäck gäller följande:
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: BF goodrich allterrain
Jag ringde mitt försäkringsbolag IF och kollade, det som gäller hos dom är STRO:s lista.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BF goodrich allterrain
Det är det sista som gäller citat: vara märkta med M och S! Strunta i listorna för det som brukar nämnas av Däcksverkstäder stämmer inte, utan räcker med märkningen M och S! Sedan bryr sig inte besikningen om vad du har för däck...Danne skrev:Hur ska man veta vilka däck som är särskilt framtagna för vinterbruk då? MS står ju i nån form på typ alla offroad däck jag sett så det är ju ingen bra guide och om dom kan var särskilt framtagna för vinterbruk utan att ha snöflingan då är man ju liksom ganska lost.
Ghosthack skrev:När det gäller godkända vinterdäck gäller följande:
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: BF goodrich allterrain
Som jag skrivit tidigare är jag förundrad över hur ett däck kan vara godkänt för vinterbruk i EU men inte i Sverige, eller rättare sagt av STRO.
Vet inte STRO att Sverige är med i EU och att därför samma regler gäller.
Eller har Sverige fått undantag?
Av den anledningen hade jag en kopia på det tyska/EU-intyget med för att ev visa upp för farbror blå eller farbror grå.
Vet inte STRO att Sverige är med i EU och att därför samma regler gäller.
Eller har Sverige fått undantag?
Av den anledningen hade jag en kopia på det tyska/EU-intyget med för att ev visa upp för farbror blå eller farbror grå.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: BF goodrich allterrain
: Ghosthack....kolla gärna du med med ditt försäkringsbolag...det kan ju vara bra att veta om det är olika regler på olika bolag...det är ju ändå dom som betalar om det händer nåt, både bil och personskador....Ghosthack skrev:Det är det sista som gäller citat: vara märkta med M och S! Strunta i listorna för det som brukar nämnas av Däcksverkstäder stämmer inte, utan räcker med märkningen M och S! Sedan bryr sig inte besikningen om vad du har för däck...Danne skrev:Hur ska man veta vilka däck som är särskilt framtagna för vinterbruk då? MS står ju i nån form på typ alla offroad däck jag sett så det är ju ingen bra guide och om dom kan var särskilt framtagna för vinterbruk utan att ha snöflingan då är man ju liksom ganska lost.
Ghosthack skrev:När det gäller godkända vinterdäck gäller följande:
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BF goodrich allterrain
Vad har försäkringsbolagen med detta att göra? Det är Trasportstyrelsen som bestämmer och de måste förlja vad EU säger... Var god att förtyliga vad du menarGhosthack skrev:: Ghosthack....kolla gärna du med med ditt försäkringsbolag...det kan ju vara bra att veta om det är olika regler på olika bolag...det är ju ändå dom som betalar om det händer nåt, både bil och personskador....Danne skrev:Hur ska man veta vilka däck som är särskilt framtagna för vinterbruk då? MS står ju i nån form på typ alla offroad däck jag sett så det är ju ingen bra guide och om dom kan var särskilt framtagna för vinterbruk utan att ha snöflingan då är man ju liksom ganska lost.
Det är det sista som gäller citat: vara märkta med M och S! Strunta i listorna för det som brukar nämnas av Däcksverkstäder stämmer inte, utan räcker med märkningen M och S! Sedan bryr sig inte besikningen om vad du har för däck...Ghosthack skrev:När det gäller godkända vinterdäck gäller följande:
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Kraven gäller såväl tunga som lätta fordon och avser även utlandsregistrerade fordon. Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. De ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M och S. Det finns olika sätt att ange M och S, exempelvis:
•M+S
•M.S
•M-S
•M&S
•Mud and Snow
Detta är saxsat ur Transportstyrelsen!
Allt som däcksverkstäder mm tjatar om godkända listor och så vidare är bara BULL! Sedan är vi med i EU och deras lista är längre (Stort sätt alla tillvärkare är godkända)... Den svenska "Listan" över godkända vikterdäck är bara en stor löngn och marknadsföring!
Sedan finns det andra märkningningar som säger till oss kunder om vad däcket är lämpat för som tex snöflingan som skall vara definitionen för "nordisk vinter", inget LAG krav...
De halaste goskända vinterdäck jag någonsin har åkt med är Super Swamper SX, det är som att åka slicks på svenska vintervägar
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: BF goodrich allterrain
Det är ju bolagen som ersätter skador om nån kör av vägen, eller halkar in i nån på vintern, inte Transportstyrelsen, eller Polisen.
Att då ge däckråd till nån ovetande som inte ger ersättning vid olycka tycker jag är oansvarigt.
Många bilar är ju rejält ombyggda och påkostade, vilket inte bolagen bryr sig speciellt mycket om, tyvärr.
Jag skulle iaf inte uppskatta att få min bil kvaddad av nån som tycker att Boggers är världens bästa vinterdäck...
Om man däremot gör ett MEDVETET val att köra på "ej godkända däck enligt STROs lista" så har man ju valt det, och får ta konsekvenserna av det själv.
När sambon halkade av för några vintrar sen så var däcken bland det första skaderegleraren tittade på...undrar varför???
Dom var inte bra, men godkända. Bilen blev inlöst.
Att då ge däckråd till nån ovetande som inte ger ersättning vid olycka tycker jag är oansvarigt.
Många bilar är ju rejält ombyggda och påkostade, vilket inte bolagen bryr sig speciellt mycket om, tyvärr.
Jag skulle iaf inte uppskatta att få min bil kvaddad av nån som tycker att Boggers är världens bästa vinterdäck...
Om man däremot gör ett MEDVETET val att köra på "ej godkända däck enligt STROs lista" så har man ju valt det, och får ta konsekvenserna av det själv.
När sambon halkade av för några vintrar sen så var däcken bland det första skaderegleraren tittade på...undrar varför???
Dom var inte bra, men godkända. Bilen blev inlöst.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BF goodrich allterrain
Men det är islutändan LAG som gäller inte Privata bolag... Jag vill se det Försäkringsbolag som vågar sätta sig över LAG?TerranoJohan skrev:Det är ju bolagen som ersätter skador om nån kör av vägen, eller halkar in i nån på vintern, inte Transportstyrelsen, eller Polisen.
Att då ge däckråd till nån ovetande som inte ger ersättning vid olycka tycker jag är oansvarigt.
Många bilar är ju rejält ombyggda och påkostade, vilket inte bolagen bryr sig speciellt mycket om, tyvärr.
Jag skulle iaf inte uppskatta att få min bil kvaddad av nån som tycker att Boggers är världens bästa vinterdäck...
Om man däremot gör ett MEDVETET val att köra på "ej godkända däck enligt STROs lista" så har man ju valt det, och får ta konsekvenserna av det själv.
När sambon halkade av för några vintrar sen så var däcken bland det första skaderegleraren tittade på...undrar varför???
Dom var inte bra, men godkända. Bilen blev inlöst.
Skadereglerar skall ALLTID göra en utredning men om utredningen kommer i konflikt med LAG som vet jag vem som vinner...
Sedan så har Polisen rätten att dömma ut däck, vilket inte Bilbesikningen eller Försäkringsbolag har...
Vad du eller jag har för uppfattning över vad som är ett BRA vinterdäck är har ingen betydelse mera än för oss själva...
Re: BF goodrich allterrain
Kanske dags för en moderator att dela tråden, den har spårat ur lite
Blev inte Engman här på forumet utan ersättning pga. att han inte hade godkända vinterdäck när han kvaddade sin Terrano?
Förövrigt så håller jag nog med dig om att det låter konstigt att det skulle vara tillverkarna som bestämmer vilka däck som är godkända, STRO är ju just en tillverkar organisation.
Men bara för att ett däck är M+S märkt så behöver det ju inte vara särskilt framtaget för vinterbruk, som det också står i texten att det ska vara, för det skulle ju betyda att min Fedima Sirocco skulle vara det och det tvivlar jag starkt på
Blev inte Engman här på forumet utan ersättning pga. att han inte hade godkända vinterdäck när han kvaddade sin Terrano?
Förövrigt så håller jag nog med dig om att det låter konstigt att det skulle vara tillverkarna som bestämmer vilka däck som är godkända, STRO är ju just en tillverkar organisation.
Men bara för att ett däck är M+S märkt så behöver det ju inte vara särskilt framtaget för vinterbruk, som det också står i texten att det ska vara, för det skulle ju betyda att min Fedima Sirocco skulle vara det och det tvivlar jag starkt på
Offroad: Mitsubishi L200 -06 med Fedima Sirocco 285/75 -16
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Onroad:Mitsubishi Pajero 3.0 -97
˙ɹǝʌo ǝɯ ןןoɹ sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Re: BF goodrich allterrain
Det är ju det som är problemet att tolkningen av "särskilt framtaget för vinterbruk" inte finns med i Lagen och ingen standardisering finns förutom STRO listan som i sintyr inte trahänsyn till EU... Sedan så har vi de "Kontinitala" och allsesångs däck som aldrig kommer att uppfylla "särskilt framtaget för vinterbruk" och det inte kommer att i frågesättas av något bolag...Danne skrev:Kanske dags för en moderator att dela tråden, den har spårat ur lite
Blev inte Engman här på forumet utan ersättning pga. att han inte hade godkända vinterdäck när han kvaddade sin Terrano?
Förövrigt så håller jag nog med dig om att det låter konstigt att det skulle vara tillverkarna som bestämmer vilka däck som är godkända, STRO är ju just en tillverkar organisation.
Men bara för att ett däck är M+S märkt så behöver det ju inte vara särskilt framtaget för vinterbruk, som det också står i texten att det ska vara, för det skulle ju betyda att min Fedima Sirocco skulle vara det och det tvivlar jag starkt på
Detta är och kommer bli ett svårt ämne framöver tiulls dess Lagen ändras och det blir oLagligt att köra med andra däck!
Sedan är det så i detta land att det som man kommer överens om och skriver avtal på gäller oberode vad lag säger! Vi har fri avtals rätt i detta land på gott och ont. Men min erfarenhet säger fortfarande att LAG går före avtal om man är oense!
Men jag kan lägga ner detta till det oupplystas fördel