opel frontera sport chassi ombyggnad

All teknik som inte är märkesbunden. Ex. Däck, Winchar och allmänna motorfrågor o.s.v.

Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk

jimmy_boy
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 07, 2016 9:10

opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av jimmy_boy » tis jun 07, 2016 9:29

behöver tips å eventuelt mek/bygghjälp i västerås trakten

1 vet inte vad jag ska använda för driv paket å axlar riktigt har bara en svag aning
2 vet att jag helst vill ha en rover 8a som går att
kovertera till förgasare och bör finas vxl låda och fördelnings
låda till den som är vettig utan elektronik å helst automat
3 tror det besta vore blad fjädrar med sjusterings bar stöd fjädring till axlarna samt 5 bultat nav

4 den bör gå att sfro besiktas oxå helst då jag vill kunna köra den på almän väg oxå där av att jag behöver hjälp

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av 6300 » tis jun 07, 2016 10:41

Hej hur tänkte du använda bilen ? och varför bygga om en Frontera om det är en terrängbil du ska bygga med V8 och automat,kanske du ska titta på något annat som är mer typ färdigt,och varför vill du ha Rover? har du obegränsat med pengar så kör hårt ingenting är omöjligt (men du är nära nu) skriv mer hur du tänker och vad du har samt vad du skulle vilja ha då är jag säker på att du får hjälp här på forumet,kul med lite udda lösningar men skam den som ger sig :tumbup:

jimmy_boy
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 07, 2016 9:10

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av jimmy_boy » tis jun 07, 2016 11:26

rover motor för att hålla nere vikten iaf och ingen överdriven elektronik för sånt bara kronglar och fronteran för den är kärnfrisk å nästan gratis har bokat den å ska åka å hemta den så fort som möjligt senast den 18 denna månad och så vill jag ha kort hjulbas å det med automat är för att jag håller på och ska bara ta körkort på automat och har tänkt skulle kunna tänka mig en bensin turbo4a lr kompressor matad 4a oxå som oxå går på bensin i stort set är jag öppen för förslag vad gäller motor å axlar å fördelnings låda huvudsaken är att dfet där bladfjädrar till dom å har hyfsat samma spårvid å amrekanskt 5 bultat mönster på nav å bromsar å vill komma så biligt undan som möjligt

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av 6300 » tis jun 07, 2016 13:02

Hej hur mycket finns av Fronteran ? och det blir betydligt mycket enklare att besikta med en 4a,vad ska du ha bilen till ? :)

Wältmeister
4x4xnerd
Inlägg: 8506
Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
Ort: Strängnäs

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av Wältmeister » tis jun 07, 2016 13:51

Ursäkta att jag inte kan låta bli att lägga mig i.
Jag tolkar din berättelse som att du vill ha 5-hålsfälgar, V8 och automatlåda.
Det senare för att du håller på att ta ett "handikappkörkort" = inte riktigt för manuell växellåda.
Du har inte funderat på att köpa en Diskhoetta eller -tvåa(Land Rover Discovery 1 eller II)?
Då kan alla dina krav/önskemål uppfyllas för en spottstyver.

Eventuellt kan du grunna på en RRC (Range Rover Classic).
Också med V8 och automat.

Både Diskoett och RRC har SU = förgasare(som är mycket lätta att komma över ens med om gör det på rätt sätt).
(har ägt ett drygt 10-tal bilar med SU - som jag gillar skarpt)

Diskhoett och RRC(samt Defender) har samma fälgar till skillnad från diskhotvåan. Men alla har 5-hålsfälgar, som du önskar.

Att bygga om en Frontera blir dyrt, besvärligt och tidskrävande - och då är det ändå bara en Opel.
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.

jimmy_boy
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 07, 2016 9:10

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av jimmy_boy » tis jun 07, 2016 13:54

lite lättare teräng körning och trafik den är komplet

jimmy_boy
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 07, 2016 9:10

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av jimmy_boy » tis jun 07, 2016 13:57

och vill bygga nå eget där av hela iden och jag gillar inte landrover borsät från motorn som är en buick i grunden och fronteran är igentligen en isizu amigo med opel märke

klirre
Beroende
Inlägg: 1325
Blev medlem: tis aug 29, 2006 10:59
Ort: S:T Anna, Söderköping
Kontakt:

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av klirre » tis jun 07, 2016 16:11

Rover 8:orna bruka vilja strula en hel del, jag skulle kollat på en vinkel grån Grand Cherokee med tillhörande axlar. Verkar vara riktigt bra grejer till just inga pengar alls... De rover-8:or jag varit i närheten som ej strulat är lätträknade... Desutom låter dom ju inte som en 8:a ska :poke:

MVH//Klirre
If in doubt, Flat out!

jimmy_boy
Nybörjare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 07, 2016 9:10

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av jimmy_boy » tis jun 07, 2016 16:30

okey tack för tipset :P ska ha det i å tanke men hur blir det med utväxling å hastighetsmätaren då?

Mattilacken
Hemmastadd
Inlägg: 231
Blev medlem: ons mar 20, 2013 22:51
Ort: Gällivare

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av Mattilacken » tis jun 07, 2016 17:28

Här har du vettig bil med V8, automat, 5bultar och billig som fasiken. Kan sätta förgasare
Om du vill.

Lite större än en Opel, men Dette åt minstonde inte en Opel och du kan spara tiden för att bygga din Opel till att bygga en riktigt frän jeep.

Bara mina 2 cent.
Jeep älskande Norrbottning.
Äger just nu en Jeep WJ 4,7 och en Mitsubishi Outlander.

6300
Rutinerad
Inlägg: 311
Blev medlem: ons apr 22, 2015 13:03
Ort: Strängnäs

Re: opel frontera sport chassi ombyggnad

Inlägg av 6300 » tis jun 07, 2016 19:18

Hej Jag tycker du ska skaffa ett (riktigt)körkort om du har möjlighet och ha Opeln som den är så länge,lättare terrängkörning funkar fint,Mitt tips skaffa körkort och pyssla lite med Opeln så länge och köp sedan något med V8 och automat :tumbup: :tumbup:

Skriv svar