BF goodrich allterrain

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

Engman2
Veteran
Inlägg: 1963
Blev medlem: fre sep 24, 2010 8:26
Ort: Borlänge

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av Engman2 » ons aug 31, 2016 10:28

Danne skrev:Kanske dags för en moderator att dela tråden, den har spårat ur lite :mrgreen:

Blev inte Engman här på forumet utan ersättning pga. att han inte hade godkända vinterdäck när han kvaddade sin Terrano?

Förövrigt så håller jag nog med dig om att det låter konstigt att det skulle vara tillverkarna som bestämmer vilka däck som är godkända, STRO är ju just en tillverkar organisation.

Men bara för att ett däck är M+S märkt så behöver det ju inte vara särskilt framtaget för vinterbruk, som det också står i texten att det ska vara, för det skulle ju betyda att min Fedima Sirocco skulle vara det och det tvivlar jag starkt på :)

Jag provade inte ens att försöka få ersättning, då bilen var obesiktad dessutom :roll:
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL

Grottulf
4x4xnerd
Inlägg: 5398
Blev medlem: fre nov 09, 2007 13:16
Ort: Säffle

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av Grottulf » ons aug 31, 2016 10:39

Försäkringsbolagens villkor behöver inte alls vara samma som lagkraven.
Tex så kräver vissa försäkringar att man ska ha brandsläckare, men det finns det inget lagkrav på.

Man kan tycka att ett mer oberoende organ skulle göra listan över godkända däck, men STRO-listan är iaf mycket bättre än att gå efter någon M/S märkning.
Så länge det finns folk som kör med vad som helst, bara de tror att det är lagligt, så de själva har ryggen fri, så är jag väldigt glad att vi har en lista.

Men ja, det är jävligt dåligt att gamla STT tillåts vara kvar på listan, men det här troligen med att göra att de inte får ta tillbaka ett "gynnande" beslut...? Även om det från början var felaktigt...

Att EU skulle få bestämma vad vi kör på för däck låter verkligen inte bra heller, det är stor skillnad på vinterväglag i södra o norra Europa.
Och de jävla EU-byråkraterna har redan för mycket att säga till om...[emoji35]

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av Ghosthack » ons aug 31, 2016 11:23

Grottulf skrev:Att EU skulle få bestämma vad vi kör på för däck låter verkligen inte bra heller, det är stor skillnad på vinterväglag i södra o norra Europa.
Och de jävla EU-byråkraterna har redan för mycket att säga till om...[emoji35]

Skickat från min SM-J100H via Tapatalk
Nu är vi med i EU och i det stora hela har EU varit bra för vårt land (Jag själv röstade emot) och i den stora bilden utanför vårt land är EU vägen till en bättre värld... Vi kommer inte få någon skilnad i EU om vi bara sitter och gnäller, utan vi måste jobba för förendring i den demokratiska rörelsen som Sverige och EU bygger på!

Som jag skerv att vi har fri avtals rätt i detta Land och vill man betala för en begränsad försäkring så är det upp till var och en. Jag skulle aldrig göra det!

Har kollat i min Nissan försäkring och de har inga andra krav på bilen än vad LAG säger samt att billen skall vara besiktigad...

Sedan om vi skall prata trafiksäkerhet så har vi större problem itrafiken än vad vi har för däck :tumbup:

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av Wältmeister » ons aug 31, 2016 11:50

Kul tråd det här. :lol:
Alla får komma till tals. :jump:
Ingen verkar ha fel. :D
Utom möjligtvis STRO! :mrgreen:
På min Land Rover Defender PUMA 2.4 TDI 90 SVX(puh vilket långt namn) hade jag 255/85-16"/33/10-16" TOYO OPEN COUNTRY M/T.
I EU godkända som "åretruntdäck". 8)
Men inte med i STRO-listan över "godkända" däck. :o :shock: :?

Är STRO att betrakta som myndighet som står över EU-förordningar och lagar? :roll:
Eller är det en intresseorganisation som sponsras av vissa däcktillverkare? :vetej:

Om det finns någon från STRO som läser detta så vänligen meddela om STRO är en intresseorganisation ägd av vissa däcktillverkare, eller vad är STRO och med vilken rätt väljer man ut respektive diskvalificerar man vissa däck som "åretruntdäck". :poke:

Svara STRO! :aargh:
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

Ghosthack
Rutinerad
Inlägg: 413
Blev medlem: mån jun 16, 2014 14:35
Ort: Stockholm

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av Ghosthack » ons aug 31, 2016 15:00

Detta är information om STRO (Saxsat från stro.se):
------------------------8<-------------------------------------------------------------------------
STRO – The Scandinavian Tire & Rim Organization – bildades 1960 och har sedan dess verkat för fastställande av tekniska normer inom däck-, fälg- och hjulindustrin.
De normer som utarbetats av STRO är baserade på tillämpliga internationella normer med anpassning till speciella nordiska behov.

STRO verkar också för spridning av gemensamma tekniska upplysningar angående däck och fälgar till förbrukare och massmedia.

STRO samarbetar med berörda myndigheter, bil- och fordonsindustrin samt detaljistleden inom däckindustrin.

STRO räknar inom sina led den samlade tekniska expertisen på däcksområdet i Norden

------------------------8<-------------------------------------------------------------------------

Av att dömma från listan över styrelsen så är detta en orginisation som är styrd av de största Däckstillverkarna så som: Goodyear Dunlop Tires Sverige AB, Nokian Tyres plc, Pirelli Tyre Nordic AB, Continental Dekk Norge AS, Bridgestone Danmark A/S, Michelin Nordic AB.

Av det kan vi med säkerhet kostatera att det är en intresseorginisation och det förklara varför EU-listan är mera komplett än den nordiska...

Jag har svårt att se denna orginisation har någon aktoritär funktion i vårt land!

gurgel
Rutinerad
Inlägg: 327
Blev medlem: mån okt 08, 2012 21:52
Ort: 08a

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av gurgel » lör sep 03, 2016 23:04

Kul att se någon som fortfarande prisar Europeiska Storföretagares/Bankirers Union, sen vad de har i en tråd om BFG AT att göra kan man undra.

Kan fortfarande rekomendera BFG at t/a ko2 vintertid. Sen att man får längre bromssträcka än någon med dubbade vinterdäck vid hård packad snö/is är rätt uppenbart, det vet nog alla som kör odubbat.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants.

jonte_malmö
Beroende
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön jan 10, 2010 11:48

Re: BF goodrich allterrain

Inlägg av jonte_malmö » sön sep 04, 2016 15:01

Ang. några "All Terrain"-däck jag kört med:

Finns väl en anledning till att BFG AT inte är vintergodkända, de är stenhårda och håller i evighet. Är väl ok i grus, lite halvleriga vägar mm. Men de är snorhala på snö/is.

Cooper S/T är ngt mellanting, lite mjukare men ändå lite riskabla på snö.

General Grabber AT2 är riktigt bra på snö/is/vinterväglag, men nackdelen är att de slits väldigt snabbt (antagligen för att de är mjuka). Ett år på mina gamla Grand med permanent 4x4, så fick jag skifta plats på fram å bak. Började förlora mönstret helt ute i kanterna på framdäcken...

Alla dessa tre däcken har jag testat på olika 4x4, alla i "normala" storlekar 235/75/15 och 31/10,5/15.

Kör just nu WJ med Yokohama Geolander AT 255-65-17. Bara kört sommar och regn, där de funkar utmärkt. Lovar att återkomma med info när snön kommer :tumbup: (Brukar vara typ Februari här nere :lol: )
Ford Explorer '98

Skriv svar