Däck funderingar.
Moderatorer: Marcus, AtEase, volvojonas, MrHawk
Däck funderingar.
Letar efter däck i dimensionen 33x12.5x15 till min Jeep Comanche.
Jag kör 90% väg (än så länge) så prio 1 är väg egenskaper men ska ändå funka bra i skogen.
Det jag letar efter i ett däck.
Vettigt pris 1500-2000kr/st.
Bra efter vägen.
Inte för hemskt vägljud.
Utseende - ser rejäla ut, sideprotectors.
Fungera bra i skogen/lera.
Ett plus om dom duger på vintern men inget krav (får komplettera med dubbdäck annars)
Jag har kikat lite på.
Cooper Discoverer stt PRO
Cooper Discoverer s/t maxx
Good year wrangler mt/r
Good year wrangler duratrac
Jag kör 90% väg (än så länge) så prio 1 är väg egenskaper men ska ändå funka bra i skogen.
Det jag letar efter i ett däck.
Vettigt pris 1500-2000kr/st.
Bra efter vägen.
Inte för hemskt vägljud.
Utseende - ser rejäla ut, sideprotectors.
Fungera bra i skogen/lera.
Ett plus om dom duger på vintern men inget krav (får komplettera med dubbdäck annars)
Jag har kikat lite på.
Cooper Discoverer stt PRO
Cooper Discoverer s/t maxx
Good year wrangler mt/r
Good year wrangler duratrac
Jeep Comanche -88
-
- Rutinerad
- Inlägg: 396
- Blev medlem: sön dec 05, 2010 11:28
- Ort: Alingsås
Re: Däck funderingar.
Finns mängder av trådar här på forumet om just exakt detta. du kommer finna det du söker om du letar runt här lite.
PEACE
PEACE
Nu: Jeep xj -99 och en TGB11
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
Tidigare: xj -91, Cheva Blazer från 89
Jeep ZJ, Jeep Wrangler
Suzuki sj.
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Däck funderingar.
Jag är väldigt nöjd med mina Cooper ST Maxx...dessutom vintergodkända
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Däck funderingar.
TerranoJohan skrev:Jag är väldigt nöjd med mina Cooper ST Maxx...dessutom vintergodkända
Hur fungerar dom på vintern?
Jeep Comanche -88
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Däck funderingar.
Jag åkte hela senaste vintern...funkar, men det är ju inget dubbdäck.
Jag åker ca 3 mil till jobbet varje dag, och det mesta av det är på enskild väg med ganska sparsamt vinter underhåll.
Det är ju skillnad på vinter i Skåne och Norrland med...så det beror ju på var du bor/kör.
Finns en tråd nånstans om just St Maxx när jag bytte från STT...
Jag åker ca 3 mil till jobbet varje dag, och det mesta av det är på enskild väg med ganska sparsamt vinter underhåll.
Det är ju skillnad på vinter i Skåne och Norrland med...så det beror ju på var du bor/kör.
Finns en tråd nånstans om just St Maxx när jag bytte från STT...
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Hemmastadd
- Inlägg: 111
- Blev medlem: tor nov 25, 2010 9:32
- Ort: Göteborg
Re: Däck funderingar.
Hej Johan,
Du som haft både STT och ST/Maxx, hur upplever du vägljudet på dessa däck. Någon skillnad?
Själv har jag ST/Maxx på min GV och STT på Pajeron, GV,n sjunger rätt rejält runt 80 km/h, (75-85), medan jag tycker att Pajeron är betydligt tystare. Det skiljer ju ifs en del på storlek, Pajeron 33x12,5 15 och GV'n 225/75 16 vilket borde vara ca: 29,5 tum.
Du som haft både STT och ST/Maxx, hur upplever du vägljudet på dessa däck. Någon skillnad?
Själv har jag ST/Maxx på min GV och STT på Pajeron, GV,n sjunger rätt rejält runt 80 km/h, (75-85), medan jag tycker att Pajeron är betydligt tystare. Det skiljer ju ifs en del på storlek, Pajeron 33x12,5 15 och GV'n 225/75 16 vilket borde vara ca: 29,5 tum.
/Roy
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
Grand Vitara 2007
Cooper ST/Maxx 225/75 16 (isf 225/65 17)
Pajero 3.0 LWB 1998
STT 33'or, no name winchar fram och bak, bullbar
-
- 4x4xnerd
- Inlägg: 8506
- Blev medlem: ons jul 02, 2008 23:22
- Ort: Strängnäs
Re: Däck funderingar.
Jag har provat de flesta däckfabrikat och typer.
Enligt min mening är Toyo Open Country MT 255/85-16" det optimala däcket, i den storleksklassen.
Priserna på däck varierar från dag till dag.
Just nu kostar ovanstående däck 1.575:- inkl moms och frakt från dackonline.
Konkurrenterna STT och KM2 är runt 500:- dyrare per däck.
Men priserna varierar - mycket.
När jag handlade ovanst däck från ovanst leverantör kostade alla 3 lika mycket.
Toyo Open Country MT är 33% tystare än STT & KM2.
I Tyskland godkänt för året runt bruk.
Sverige är, liksom Tyskland, ett EU-land där samma regler ska gälla.
Oaktat detta har STRO inte ovanst däck i sin lista över vintergodkända däck.
Har kört 2 vintrar med ovanst däck och en kopia på tyska godkännandet i handskfacket, om farbror blå skulle lägga näsan i blöt.
Huruvida däcket är bättre än andra däck som vinterdäck vill jag låta vara osagt, eftersom minnet inte i detalj omfattar de snaste 17 årens vinterkörning med 4x4-bilar.
I spenaten anser jag Toyo Open Country MT klassa ut i alla fall STT och KM2.
Men visst finns det bättre offroaddäck, men inte i kombination med DD-egenskaper.
Huruvida det estetiska och priset tilltalar är upp till var och en att bedöma.
Sen kommer ju den eeeeeviga diskussionen om man ska ha smala eller breda däck.
Alla jordens militärmakter är över ens om att smala däck är bäst, utom i sandöknar.
Världens ledande tillverkare av "riktiga" 4x4-bilar, G-Wagen, Defender, LC, Niva m fl, standardutrustar sina bilar med höga och smala däck.
Inte för utseendets skull.
Men vid korvmojjen impar det mest på fjortisbrudarna med tyskstuk.
Har jag skrivit det här någon gång tidigare?
Enligt min mening är Toyo Open Country MT 255/85-16" det optimala däcket, i den storleksklassen.
Priserna på däck varierar från dag till dag.
Just nu kostar ovanstående däck 1.575:- inkl moms och frakt från dackonline.
Konkurrenterna STT och KM2 är runt 500:- dyrare per däck.
Men priserna varierar - mycket.
När jag handlade ovanst däck från ovanst leverantör kostade alla 3 lika mycket.
Toyo Open Country MT är 33% tystare än STT & KM2.
I Tyskland godkänt för året runt bruk.
Sverige är, liksom Tyskland, ett EU-land där samma regler ska gälla.
Oaktat detta har STRO inte ovanst däck i sin lista över vintergodkända däck.
Har kört 2 vintrar med ovanst däck och en kopia på tyska godkännandet i handskfacket, om farbror blå skulle lägga näsan i blöt.
Huruvida däcket är bättre än andra däck som vinterdäck vill jag låta vara osagt, eftersom minnet inte i detalj omfattar de snaste 17 årens vinterkörning med 4x4-bilar.
I spenaten anser jag Toyo Open Country MT klassa ut i alla fall STT och KM2.
Men visst finns det bättre offroaddäck, men inte i kombination med DD-egenskaper.
Huruvida det estetiska och priset tilltalar är upp till var och en att bedöma.
Sen kommer ju den eeeeeviga diskussionen om man ska ha smala eller breda däck.
Alla jordens militärmakter är över ens om att smala däck är bäst, utom i sandöknar.
Världens ledande tillverkare av "riktiga" 4x4-bilar, G-Wagen, Defender, LC, Niva m fl, standardutrustar sina bilar med höga och smala däck.
Inte för utseendets skull.
Men vid korvmojjen impar det mest på fjortisbrudarna med tyskstuk.
Har jag skrivit det här någon gång tidigare?
Hellre en Sukka i skogen än tio Jeepar på verkstad.
Re: Däck funderingar.
Eller på myrar, bära eller brista som man säger. tro mig har testat många gångerWältmeister skrev:
Sen kommer ju den eeeeeviga diskussionen om man ska ha smala eller breda däck.
Alla jordens militärmakter är över ens om att smala däck är bäst, utom i sandöknar.
Världens ledande tillverkare av "riktiga" 4x4-bilar, G-Wagen, Defender, LC, Niva m fl, standardutrustar sina bilar med höga och smala däck.
Inte för utseendets skull.
UAZ 469B korsad med Cheva blazer k5 355 44" TSL Boggers - Volvo TGB Portaler
Re: Däck funderingar.
Jag själv ska prova höga och smala nu tänkte jagexid skrev:Eller på myrar, bära eller brista som man säger. tro mig har testat många gångerWältmeister skrev:
Sen kommer ju den eeeeeviga diskussionen om man ska ha smala eller breda däck.
Alla jordens militärmakter är över ens om att smala däck är bäst, utom i sandöknar.
Världens ledande tillverkare av "riktiga" 4x4-bilar, G-Wagen, Defender, LC, Niva m fl, standardutrustar sina bilar med höga och smala däck.
Inte för utseendets skull.
Men det där med militären, dom har nog inte planerat att försöka köra där det är som smetigast heller, då försöker dom nog hitta bästa möjliga "väg"
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
-
- Forumräv
- Inlägg: 790
- Blev medlem: sön jul 28, 2013 11:28
- Ort: Lindesberg
Re: Däck funderingar.
Jag upplever ST Maxx som betydligt tystare än STT, dessutom är drar dom märkbart mindre bränsle. ..och det är ju tecken på att dom går lättare/tystare.StyrmanKarlsson skrev:Hej Johan,
Du som haft både STT och ST/Maxx, hur upplever du vägljudet på dessa däck. Någon skillnad?
Själv har jag ST/Maxx på min GV och STT på Pajeron, GV,n sjunger rätt rejält runt 80 km/h, (75-85), medan jag tycker att Pajeron är betydligt tystare. Det skiljer ju ifs en del på storlek, Pajeron 33x12,5 15 och GV'n 225/75 16 vilket borde vara ca: 29,5 tum.
Sen kan det nog variera från bil till bil i vilken fart man hör däck ljudet mest....
Senast redigerad av TerranoJohan den fre jun 03, 2016 20:16, redigerad totalt 1 gånger.
*Terrrano 3,0ZD 2004, 285/75-16, overland utrustad.
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
*Jaguar XJ 4,2 V8 Vanden Plas 2004
*Ford Escort RS 1989 på R-däck
Min Terrano2 byggtråd:
viewtopic.php?f=21&t=48670" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Däck funderingar.
Jag tänkte först slå på stortrumman för mina favoriter... BF Goodrich MT/KM2... Men så har jag också börjat snegla på Toyo MT till min bruksbil Grand Vitara V6 -98,,,,och nu är jag jäkligt villrådig.
Men så var det här med priset... BFG KM2 33" går nog inte att få för under 2 loppor, dvs det du har som budget... nu har jag förvisso inte kollat utomlands utan bara typ däckonline och Umeå offroad.
Som det är nu så kör jag på BFG AT KO och jag är faktiskt helnöjd fast det är ett All terrain däck, visst den greppar inte max i lera men jag flyttade mig framåt i vitaran i alla fall, och det var i ett hål som en Wrangler YJ med 31" General Grabber MT gick bet... så AT är inte fy skam faktiskt.
Hade det inte varit för prislappen så hade det blivit Micky Thompson ATZ eller MTZ direkt, men priset är ocker.
Men så var det här med priset... BFG KM2 33" går nog inte att få för under 2 loppor, dvs det du har som budget... nu har jag förvisso inte kollat utomlands utan bara typ däckonline och Umeå offroad.
Som det är nu så kör jag på BFG AT KO och jag är faktiskt helnöjd fast det är ett All terrain däck, visst den greppar inte max i lera men jag flyttade mig framåt i vitaran i alla fall, och det var i ett hål som en Wrangler YJ med 31" General Grabber MT gick bet... så AT är inte fy skam faktiskt.
Hade det inte varit för prislappen så hade det blivit Micky Thompson ATZ eller MTZ direkt, men priset är ocker.
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Däck funderingar.
Jag köpte 5st 33" km2 förra året på alven ingvarsson för 1920:- st, mycket nöjd med däcket men har inte prövat så många andra märken/modeller.
storleken finns inte med i listan på länken men jag ringde till dom och fick mycket bra hjälp.
http://www.alven-ingvarsson.se/sommard% ... mud-ta-km2" onclick="window.open(this.href);return false;
storleken finns inte med i listan på länken men jag ringde till dom och fick mycket bra hjälp.
http://www.alven-ingvarsson.se/sommard% ... mud-ta-km2" onclick="window.open(this.href);return false;
wrangler -88
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
cherokee -05 dödförklarad 121004
http://www.klenis.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Däck funderingar.
Sdkfz251 skrev:Jag tänkte först slå på stortrumman för mina favoriter... BF Goodrich MT/KM2... Men så har jag också börjat snegla på Toyo MT till min bruksbil Grand Vitara V6 -98,,,,och nu är jag jäkligt villrådig.
Men så var det här med priset... BFG KM2 33" går nog inte att få för under 2 loppor, dvs det du har som budget... nu har jag förvisso inte kollat utomlands utan bara typ däckonline och Umeå offroad.
Som det är nu så kör jag på BFG AT KO och jag är faktiskt helnöjd fast det är ett All terrain däck, visst den greppar inte max i lera men jag flyttade mig framåt i vitaran i alla fall, och det var i ett hål som en Wrangler YJ med 31" General Grabber MT gick bet... så AT är inte fy skam faktiskt.
Hade det inte varit för prislappen så hade det blivit Micky Thompson ATZ eller MTZ direkt, men priset är ocker.
Jag har bf goodrich AT ko 31x10.5x15 på jeepen nu men dom är mycket torrspruckna och så vill jag gå upp till 33". Men det lilla jag kört med dom så är jag nöjd, bra och hyfsat tysta efter vägen och bra fäste det lilla jag kört utanför vägen. Så jag har faktiskt funderat på BFG AT KO2 som ju verkar lite bättre.
Jeep Comanche -88
Re: Däck funderingar.
Jag har också noterat att BFG AT KO är en doldis i däckligan.... faktiskt jäkligt bra däck. så jag kan också hänga på lovorden runt detta däck
Willys CJ2A med rattväxel, Willys CJ3B
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Kört 4x4 sedan 82, älskat 4x4 sedan 1971 då jag åkte CJ3A första gången.
Re: Däck funderingar.
Hmm en till tanke angående detta, skogsmaskiner har ju oftast jäkligt breda hjul och deras körning är nog mer att jämnföra med våran typ av körning än vad militären är och åker nånstansEngman2 skrev:Jag själv ska prova höga och smala nu tänkte jagexid skrev:Eller på myrar, bära eller brista som man säger. tro mig har testat många gångerWältmeister skrev:
Sen kommer ju den eeeeeviga diskussionen om man ska ha smala eller breda däck.
Alla jordens militärmakter är över ens om att smala däck är bäst, utom i sandöknar.
Världens ledande tillverkare av "riktiga" 4x4-bilar, G-Wagen, Defender, LC, Niva m fl, standardutrustar sina bilar med höga och smala däck.
Inte för utseendets skull.
Men det där med militären, dom har nog inte planerat att försöka köra där det är som smetigast heller, då försöker dom nog hitta bästa möjliga "väg"
Fredrik Engman 070-740 43 84
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL
Nissna Patrol K160 SWB 85:a
Nissan Patrol Y60 SWB 93:a
Suzuki Sj Rörbuggy
Nissan King Cab XXL